Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-29, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Det enklaste, billigaste och snabbaste är väl ändå att anlita ett företag som redan har en lämplig scanner?
Ja då skall man åka dit lämna in den där o betala dem för att göra det.
Alla som skriver här verkar ha fruktansvärt gott om tid och jag tycker att man skall göra det som är lättast det som kommit in hittills räcker ju för o hämta utredningen och kanske köpa en billig skit scanner eller skall man åka runt o leta bolag som kan tänka sig o scanna 1300 sidor för en billig peng och den som åtagit sig att ombesörja saken skall lägga dagar på det.
Då beställer jag hellre hit utredningen o lägger till de tusenlappar som krävs för en riktig scanner o får det gjort på någon timme utan o åka runt o be företag om hjälp o sen åka dit igen för o hämta papprena o usb minnet. Tror inte något företag scannar 1300 papper gratis.
Jag vill få det gjort fort snabbt o lätt o tillgängligt för alla
Citera
2014-10-29, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror inte att man kan anmäla dem för trafficking eller någonting annat. De har varken gjort mer eller mindre än många andra före dem och efter dem har gjort. De ville bosätta sig i Sverige och tog reda på vilket sätt var det allra enklaste. Och det var förstås att skicka ett av barnen till Sverige som ensamkommande. Yara blev det som ni kallar för ''ankarbarn''. Jag tror inte att Yara valdes ut av sina föräldrar för hon var det minst omtyckta barnet, snarare för att hon var det äldsta barnet och för att hon var tillräckligt mogen för att förstå planen och för att hon själv ville åka. Jag tror inte heller att hennes föräldrar från början anade att hon skulle bli utnyttjad som piga och även bli misshandlad av sin morbror och hans fru. Däremot tror jag att de fick kännedom om hur det låg till långt innan Yara dödades. De bad henne om att stå ut eftersom de trodde att det bara var tidsfråga innan de själva skulle få tillstånd på anknytning. Och de trodde säkert inte heller att det skulle sluta så illa som det gjorde. Jag har läst i media att Yara hade berättat för sin lärare att hennes mamma skulle komma till Sverige under våren, i april, och att hon blev nedstämd när mamman inte kom. Mamman hade säkert hållit hennes mod uppe genom ogrundade löften. Föräldrarna har förstås satt sina egna intressen före Yaras men jag tycker ändå inte att de har ''sålt' henne för trafficking.

Jag tänker som du. OM inte lagen hade ändrats hade Yara varit återförenad med sina föräldrar och småsyskon ca hösten/vintern 2013.
Citera
2014-10-29, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Det enklaste, billigaste och snabbaste är väl ändå att anlita ett företag som redan har en lämplig scanner?
Bra att du har ideer o åsikter om hur vi skall köpa FUP o få den scannad o har kritik ang att jag vill att vi köper en scanner med tanke på att du själv inte bidragit med 50 öre till insamlingen
Citera
2014-10-29, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tänker som du. OM inte lagen hade ändrats hade Yara varit återförenad med sina föräldrar och småsyskon ca hösten/vintern 2013.

Ja, och det hade kanske varit det bästa. Nu kommer nog familjen att få PUT ändå, men hur kan de ens tänka sig att bosätta sig i Sverige, jag förstår det inte.
Citera
2014-10-29, 20:59
Medlem
Citat:
Ja, och det hade kanske varit det bästa. Nu kommer nog familjen att få PUT ändå, men hur kan de ens tänka sig att bosätta sig i Sverige, jag förstår det inte.

Med tanke på dels att Yara är död, situationen i Gaza (som bara verkar bli värre) förvånar det mig inte att dom vill ta dom två barnen därifrån.

Vem skulle inte handla så?
Citera
2014-10-29, 21:03
Medlem
Citat:
Såvitt jag vet har vi inte fått ändrad lagstiftning om familjeåterförening. Den dom som det hänvisas till i den här tråden har jag läst. Jag bedömer inte att den skulle hindra Yaras föräldrar att komma hit via henne. Domen handlar om en 17-årig pojke från Gaza som inte får hit sin familj. Det ärskillnad att vara 17 år (och snart myndig) och vara 8 år,som Yara var. Hur resonerar ni som menar att denna dom gjorde det omöjligt för Yaras familj att komma hit?
Citera
2014-10-29, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatarer
Bra att du har ideer o åsikter om hur vi skall köpa FUP o få den scannad o har kritik ang att jag vill att vi köper en scanner med tanke på att du själv inte bidragit med 50 öre till insamlingen

