2014-11-03, 11:49
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wholeTruth
Jag ska svara dig för att förtydliga lite.

Jag vet inte exakt när morbrodern erbjöd att ta med Yara till Sverige.
Det kan lika gärna ha varit innan Yaras skola blev bombad och dom började överväga på allvar att lämna Gaza.
Eller att det menades att morbrodern var den som från första början kom med erbjudandet.
Det vet jag inget om.

Jag är ingen spion som ifrågasätter det jag får veta, eller kommer med dumma följdfrågor.
Men jag kände att jag behövde förtydliga detta, så ingen spinner iväg och får det till något helt annat om 10-15 sidor.

Det kanske du borde?
Citera
2014-11-03, 11:54
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Du är inne på rätt spår.
Det du skriver kunde likaväl jag skrivit.
Skönt med personer som tänker logiskt, och faktiskt vill veta vad som hänt.
Till skillnad från vissa andra i tråden som skiter i sanningen och är bara intresserade av att få sin åsikt bekräftad, annars kan det va ungefär..

Något jag inte ville gå ut med tidigare är att jag träffat Yaras pappa flera gånger, och då fått en del berättat för mig. Det är därför jag vet en del saker som ni fortfarande spekulerar i.

Mohammed och Madleen är inte skyldiga till någonting annat än att ha önskat något bättra för hela sin familj. Skyldiga för att dom tog chansen när den gavs, att skicka sin dotter i förväg till ett land där hon skulle slippa oron i Gaza.

Mohammed mår fruktansvärt dåligt, och det är tur att Madleen äntligen har kommit så han slipper vara "själv" i sin sorg. Inte nog med att deras lilla flicka som dom älskade så högt blivit bragd om livet, utan dessutom blivit det under sin morbrors omsorg som dom litade på att han skulle se till att Yara hade det bra.
Istället blev föräldrarna förda bakom ljuset, med ursäkter som att Yara var nedstämd för att hon saknade sin familj, när mamman frågade varför Yara verkade nedstämd på skype.

Bilden en del av er målar upp om av två kalla individer som skickat sin dotter till Sverige för egen vinning och sen inte brytt sig, är väldigt fel.
Yara var mycket älskad av sina föräldrar och det som dom går igenom just nu, sorgen, sveket, deras egen godtrogenhet, är inget jag ens skulle önska min värsta fiende.

Detta är mitt sista inlägg här, jag kommer inte att avslöja några snaskiga detaljer till er.
Jag är heller ingen budbärare som kommer fråga en massa å era vägnar. Skäms ni inte att ställa frågor kan ni göra det till föräldrarna själva.

Det jag ville förmedla var hur fel en del av er har om föräldrarna.
Nu har jag förmedlat den informationen, gör vad ni vill med den.
tack för mig.
Vet du om det stämmer att mamman bara kommit hit med två av deras tre barn? Vet du varför i så fall?
När föräldrarna bad Yara att "stå ut" så kan de väl knappast varit medvetna om misshandeln? Är det inte snarare så att Yara sagt att hon saknar dem och att de saknat henne och det var det hon menade när hon bad Yara att stå ut?
När jag läste chattkonversationen mellan Amani och Madleen som fasligt lade ut fick jag en bild av en mamma som verkligen saknade och längtade efter sin dotter.
Hoppas ni har gjort hennes grav extra fin inför mammans besök.
Citera
2014-11-03, 11:56
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPlayCSToGetaGF
Det kan väl ha varit vilken kvinna som helst som åkte med. Någon kompis, släkting, smugglare. Dessutom är det inte så konstigt att resa två månader innan man föder?
Flygbolag har olika regler men sjunde månaden brukar sättas som en gräns. Du bör ha ett intyg om beräknad nedkomst. Annars riskerar du att inte få följa med.
Citera
2014-11-03, 11:57
Medlem
Till wholeTruth
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Pappans (MA) berättelse om detta i Aftonbladet 5/5:
"Familjen fick ingen ro, berättar han. Yara blev bara sämre och sämre efter att hennes skola bombats sönder. Till slut bestämde de sig för att fråga släktingar om hon kunde få bo i ett fredligt land.
Norge var på tal. Familjen har släkt där också.
Till slut frågade de en nära manlig släkting, den nu misstänkte 31-åringen i Karlskrona, om hjälp. Kunde Yara få bo hos honom i Sverige?
– Han sa först att han inte kunde hjälpa oss. Men så kom hans fru till Gaza med sin familj. Hon sa att hon kunde ta med Yara till Sverige. De reste en hel grupp tillsammans förra året i februari. Vi litade på henne.
Det bestämdes att flickan kunde bo hos paret."

