2015-05-19, 15:41
Medlem
annanmedlems avatar
Bank of America gissade visst på S&P 2000 under Q2 2015 (ner runt 7-8%?)
Citera
2015-05-19, 16:32
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Bank of America gissade visst på S&P 2000 under Q2 2015 (ner runt 7-8%?)
Det lustiga är att "experterna" alltid har fel. Det är det enda som är riktigt säkert, det blir aldrig som experterna förutspår.
Citera
2015-05-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det spelar ingen roll vad som händer "idag" eller "imorgon", se lite långsiktigt på det. Vi ligger plus 12% i år, det är mer än vad Börsen normalt går upp på ett helt år. Som jag sagt tidigare: det blir inget långvarigt, djupt ras. Enbart det faktum att alla är medvetna om risken för ett ras gör att risken är eliminerad. Det är inte så lätt att förstå sig på aktiemarknaden, men det är så det fungerar.

Sluta få panik varje gång det går ned ett par procent, det vänder alltid och är snart ikapp igen. Börsmäklarna är ett hypernervöst släkte med utpräglad flockmentalitet och skapar gärna oro på Börsen, men om vi andra sitter still i båten och låter bli att sälja behöver vi inte oroa oss för några framtida jätteras.

Tammer, min vän! Det där stämmer ju inte om du jämför med tidigare börsras 87, 00, 08. Det tog för fan 15 år för Sthlmsbörsen att överstiga index från IT-kraschen -00. Nedgångarna har varje gång pågått i 2-3 år innan de vänt upp, sen har de tagit ytterligare några år innan OMX nått tidigare högstanoteeingar. Så att de vänder och är ikapp igen är en sanning med modifikation!
Skål för dagens börsuppgång. Ni hittar mig på Cafe Opera imorgon drickandes champagne!
Citera
2015-05-19, 19:59
Medlem
glemmys avatar
Med utdelningar inräknat tog det bara 7 år

Om man inte köpte ett skit efter år 2000 alltså. Gjorde man det gick det ännu fortare.
Citera
2015-05-20, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Med utdelningar inräknat tog det bara 7 år

Om man inte köpte ett skit efter år 2000 alltså. Gjorde man det gick det ännu fortare.

Det där förutsätter att du har någon typ av värdepapper som följer index, år 2000 var det många som hade alla sina besparingar i IT-aktier som sedan blev helt värdelösa och som aldrig har eller kommer återhämta sig.
På den tiden fanns en enorm övertro på it-branschen och många trodde att ett ras var omöjligt.

Det är viktigt att komma ihåg när man jämför index att börsens största företag inte är konstant.
Hade man jämfört exakt dom bolagen och med samma aktieandel av index som var störst just då är det inte säkert att indexet hade återhämtat sig än.
Senast redigerad av lindome 2015-05-20 kl. 00:26.
Citera
2015-05-20, 08:17
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Det där förutsätter att du har någon typ av värdepapper som följer index, år 2000 var det många som hade alla sina besparingar i IT-aktier som sedan blev helt värdelösa och som aldrig har eller kommer återhämta sig.
På den tiden fanns en enorm övertro på it-branschen och många trodde att ett ras var omöjligt.

Det är viktigt att komma ihåg när man jämför index att börsens största företag inte är konstant.
Hade man jämfört exakt dom bolagen och med samma aktieandel av index som var störst just då är det inte säkert att indexet hade återhämtat sig än.

Det var inte jag som valde att jämföra med OMXS30 från början.
Tycker dock det är mest relevant. Pengar kan man förlora i alla börsklimat genom att satsa på förhoppningsbolag.
Citera
2015-05-20, 09:40
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Tammer, min vän! Det där stämmer ju inte om du jämför med tidigare börsras 87, 00, 08. Det tog för fan 15 år för Sthlmsbörsen att överstiga index från IT-kraschen -00. Nedgångarna har varje gång pågått i 2-3 år innan de vänt upp, sen har de tagit ytterligare några år innan OMX nått tidigare högstanoteeingar. Så att de vänder och är ikapp igen är en sanning med modifikation!
Skål för dagens börsuppgång. Ni hittar mig på Cafe Opera imorgon drickandes champagne!
Det tog knappt 6 år från toppen jan -00 till sept -06, och det är något som hänt och aldrig kommer att hända igen. Vi har haft en finanskris på 90-talet, en "it-krasch" runt 2000, och en bolånekris 2007. Medvetenheten kring detta förebygger ytterligare kriser. Alla ser tecknen och känner igen dem. Risken för ras diskuteras oavbrutet. Så var det inte tidigare, de kriserna kom utan förvarning och ingen hade förutsett dem.
Att tro på ytterligare en finanskris är som att tro på ett tredje världskrig. Ingen vill ha det, och så fort tecknen syns samarbetar alla för att undvika det.
Citera
2015-05-20, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det tog knappt 6 år från toppen jan -00 till sept -06, och det är något som hänt och aldrig kommer att hända igen. Vi har haft en finanskris på 90-talet, en "it-krasch" runt 2000, och en bolånekris 2007. Medvetenheten kring detta förebygger ytterligare kriser. Alla ser tecknen och känner igen dem. Risken för ras diskuteras oavbrutet. Så var det inte tidigare, de kriserna kom utan förvarning och ingen hade förutsett dem.
Att tro på ytterligare en finanskris är som att tro på ett tredje världskrig. Ingen vill ha det, och så fort tecknen syns samarbetar alla för att undvika det.