Som sagt så tror jag att jag kan scanna in den gratis med gott resultat på biblioteket Prio nu är att få upp den så snabbt som möjligt! Blir kvalitén undermålig så kan vi ju titta på alternativ men jag tror maskinen där är helt ok.
Citera
2014-10-29, 21:05
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Jag tror inte att man kan anmäla dem för trafficking eller någonting annat. De har varken gjort mer eller mindre än många andra före dem och efter dem har gjort. De ville bosätta sig i Sverige och tog reda på vilket sätt var det allra enklaste. Och det var förstås att skicka ett av barnen till Sverige som ensamkommande. Yara blev det som ni kallar för ''ankarbarn''. Jag tror inte att Yara valdes ut av sina föräldrar för hon var det minst omtyckta barnet, snarare för att hon var det äldsta barnet och för att hon var tillräckligt mogen för att förstå planen och för att hon själv ville åka. Jag tror inte heller att hennes föräldrar från början anade att hon skulle bli utnyttjad som piga och även bli misshandlad av sin morbror och hans fru. Däremot tror jag att de fick kännedom om hur det låg till långt innan Yara dödades. De bad henne om att stå ut eftersom de trodde att det bara var tidsfråga innan de själva skulle få tillstånd på anknytning. Och de trodde säkert inte heller att det skulle sluta så illa som det gjorde. Jag har läst i media att Yara hade berättat för sin lärare att hennes mamma skulle komma till Sverige under våren, i april, och att hon blev nedstämd när mamman inte kom. Mamman hade säkert hållit hennes mod uppe genom ogrundade löften. Föräldrarna har förstås satt sina egna intressen före Yaras men jag tycker ändå inte att de har ''sålt' henne för trafficking.

Jag tycker inte om att det är acceptabelt att utnyttja barn på det här sättet. Om man gör själva handlingen med ankarbarn olaglig kanske det inte blir fler Yaras.
Citera
2014-10-29, 21:08
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huberts
Som sagt så tror jag att jag kan scanna in den gratis med gott resultat på biblioteket Prio nu är att få upp den så snabbt som möjligt! Blir kvalitén undermålig så kan vi ju titta på alternativ men jag tror maskinen där är helt ok.

Det tror jag också. Bibliotekets mastodontmaskin kommer fixa alltihop
Citera
2014-10-29, 21:10
Medlem
LaScalas avatar
Jag såg på nyheterna att Ramis försvarare berättade att tingsrätten undersöker möjligheten att utvisa paret efter ev dom.
Hans klient är väldigt oroad för det. Han var tydligen oroad för vedergällning.

De förmodade vedergällarna finns ju här och kommer väl aldrig att hem till Gaza.

Läste f ö att Madi varit gift förut. Och hela hennes släkt inte vill ha med henne att göra.
Hon gör sej omöjlig överallt häxan.
Citera
2014-10-29, 21:13
Medlem
Citat:
Med tanke på dels att Yara är död, situationen i Gaza (som bara verkar bli värre) förvånar det mig inte att dom vill ta dom två barnen därifrån.

Vem skulle inte handla så?

Visst, men att bo i ett land där ens eget barn har dödats och de sociala myndigheterna, skolan etc brustit i att omhänderta barnet...Dessutom kommer även Madi och Rami bo här för all framtid. Jag kan inte se hur de skulle kunna utvisas till Gaza. Alla EU-länder har samma praxis. Barnfamiljer utvisas inte till Gaza. Därför vore det bättre för Yaras att lämna Sverige efter rättegången och söka asyl i Norge eller i Holland där de ändå har släkt.
Citera
2014-10-29, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag såg på nyheterna att Ramis försvarare berättade att tingsrätten undersöker möjligheten att utvisa paret efter ev dom.
Hans klient är väldigt oroad för det. Han var tydligen oroad för vedergällning.

De förmodade vedergällarna finns ju här och kommer väl aldrig att hem till Gaza.

Läste f ö att Madi varit gift förut. Och hela hennes släkt inte vill ha med henne att göra.
Hon gör sej omöjlig överallt häxan.
Fantastiska nyheter, ut med skräpet bara. Yara har väl släkt kvar i Gaza, finns säkert nån som vill hämnas. Jag undrar dock om de utvisas, med tanke på att de har två barn i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in