Men det stämmer alltså inte enligt din säkra källa. "Norge var på tal" Fanns det ytterligare en älsklingsmorbror där som den 7-åriga Yara så väldigt gärna ville följa med???

Om det är som du säger så betyder det att pappan ljög för Aftonbladet 5/5. Eller också har han ljugit för dig nu. Välj själv.
Citera
2014-11-03, 11:58
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Nantale, betyder detta att familjen kommer att söka asyl här nu och att de kommer att få PUT för att de är från Gaza?

Kan man därför säga att yaras död kommit lägligt för de fått visum för rättegången, kan ta flyget hit och sluppit den långa människosmugglande vägen?

Domstolen bekostar resan dessutom, de är ju målsägande. Så just denna gång blev det ju extrabilligt..typ REA.
Citera
2014-11-03, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Fy vad mycket dravel och framförande av åsikter om folk du omöjligen kan känna! Efter så kort tid. Och den moraliserande tonen får mig full i skratt.

Om du till äventyrs känner dessa personer så måste det vara en kort bekantskap som visar på dåligt omdöme från din sida, först och främst för dina positiva förhastade slutdsatser om dessa personer, och sist och inte minst att du går in här och talar om vad vi ska tycka om denna ankarfamilj/klan, på ett forum som detta! Du vet verkligen hur man får igång rykten och skvaller!

Det vi vi ha, det är information att bearbeta och diskutera i väntan på FUP.

Jag vill veta allt om dina möten med Mohammed, var han ni träffats och vilken relation ni har. Är du bekant med frun också, och övriga släkten?

Och det han berättar om denna sak, är av intresse, som släktskapet med Rami och vem som är kusin med vem. Jag vill också veta när och hur Yara kom till Sverige och i vems sällskap. Kan du svara om hon smugglades hit eller fick låna ett pass av nån kusin?

Under er bekantskap måste Mohammed och du haft normala samtal där framtiden är det självklara ämnet. Kommer familjen söka asyl och på vilka grunder?

Och det angår mig då det är i slutändan jag som betalar via min skattesedel för denna familj om de får asyl. Och det är vi; de personer du vill läxa upp, som betalar för allt strul som varit och pågår med dessa personer.

Du är fri att tro och tycka precis vad du vill.

Jag var tydligt med att jag skriver till dom som vill veta sanningen, och inte till dom som bara vill ha sin egen åsikt bekräftad. Med andra ord, inte till dig eftersom du ganska uppenbarligen tillhör den senare kategorin.

Dessutom gör din extremt dåliga attityd att man vill besvara någon av dina frågor även om jag skulle kunna.
Citera
2014-11-03, 12:01
Medlem
Citat:
Jag ska svara dig för att förtydliga lite.

Jag vet inte exakt när morbrodern erbjöd att ta med Yara till Sverige.
Det kan lika gärna ha varit innan Yaras skola blev bombad och dom började överväga på allvar att lämna Gaza.
Eller att det menades att morbrodern var den som från första början kom med erbjudandet.
Det vet jag inget om.

Jag är ingen spion som ifrågasätter det jag får veta, eller kommer med dumma följdfrågor.
Men jag kände att jag behövde förtydliga detta, så ingen spinner iväg och får det till något helt annat om 10-15 sidor.

Konstigt sätt du har att umgås med folk. Om jag sitter ner och umgås med folk på en middag så får jag deras livshistoria serverad, vare sig jag vill eller ej.

Jag brukar visa intresse för det folk säger, om inte annat än av ren hövlighet när en sak berättas, och det är genom intresserade följdfrågor. Eftersom du måste ha samma information som vi andra som läst media, vore det naturligt att diskutera vad media förmedlat fel, och ge den man pratar med möjlighet att rätta till det felaktiga intrycket.

