2014-11-03, 17:18
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, få svar på frågor. Och det är lättare utan advokat närvarande. Så, genom en massa tomma invändningar får FL sin vilja igenom. Den godtrogne KJ tror allt han hör.
Nu skojar du hoppas jag. Svenska advokater fungerar inte som på TV eller Film, de lyssnar på förhöret och kan ställa förtydligande frågor .. De styr inte förhöret på något sätt.
Citera
2014-11-03, 17:20
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Jag upprepar, sid 1533: "Godtar den försvarare som rätten förordnar Ja". Dessutom kunde FL förtydliga att det skulle gå fort i så fall. Det var dröjsmålet som fick KJ att tveka, och det utnyttjade FL.Det tror inte jag heller, men förordnandet var klart innan förhöret startade. Jag gjorde bara en tidtabell som visar det.
I skedet när KJ delges misstanke finns ingen försvarare förordnad - det gör rätten först EFTER att den misstänkte blivit formellt misstänkt ..
Citera
2014-11-03, 17:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är ju exakt sådant trams som du hävdar här som jag invänder mot:

Hur skall FL kunna ge en sådan utfästelse?

Det kunde han inte, dock borde det ha sett ut såhär:

Det vet jag inte, vi bryter tillsvidare och tar reda på när en försvarare kan vara här, och återupptar förhöret när en försvarare är på plats. Vi lämnar besked så fort vi vet när en försvarare kan vara här.
Citera
2014-11-03, 17:22
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Det vet jag inte, vi bryter tillsvidare och tar reda på när en försvarare kan vara här, och återupptar förhöret när en försvarare är på plats. Vi lämnar besked så fort vi vet när en försvarare kan vara här.
KJ får erbjudande om att avbryta och invänta försvarare - men tackar nej till det. I och med att han tackar nej till det så bryter man inte förhöret.
Citera
2014-11-03, 17:24
Bannlyst
Citat:
Okej, men i KJ:s fall gjorde tio minuter ingen skillnad. Och man hade inte spillt någon tid om man hade pratat under tiden man väntade på advokaten, som var tillförordnad och väntade vid telefon.

Hur skulle FHL veta vilken advokat som KJ väljer ?
De säger att detta avgör och att KJ får välja om han vill ha en, isf. bryter dem.

Jag ser inget som är konstigt alls i detta.
Citera
2014-11-03, 17:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nu svävar du ut väldigt här väl? Är KJ godtrogen? Nja.. det håller nog inte många med dig om. Vi vet som sagt inte exakt hur det gick till i det där förhörsrummet, om KJ skakade på huvudet eller ej, när han isåfall gjorde det. MEN han blev informerad om försvarare och avstod faktiskt till en början. Då FL säger att dom kan börja och att KJ bara behöver säga till om han vill att dom hjälper dom med det.

FL är som sagt inte personen i fråga som kontaktar en försvarare. Inte heller vet dom hur försvararens arbetsschema ser ut.
KJ är godtrogen. Han tror t.o.m. åklagaren när hon säger att VB messade under sexet.

Han ville ha försvarare, men han ville veta hur lång tid det skulle ta. Och trots att försvarare var förordnad svarade inte FL på det.

Men, som sagt, jag delar inte bloggens uppfattning om KJ blev informerad eller inte, bara att det är otydligt.
Citera
2014-11-03, 17:36
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Ja.
Citera
2014-11-03, 17:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Hur skulle FHL veta vilken advokat som KJ väljer ?
De säger att detta avgör och att KJ får välja om han vill ha en, isf. bryter dem.

Jag ser inget som är konstigt alls i detta.
I så fall bryter vi och så... tar vi kontakten. Det gäller om KJ vill bryta och kontakta advokat. Men förstår han det?
Citera
2014-11-03, 17:40
Bannlyst
Citat:
I så fall bryter vi och så... tar vi kontakten. Det gäller om KJ vill bryta och kontakta advokat. Men förstår han det?

Det gjorde han nog fasiken, men bloggaren verkar lite trögare.
Citera
2014-11-03, 17:43
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
KJ är godtrogen. Han tror t.o.m. åklagaren när hon säger att VB messade under sexet.
Det påstådda sexet -- och det är ju KJ själv som placerar det påstådda sexet på samma tidpunkt som SMS:et.

Citat:
Han ville ha försvarare, men han ville veta hur lång tid det skulle ta. Och trots att försvarare var förordnad svarade inte FL på det.
Han vill fortsätta utan försvarare - och även om du vill räkna honom som mentalt efterbliven och förståndshandikappad så finns det inget annat som visar på att sådan problematik skulle föreligga.

Citat:
Men, som sagt, jag delar inte bloggens uppfattning om KJ blev informerad eller inte, bara att det är otydligt.
Det är tydligt. Han meddelas direkt efter att han delges misstanke om att han har rätt till en försvarare och rätt att ha denne närvarande under förhör ..
Citera
2014-11-03, 17:57
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:

Nej han tog själv upp sexet, som han förmodligen inte hade öht. Han säger att det inte är omöjligt att hon sms;ade för han hade sin blick åt annat håll... VBś underliv. Han måste varit en riktigt dålig en i sängen om han kan tänka sig att tjejen ligger och sms;ar undertiden.

Jag tycker att Fallet Marinas FUP var full med taffligheter, det framstod i media med. Den här innehåller i mitt tycke inga konstigheter.

Visste FL vem som var tillförordnad försvarare? Eller är det kanske så att FL vänder sig till annan instans för att meddela om KJ vill ha en offentlig försvarare eller namn på annan försvarare? KAN då alltså FL VETA exakt hur lång tid det tar för en försvarare att dyka upp?
Citera
2014-11-03, 18:13
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nej han tog själv upp sexet, som han förmodligen inte hade öht. Han säger att det inte är omöjligt att hon sms;ade för han hade sin blick åt annat håll... VBś underliv. Han måste varit en riktigt dålig en i sängen om han kan tänka sig att tjejen ligger och sms;ar undertiden.

Jag tycker att Fallet Marinas FUP var full med taffligheter, det framstod i media med. Den här innehåller i mitt tycke inga konstigheter.

Visste FL vem som var tillförordnad försvarare? Eller är det kanske så att FL vänder sig till annan instans för att meddela om KJ vill ha en offentlig försvarare eller namn på annan försvarare? KAN då alltså FL VETA exakt hur lång tid det tar för en försvarare att dyka upp?

Var det så att de hade sex och han hade blicken riktad åt annat håll kan han heller inte veta om hon sms´ade under tiden - svaret är okomplicerat och utan värdering. Om en kille kan tänka sig att tjejen ligger och sms´ar under tiden är en helt annan fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in