Gäller det här alla världens börser?
Brasilien? Ryssland? Grekland?
Eller är det bara vi i Sverige som är skyddade, trots att vi lever i en global värld?

Det finns nog anledning att tro att det kommer nya kriser även i Sverige, en anledning skulle kunna vara vår höga skuldsättning av hushållen som oroar både riksbanken och EU.

Sverige har den högsta privatskuldsättningen i världen.
http://4.bp.blogspot.com/-KQeyQyqx9bk/VDOZWxXmzAI/AAAAAAAAbbE/Nj1s6FIq5_E/s1600/privat_skuld_2013.png
Senast redigerad av lindome 2015-05-20 kl. 10:15.
Citera
2015-05-20, 10:59
Medlem
BestCoast.s avatar
Börsen går ju jättebra nu, var bara en liten dipp i någon månad. Tror på nya toppnivåer inom några veckor.
Citera
2015-05-20, 11:00
Medlem
storatuttars avatar
Citat:
Eller är det bara vi i Sverige som är skyddade, trots att vi lever i en global värld?

Det finns nog anledning att tro att det kommer nya kriser även i Sverige, en anledning skulle kunna vara vår höga skuldsättning av hushållen som oroar både riksbanken och EU.

http://4.bp.blogspot.com/-KQeyQyqx9bk/VDOZWxXmzAI/AAAAAAAAbbE/Nj1s6FIq5_E/s1600/privat_skuld_2013.png

Försvinner jobben så kommer det bli lite problem. Försvagas dollarn så minskar exporten och påverkar industrin. Samtidigt står Ericsson för en minimering av arbetsstyrkan. 15% ska bort. Eniro ser ut att kånka.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/05/20/arbetslosheten-hogre-an-vantat.html
Citera
2015-05-20, 11:12
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storatuttar
Försvinner jobben så kommer det bli lite problem. Försvagas dollarn så minskar exporten och påverkar industrin. Samtidigt står Ericsson för en minimering av arbetsstyrkan. 15% ska bort. Eniro ser ut att kånka.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/05/20/arbetslosheten-hogre-an-vantat.html
Uppsägningar och rationaliseringar har snarast en stärkande effekt på börsen. Vi har relativt hög arbetslöshet idag och samtidigt rekordstark börs. Stockholmsbörsens samband med händelser i omvärlden är mycket vagt, det som ger starkast reaktioner är Riksbankens agerande. Eniros vinstvarning märks knappt.
Citera
2015-05-20, 11:15
Medlem
Citat:

Jag blir också en aning skeptisk när jag läser Tammers inlägg och hans obotliga optimism.
Jag säger inte att han har fel, men att Svenska börsen skulle vara en skyddad verkstad har jag svårt att tro. Denna typ av ständiga optimism har vi hört precis innan tidigare kriser -91, -00, - 08 och efteråt har samma personer fått äta upp vad de sagt.

Det såg man nu på de globala marknadsräntorna, de steg utan att vi egentligen visste varför. Jag tror definitivt inte på ett tredje världskrig, däremot så tror jag att utländska långivare kommer att dra åt snaran, när amorteringskrav alt ränteavdrag blir faktum och svenska hushåll får svårt att betala sina skulder.
Vad historien också visar är att alla länder som haft en så hög skuldsättning bland hushållen som i Sverige har förr eller senare fått problem och ekonomin har allt från smyg- till kraschlandat. Varför skulle inte detta hända igen, bara för att man den här gången är "medveten om problematiken"? Det största skälet är ju att man gör ingenting åt det....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in