2014-11-01, 13:09
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Helt apropå ingenting, lite trist att Sveriges största webbforum inte har egna "underfora" i t ex "Bollsport" - nu blandas här tennisfunderingar hux-flux.

Jag får väl göra en trådstart-i-tråden... "Någon mer som saknar serve-and-volley?"

Man sitter och youtubar och saknar Cash, Curren och Connors (inte för att den sistnämnde var serve-och-volley but couldn´t resist the allitteration). För att inte tala om Edberg! Visst kunde det gå överstyr ibland, Steve Denton och Goran Ivanisevic et consortes - i sådana möten blev det ju bara serve... har för mig att bollen i snitt gick över nät 3,4 ggr mellan Becker och Curren Wimbledon -85; och då ska man betänka att en hel del längre ralleys drar upp det snittet rejält. MEN, med detta sagt, dagens krafttennis där man från baslinjen ska slå-igenom-sin-motståndare har blivit trist... eller?

Kommer Henman, Rafter och den generationen gå till historien som "de sista serve-and-volleyspelarna"? Nu talar vi absolut toppskikt och spelare för vilka det är naturligt att gå på nät även på andraserven. I Paris får vi gå tillbaka ända till -83 och Noah för att hitta en dylik vinnare. Och finns det någon väg tillbaka? Snabbare bollar/underlag tror jag idag inte skulle få fram folk till nät ändå..???
Senast redigerad av GoggeGogelius 2014-11-01 kl. 13:11.
Citera
2014-11-01, 14:01
Medlem
Castlevanias avatar
Har diskuterat avsaknaden av serve o volley tennisen tidigare i tråden vid några tillfällen. Kan bara instämma att baslinjetennisen börjar bli tröttsam. Det var när olika spelstilar möttes som det var intressant och underhållande. T.ex. Sampras - Agassi. Skulle baslinjespelaren passera eller skulle serve o volley spelaren lyckas med sina volleys? Sampras är väl den sista GS-vinnaren som spelade uteslutande serve o volley.

Vill man se serve o volley är det dubbel som gäller eller veteranturneringar där gamla rävar som Mcenroe gör upp. Inget för mig dock.

På högsta nivå får man på sin höjd se nån mixa upp med serve o volley, som Federer.

De som tyckte det var för lite spel om bollen i mitten av 90-talet har definitivt fått sin vilja igenom. Duktiga idioter.
Citera
2014-11-01, 15:41
Medlem
Kanske har vi börjat se en vändning mot snabbare underlag igen. Australian Open använde andra bollar i år för att göra spelet snabbare.

Dustin Brown har ett underhållande spel.
https://www.youtube.com/watch?v=FMzETqGPA3E
https://www.youtube.com/watch?v=zbF-JoaNQws

Dustin Brown spelade ju för övrigt i Stockholm Open i år. Riktigt kul att se. Jag åkte bara in för att se hans matcher i år. Dimitrov har blivit mer en gnetande baslinjespelare än den spektakulära och graciösa spelare jag såg förr om åren.

Llodra spelade förra året i alla fall, men nu var det ett tag sen jag såg hans namn.
https://www.youtube.com/watch?v=vm5_iHLTvO
Senast redigerad av likewhatyoudont 2014-11-01 kl. 15:44.
Citera
2014-11-01, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Kanske har vi börjat se en vändning mot snabbare underlag igen. Australian Open använde andra bollar i år för att göra spelet snabbare.

Dustin Brown har ett underhållande spel.
https://www.youtube.com/watch?v=FMzETqGPA3E
https://www.youtube.com/watch?v=zbF-JoaNQws

Dustin Brown spelade ju för övrigt i Stockholm Open i år. Riktigt kul att se. Jag åkte bara in för att se hans matcher i år. Dimitrov har blivit mer en gnetande baslinjespelare än den spektakulära och graciösa spelare jag såg förr om åren.