Det finns nu 3 olika alternativ till vem den "skyldige" är till det dåliga beslutet att sända iväg Yara ensam till Sverige, med ansvaret för klanens bästa. Var det på Ramis, Madis eller på Farsans initiativ flickebarnet sändes till Sverige?

Har pappan gått in på hur han ser på Yaras "vuxenhet" vid 8 års ålder?
Senast redigerad av Vresrosen 2014-11-03 kl. 12:19.
Citera
2014-11-03, 12:07
Medlem
LaScalas avatar
Citat:

Jag var tydligt med att jag skriver till dom som vill veta sanningen, och inte till dom som bara vill ha sin egen åsikt bekräftad. Med andra ord, inte till dig eftersom du ganska uppenbarligen tillhör den senare kategorin.

Dessutom gör din extremt dåliga attityd att man vill besvara någon av dina frågor även om jag skulle kunna.

Det var inte mej du svarade men jag kan inte låta bli att inflicka: Tror du vi får veta nån sanning av de vuxna runt lilla Yara?

Det är snarare människors handlingar än vad dom säjer som ger en viss objektivitet i det här fallet.
Senast redigerad av LaScala 2014-11-03 kl. 12:10.
Citera
2014-11-03, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Vet du om det stämmer att mamman bara kommit hit med två av deras tre barn? Vet du varför i så fall?
När föräldrarna bad Yara att "stå ut" så kan de väl knappast varit medvetna om misshandeln? Är det inte snarare så att Yara sagt att hon saknar dem och att de saknat henne och det var det hon menade när hon bad Yara att stå ut?
När jag läste chattkonversationen mellan Amani och Madleen som fasligt lade ut fick jag en bild av en mamma som verkligen saknade och längtade efter sin dotter.
Hoppas ni har gjort hennes grav extra fin inför mammans besök.

Tre barn har kommit med mamman.
Dom har inte varit medvetna om hur Yara haft det, och är själva emot att aga barn.
När Mamman frågade varför Yara var nedstämd fick hon det bortförklarat av Madi med att Yara bara saknade sin familj helt enkelt, vilket ju inte heller hade varit konstigt..
Det kan mycket väl varit där som "stå ut" kom in i bilden, som i stå ut med saknaden? (det vet jag inget om, så det är en teori från mig själv)

Jag som pratat med föräldrarna har heller inget tvivel på att dom älskar sin flicka väldigt väldigt mycket, och att dom blivit ordentligt förda bakom ljuset.
graven var extra fin, med ljus och vackra blommor.
Citera
2014-11-03, 12:11
Medlem
Citat:

Du kanske vill besvara mitt inlägg om de motsägelsefulla påståendena om hur Yara reste från Gaza till Sverige.
Citera
2014-11-03, 12:12
Moderator
Hamilkars avatar
Ett till smakprov från den vanliga fågeln:
Citat:
Sammanfattning av Willyschefen Therese förhör 5 maj (s.428)

När T hade konfronterat Y och hon lämnat riskakorna kvar i butiken ringde T till Ys klassförståndare C. Y uppgav namnet på C till T. Klassföreståndare svarade t ang snatteri "Ja det ligger nog lite kleptomani eller sånt i flickan". T svarade då C att det trodde hon inte, utan att Y pga varuvalet var hungrig.

På s.429 uppger T att det var Y som var flickan som var med vid stöldtillfället när AM greps -12 och att AM skyllde på flickan.

T noterade att Y alltid hade samma jacka och byxor, aldrig vantar eller mössa och att hon var dåligt klädd överlag.

Egen kommentar från FUP-läsaren:
Det påminner om Katarina Taikons berättelser om flickan Katitzi; utstötta barn som inte ens lärare bryr sig om. Yara fick iallafall gå i skolan och få skolmat, de dagar hon var där.
Citera
2014-11-03, 12:13
Medlem
LaScalas avatar
Lite mer att läsa:

https://cdn.anonfiles.com/1415010921741.pdf

Pippina är på gång idag. Very najs-fågelbajs som det heter.
Senast redigerad av LaScala 2014-11-03 kl. 12:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in