2014-11-02, 12:38
  #493
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Här är 10 stycken 20-årsperioder för S&P500:

http://imgdrop.se/UPL/1413228069ubm.png

Som du ser så är det "all time high" ganska ofta och det fortsätter uppåt ändå. Utom 1930, typ.

Försök istället med följande övning: Leta upp en tråd eller en flashbackare som någonsin har gissat rätt om den framtida utvecklingen.

Ingen hade tex rätt i den här tråden.

Söker man på "övervärderad" hittar man tusentals inlägg skrivna oavbrutet och INGEN har prickat rätt.

Visst, vissa av dem har skrivit att börsen är övervärderad och ett par månader senare har det kommit en korrektion, något det alltid gör. Man får hoppas de köpte då och inte, likt Key. väntar på att börsen ska ner 50%.
Om jag tolkar detta rätt så ska man alltså efter något företag har ATH vänta på att det går ner, köpa in sig och se det stiga till nytt ATH? detta kanske inte funkar i praktiken då företag fungerar olika osv osv
Citera
2014-11-02, 12:49
  #494
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
Är det stora stabila företag som gäller då?
Ska man hålla på med stockpicking så är det en fördel om företagen är stabila givetvis.
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
Om jag tolkar detta rätt så ska man alltså efter något företag har ATH vänta på att det går ner, köpa in sig och se det stiga till nytt ATH?
Vet inte riktigt hur du kan tolka det på det viset.

Själv tolkar jag det som att om man väntar på en krasch kan man få vänta väldigt länge, och när kraschen väl kommer vet man inte när man skall köpa in sig eller om nivån ens blir lägre än vad den var när man började vänta.

När vet man ens om det var en krasch? Visste vi det den 1e oktober? Den 5e? Den 16e? Den 27e?

Som jag skrev: Flashback är fullt av folk som skriver en massa visdomsord om hur börsen kommer att gå i framtiden. Än så länge har inte en enda person haft rätt, någonsin.

Det hindrar inte folk från att fortsätta skriva ut sina spådomar. Många är inte ens ödmjuka med sina förutsägelser.

Det gäller varje "expert" utanför fb också för den delen.
Citera
2014-11-02, 13:03
  #495
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ska man hålla på med stockpicking så är det en fördel om företagen är stabila givetvis.

Vet inte riktigt hur du kan tolka det på det viset.

Själv tolkar jag det som att om man väntar på en krasch kan man få vänta väldigt länge, och när kraschen väl kommer vet man inte när man skall köpa in sig eller om nivån ens blir lägre än vad den var när man började vänta.

När vet man ens om det var en krasch? Visste vi det den 1e oktober? Den 5e? Den 16e? Den 27e?

Som jag skrev: Flashback är fullt av folk som skriver en massa visdomsord om hur börsen kommer att gå i framtiden. Än så länge har inte en enda person haft rätt, någonsin.

Det hindrar inte folk från att fortsätta skriva ut sina spådomar. Många är inte ens ödmjuka med sina förutsägelser.

Det gäller varje "expert" utanför fb också för den delen.
Det har ju varit en jävla massa "2009 krascher" :O

När man tittar på det så köper jag det som alla säger att om man sparar långsiktigt och inte kommer behöva pengarna så behöver egentligen inte bry sig om krascherna
Citera
2014-11-02, 13:12
  #496
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
Det har ju varit en jävla massa "2009 krascher" :O
Ja. Att börsen kraschar vet vi. Men nu pratar vi om att förutse när och hur.

Titta i slutet på 1940-1960. Hela flashback hade ylat om att börsen var övervärderad efter en sån uppgång. Folk hade sålt av och väntat på nästa stora krasch innan de gick in.

Titta nu på samma punkt (mitten) på 1950-1970. Hur ser det ut då? Hur länge skulle de som sålde nu få vänta?

Etc...
Citera
2014-11-02, 13:31
  #497
Medlem
Att krascher kommer är det ingen som betvivlar, och att det är svårt att veta när det ska vara är också tydligt.

Nu är dock situationen väldigt labil då såväl stater som privatkonsumtion stöttas av kredit i ett högt förhållande till de resurser som direkt eller indirekt agerar säkerhet. Det finns mer kredit i världen än faktisk likviditet.

Inflation är helt nödvändigt för att allt och alla inte ska bli insolventa, och det medför också osäkerhet.

Dessutom finns en underliggande geopolitisk "krigföring" som ökar instabilitet.

Det kan ändå dröja länge innan en riktig krasch kommer då charaden fortsätter.
Citera
2014-11-02, 21:41
  #498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Stringfellow
Att krascher kommer är det ingen som betvivlar, och att det är svårt att veta när det ska vara är också tydligt.

Nu är dock situationen väldigt labil då såväl stater som privatkonsumtion stöttas av kredit i ett högt förhållande till de resurser som direkt eller indirekt agerar säkerhet. Det finns mer kredit i världen än faktisk likviditet.

Inflation är helt nödvändigt för att allt och alla inte ska bli insolventa, och det medför också osäkerhet.

