Citat:
Ursprungligen postat av
lindome
Gäller det här alla världens börser?
Brasilien? Ryssland? Grekland?
Eller är det bara vi i Sverige som är skyddade, trots att vi lever i en global värld?
Det finns nog anledning att tro att det kommer nya kriser även i Sverige, en anledning skulle kunna vara vår höga skuldsättning av hushållen som oroar både riksbanken och EU.
Sverige har den högsta privatskuldsättningen i världen.
http://4.bp.blogspot.com/-KQeyQyqx9bk/VDOZWxXmzAI/AAAAAAAAbbE/Nj1s6FIq5_E/s1600/privat_skuld_2013.png
Jag blir också en aning skeptisk när jag läser Tammers inlägg och hans obotliga optimism.
Jag säger inte att han har fel, men att Svenska börsen skulle vara en skyddad verkstad har jag svårt att tro. Denna typ av ständiga optimism har vi hört precis innan tidigare kriser -91, -00, - 08 och efteråt har samma personer fått äta upp vad de sagt.
Det såg man nu på de globala marknadsräntorna, de steg utan att vi egentligen visste varför. Jag tror definitivt inte på ett tredje världskrig, däremot så tror jag att utländska långivare kommer att dra åt snaran, när amorteringskrav alt ränteavdrag blir faktum och svenska hushåll får svårt att betala sina skulder.
Vad historien också visar är att alla länder som haft en så hög skuldsättning bland hushållen som i Sverige har förr eller senare fått problem och ekonomin har allt från smyg- till kraschlandat. Varför skulle inte detta hända igen, bara för att man den här gången är "medveten om problematiken"? Det största skälet är ju att man gör ingenting åt det....