2014-11-03, 10:12
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Så tolkar inte jag det. Jag tolkar som att KJ tycker att han kan svara på om han vill ha en försvarare under förhörets gång.

På frågan om hur lång tid det tar svarar FL

F: Jaa...ja, det...det är nästan omöjligt för mig att säga. Alltså det beror på vem du vill ha och hur engagerade de är och...men det är klart att det tar ju...det tar ju ett tag.

KJ säger: Ja. Men...då kan vi väl köra på nu utan det i så fall.

F: Mmm. Vi kan väl göra så att vi...vi börjar. Vi börjar och sen får vi se. Är det så att du känner att du vill ha en försvarare närvarande så säger du till.

Det kan ju ta ett tag om du har ett eget önskemål om vilken försvarare du vill ha.

Klar och tydlig information bör vara en självklarhet. Utrymmet för godtycklig tolkning minskar därigenom.

Detta är ingen situation som är ny för FL, kanske däremot för den misstänkte. "Beror på" är inget bra svar, vad menas egentligen - 1 timme eller 1 månad?
Den misstänkte befinner sin under press och behöver saklig information för att ges en rimlig chans att kunna ta ett klokt beslut.
Citera
2014-11-03, 10:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Då svarar FL att det kan dom visst göra. Men att då bryter dom till dom tagit kontakten med en försvarare.
Okey svarar KJ.

Att TO blivit förordnad som offentlig försvarare är en åtgärd som jag antar är naturlig i de fall den misstänkta inte föreslår en egen advokat?

Hur långt har TO till platsen för förhöret?

Edit 400 meter enligt bloggen har advokaten att ta sig.
Advokat Olsson är stockholmare, så det hade tagit tid. Men det hade varit på plats att tala om för KJ att en advokat var förordnad, och han kan vara på plats inom tio minuter. Men nu gav FL sken av att det skulle ta tid för att KJ skulle avstå. Om han nu gjorde det, det är tveksamt att han förstod det.
Citera
2014-11-03, 10:17
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Klar och tydlig information bör vara en självklarhet. Utrymmet för godtycklig tolkning minskar därigenom.

Detta är ingen situation som är ny för FL, kanske däremot för den misstänkte. "Beror på" är inget bra svar, vad menas egentligen - 1 timme eller 1 månad?
Den misstänkte befinner sin under press och behöver saklig information för att ges en rimlig chans att kunna ta ett klokt beslut.

"Beror på" betyder precis det FL fortsätter med: "vem du vill ha"
Hade KJ velat ha Tomas Bodström eller någon från Leif Silberskys byrå hade det dröjt. Dom befinner sig i Norrland....
Citera
2014-11-03, 10:20
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Advokat Olsson är stockholmare, så det hade tagit tid. Men det hade varit på plats att tala om för KJ att en advokat var förordnad, och han kan vara på plats inom tio minuter. Men nu gav FL sken av att det skulle ta tid för att KJ skulle avstå. Om han nu gjorde det, det är tveksamt att han förstod det.

Att du o andra anser det tveksamt är ju inte samma sak som att det är tveksamt dock. KJ är inte begåvningshandikappad och han vet nog vad han har rätt till i denna situation. Jag tror han var säker på att dom inget hade på honom och därav inte kände sig nödgad att ha en försvarare.
Citera
2014-11-03, 10:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Att du o andra anser det tveksamt är ju inte samma sak som att det är tveksamt dock. KJ är inte begåvningshandikappad och han vet nog vad han har rätt till i denna situation. Jag tror han var säker på att dom inget hade på honom och därav inte kände sig nödgad att ha en försvarare.
KJ klarar sig dåligt i diskussioner, och har inte normal förmåga till muntlig kommunikation. Bloggaren, som iaf inte verkar vara funktionshindrad, anser att KJ blev vägrad advokat. Själv är jag tveksamt, det finns iaf utrymme för oklarhet på den punkten. Ett förtydligande hade varit på plats, FL skulle ha kollat att KJ verkligen avstod, och förklarat att en advokat kunde vara där på tio minuter. Såvitt jag förstår har KJ aldrig varit i sådan situation förut.
Citera
2014-11-03, 10:30
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
KJ klarar sig dåligt i diskussioner, och har inte normal förmåga till muntlig kommunikation. Bloggaren, som iaf inte verkar vara funktionshindrad, anser att KJ blev vägrad advokat. Själv är jag tveksamt, det finns iaf utrymme för oklarhet på den punkten. Ett förtydligande hade varit på plats, FL skulle ha kollat att KJ verkligen avstod, och förklarat att en advokat kunde vara där på tio minuter. Såvitt jag förstår har KJ aldrig varit i sådan situation förut.

Det vi inte förstås. Var finner du att KJ inte har normal förmåga till muntlig kommunikation? KJ har ändå klarat av att få sig ett körkort så jag tror nog han är mer kunnig i sådana situationer än du vill ge sken av eller vad du vill tro. Huruvida bloggaren är funktionshindrad vet jag ej, man kan sitta i rullstol och då är man funktionshindrad.