Dessutom finns en underliggande geopolitisk "krigföring" som ökar instabilitet.

Det kan ändå dröja länge innan en riktig krasch kommer då charaden fortsätter.

När var situationen inte "labil"?

Varför är Mr. Market känd för att vara manodepressiv?

Det är egentligen bara historielöshet som kan påtala att just nu är det minsann ett synnerligt farligt läge att vara exponerad mot aktiemarknader.
Citera
2014-11-02, 22:39
  #499
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
När var situationen inte "labil"?

Varför är Mr. Market känd för att vara manodepressiv?

Det är egentligen bara historielöshet som kan påtala att just nu är det minsann ett synnerligt farligt läge att vara exponerad mot aktiemarknader.

Det finns tider då det är dåligt att investera i aktier, det håller du nog med om. Att nuvarande paradigm inte är hållbart på längre sikt, och kommer föranleda en krasch, kommer ofelbart visa sig vara sant. Jag sa aldrig att situationen är "synnerligt farlig", jag bara beskrev orsaker till oro.

Börsen kan vara mer eller mindre labil, om än oberäknelig.
Citera
2014-11-02, 23:53
  #500
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Stringfellow
Att krascher kommer är det ingen som betvivlar, och att det är svårt att veta när det ska vara är också tydligt.

Nu är dock situationen väldigt labil då såväl stater som privatkonsumtion stöttas av kredit i ett högt förhållande till de resurser som direkt eller indirekt agerar säkerhet. Det finns mer kredit i världen än faktisk likviditet.

Inflation är helt nödvändigt för att allt och alla inte ska bli insolventa, och det medför också osäkerhet.

Dessutom finns en underliggande geopolitisk "krigföring" som ökar instabilitet.

Det kan ändå dröja länge innan en riktig krasch kommer då charaden fortsätter.
Precis som Som-nam-na skrev, när har börsen och världsläget inte varit labilt? Det har alltid funnits och kommer alltid finnas orosmoln i världen, ibland mer påtagliga och ibland mindre. Inte ens finanskrisens riktiga efterverkningar kunde förespås när Lehman Brothers konkade som exempel. Så alla självutnämnda profeter här know zilch.
__________________
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2014-11-02 kl. 23:56.
Citera
2014-11-03, 09:29
  #501
Medlem
Jag vet inte om du såg mitt svar till Som-nam-na, men där nämner jag att börsen kan vara mer eller mindre labil. Att vissa system inte är hållbart går också att räkna ut.

Goldman Sachs visste det när de började sälja iväg lånefonder och obligationer inför bostadsbubblan.

Om jag är en självutnämnd profet eftersom jag tror det kommer bli en krasch och det inte är hållbart med hushållslån i nivå med grekerna, så är jag väl en profet som med stor sannolikhet får rätt.
Citera
2014-11-03, 18:34
  #502
Medlem
Jag är full investerad i räntefonder!
Det känns inte så kul men hellre de än att ha migrän varje dag för att man tänker om ska vara investerad eller inte i börsen nu..

Jag ska dock börja sälja av stora delar av räntefonder och ha likvida istället då räntefonder inte presterar alls idag..

Har spiltan och det går inte alls bra just nu så det blir att lägga en stor summa på ett sparkonto så länge när jag sålt av lite och sedan köpa mig in i börsen när det känns rätt....

Kan det vara bra?
Citera
2014-11-03, 20:09
  #503
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleballe22
Jag är full investerad i räntefonder!
Det känns inte så kul men hellre de än att ha migrän varje dag för att man tänker om ska vara investerad eller inte i börsen nu..

Jag ska dock börja sälja av stora delar av räntefonder och ha likvida istället då räntefonder inte presterar alls idag..

Har spiltan och det går inte alls bra just nu så det blir att lägga en stor summa på ett sparkonto så länge när jag sålt av lite och sedan köpa mig in i börsen när det känns rätt....

Kan det vara bra?

Du verkar så nervös att jag gissar att du egentligen inte kan avvara dessa pengar åtminstone ett par år. Då ska du inte investera så mycket på börsen.
Citera
2014-11-03, 21:12
  #504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Stringfellow
Det finns tider då det är dåligt att investera i aktier, det håller du nog med om.


Med facit i hand är det såklart en baggis.

Citat:
Att nuvarande paradigm inte är hållbart på längre sikt, och kommer föranleda en krasch, kommer ofelbart visa sig vara sant. Jag sa aldrig att situationen är "synnerligt farlig", jag bara beskrev orsaker till oro.

Börsen kan vara mer eller mindre labil, om än oberäknelig.

Våren 2009 var börsen rejält labil men samtidigt ett av de bästa tillfällena att köpa aktier på väldigt länge.
Oron borde ligga i värderingarna som kan ses som ansträngda här och där men samtidigt är det bara dumt att ge sig på spådomar. Bolagen kan lika gärna växa sig in i sin värdering.

Men vem vet, kanske är det Ebola som stjälper hela lasset 😉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in