Llodra spelade förra året i alla fall, men nu var det ett tag sen jag såg hans namn.
https://www.youtube.com/watch?v=vm5_iHLTvO

Llodra har nog lagt av , Brown är ju till åren kommen också tyvärr.
Citera
2014-11-01, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Har diskuterat avsaknaden av serve o volley tennisen tidigare i tråden vid några tillfällen. Kan bara instämma att baslinjetennisen börjar bli tröttsam. Det var när olika spelstilar möttes som det var intressant och underhållande. T.ex. Sampras - Agassi. Skulle baslinjespelaren passera eller skulle serve o volley spelaren lyckas med sina volleys? Sampras är väl den sista GS-vinnaren som spelade uteslutande serve o volley.

Vill man se serve o volley är det dubbel som gäller eller veteranturneringar där gamla rävar som Mcenroe gör upp. Inget för mig dock.

På högsta nivå får man på sin höjd se nån mixa upp med serve o volley, som Federer.

De som tyckte det var för lite spel om bollen i mitten av 90-talet har definitivt fått sin vilja igenom. Duktiga idioter.
Man får nog titta på dubbel om man vill se serve och volley spel idag. Titta bara på räddningarna som Dimitrov kunde göra i SO emot Jack Sock, för bra racket helt enkelt.
Senast redigerad av Alessandro 2014-11-01 kl. 21:16.
Citera
2014-11-01, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Man får nog titta på dubbel om man vill se serve och volley spel idag. Titta bara på räddningarna som Dimitrov kunde göra i SO emot Jack Sock, för bra racket helt enkelt.

Borde väl gå om man har en vass serve, då kan man ju följa upp på nät efter serven .
Karlovic spelar ju lite så.Nu har han ju en otrolig serve men.
Citera
2014-11-02, 12:37
Medlem
Karlovic kan ju lika väl alltid chansa med att gå på nät för kommer bollen i spel förlorar han
poängen.

Inte bara bollarna som gör det betydligt svårare att spela S & W idag, spelarena har blivit bättre returnerare, de raka slagen spelas närmre linjen, krossen loopas med brantare vinkel och fotarbetet är mer fysiskt och explosivt vilket gör att de hinner fram i balans till fler attackbollar och kan slå passerslag mm.
Citera
2014-11-02, 12:55
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Karlovic kan ju lika väl alltid chansa med att gå på nät för kommer bollen i spel förlorar han
poängen.

Inte bara bollarna som gör det betydligt svårare att spela S & W idag, spelarena har blivit bättre returnerare, de raka slagen spelas närmre linjen, krossen loopas med brantare vinkel och fotarbetet är mer fysiskt och explosivt vilket gör att de hinner fram i balans till fler attackbollar och kan slå passerslag mm.

Det är det jag också tror, finns ingen väg tillbaka. När en liten BB började slå mot garageporten i Södertälje började också hammarslagen slås in i tennissjälens kista, tyvärr så man lär se på det i ett historiskt perspektiv. En konstnär som Leconte skulle inte ha en chans idag. Den fysiska (och i Nadals fall den medicinska... ) utvecklingen har sprungit förbi konstnärerna.
Citera
2014-11-03, 11:51
Medlem
Och vem minns inte Santoro , fasen vad synd att sådana konstnärer förmodligen inte kommer komma fram inom tennis mer.
För det lär ju inte komma tilbaks känns det som
Citera
2014-11-03, 16:17
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Lottningen klar för ATP-slutspelet i London:

Grupp A
Novak Djokovic
Stanislas Wawrinka
Tomas Berdych
Marin Cilic

Grupp B
Roger Federer
Kei Nishikori
Andy Murray
Milos Raonic

Den senare betydligt tuffare och lär bli ett getingbo.
Citera
2014-11-03, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Lottningen klar för ATP-slutspelet i London:

Grupp A
Novak Djokovic
Stanislas Wawrinka
Tomas Berdych
Marin Cilic

Grupp B
Roger Federer
Kei Nishikori
Andy Murray
Milos Raonic

Den senare betydligt tuffare och lär bli ett getingbo.

Djoko måste ju ses som storfavorit
Citera
2014-11-03, 23:23
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Djoko måste ju ses som storfavorit

Förvisso, betänk dock att Federer gått mot en ny vår, ivf given andrahandsfavorit i min bok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in