Jag kan gå med på att det öppnar för tolkningar det här med att få till stånd med en försvarare och det är ju lite olyckligt förstås. Men fallet står inte och faller med det såklart.
Citera
2014-11-03, 10:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det vi inte förstås. Var finner du att KJ inte har normal förmåga till muntlig kommunikation? KJ har ändå klarat av att få sig ett körkort så jag tror nog han är mer kunnig i sådana situationer än du vill ge sken av eller vad du vill tro. Huruvida bloggaren är funktionshindrad vet jag ej, man kan sitta i rullstol och då är man funktionshindrad.

Jag kan gå med på att det öppnar för tolkningar det här med att få till stånd med en försvarare och det är ju lite olyckligt förstås. Men fallet står inte och faller med det såklart.
Det framgår av förhören i TR att KJ har svårt att förstå vad som sägs. Att klara ett skriftligt körkortsprov är något helt annat. Förhöret 23/5, sid 1533:
Citat:
Godtar den försvarare som rätten förordnar
Ja
Varför kunde inte FL vänta de tio minuter det skulle ta för advokat Forssberg att infinna sig?
Citera
2014-11-03, 10:39
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Det framgår av förhören i TR att KJ har svårt att förstå vad som sägs. Att klara ett skriftligt körkortsprov är något helt annat. Förhöret 23/5, sid 1533:

Varför kunde inte FL vänta de tio minuter det skulle ta för advokat Forssberg att infinna sig?

Men när man övningskör tar man instruktioner.. man sitter inte bara och gör ett teoriprov. Man har körlektioner och till sist uppkörning. Då samtalar man och tar instruktioner.

FL kunde kanske det, men KJ avböjde kanske inviten? Som sagt, det öppnar för olika tolkningar och vi vet inte vilken som är rätt i detta fall.
Citera
2014-11-03, 10:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Men när man övningskör tar man instruktioner.. man sitter inte bara och gör ett teoriprov. Man har körlektioner och till sist uppkörning. Då samtalar man och tar instruktioner.

FL kunde kanske det, men KJ avböjde kanske inviten? Som sagt, det öppnar för olika tolkningar och vi vet inte vilken som är rätt i detta fall.
Hur många lektioner tog det för KJ att lära sig? Teori lärde jag mig från läroböcker, inte för att någon lärde mig.

Ja, många tolkningar finns det. Det skulle ha klargjorts.
Citera
2014-11-03, 11:08
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Hur många lektioner tog det för KJ att lära sig? Teori lärde jag mig från läroböcker, inte för att någon lärde mig.

Ja, många tolkningar finns det. Det skulle ha klargjorts.

Jag har inte en aning om hur många lektioner det tog för KJ? Vet du det? Vad jag menade var att han under övningskörning tar instruktioner och för dialog med varandra, elev och den som övningskör. Jag vet inte heller om KJ körde privat och/eller med körskola. Teorin sätter du i din körning då det handlar om regler i trafiken. Alltså måste han klara kommunikation med den som sitter med då han övningskör.

Det här med olika tolkningar avser jag för oss i tråden. För de som närvarar var det kanske enklare med tanke på kroppspråk som vi inte ser. Tex kanske ett nickande, ett skakande på huvudet, en axelryckning eller vad som helst.
Citera
2014-11-03, 11:17
Medlem
henkesss avatar
Citat:

Anser du att KJ saknar förmåga att ha kunnat utföra detta? Kanske KJ i förhören, vill ge sken av att verka mer obegåvad än vad han egentligen är. Samtidigt så klantade han sig rejält på flera punkter t ex placeringarna av kroppsdelarna. Men han klarade av att sopa undan spår. Det är också det märkligaste, och därför kan man undra om han fick hjälp med det. Av någon som är betydligt mer skärpt än KJ. Där passar inte MB in av många anledningar. Däremot kan vissa andra personer passa in bättre.

-Men det lutar mer åt att KJ utförde allting själv. Eftersom det mesta var slarvigt gjort, och han vart dessutom dömd för det. Dessutom vem skulle vilja hjälpa KJ. Ska vara av en riktigt bra anledning i så fall. Tror inte heller att KJ hade vräkt ur sig namnet på den som var delaktig, om det vore någon han verkligen ville skydda eller var rädd för.
Senast redigerad av henkess 2014-11-03 kl. 11:32.
Citera
2014-11-03, 12:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag har inte en aning om hur många lektioner det tog för KJ? Vet du det? Vad jag menade var att han under övningskörning tar instruktioner och för dialog med varandra, elev och den som övningskör. Jag vet inte heller om KJ körde privat och/eller med körskola. Teorin sätter du i din körning då det handlar om regler i trafiken. Alltså måste han klara kommunikation med den som sitter med då han övningskör.

Det här med olika tolkningar avser jag för oss i tråden. För de som närvarar var det kanske enklare med tanke på kroppspråk som vi inte ser. Tex kanske ett nickande, ett skakande på huvudet, en axelryckning eller vad som helst.
Ett polisförhör går iaf inte att jämföra med en övningskörning med pappa. Lyssna på KJ i TR.

KJ godtog den förordnade försvararen enligt protokollet. FL:s trixande med "Jaa...ja, det...det är nästan omöjligt för mig att säga. Alltså det beror på vem du vill ha och hur engagerade de är och...men det är klart att det tar ju...det tar ju ett tag" syftar bara till att få KJ att avstå från advokat, det var inga problem med att vänta tio minuter på advokaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in