2014-11-02, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Om nu rätt ska vara rätt så kommer det en del otrevliga projektiler över gränsen från andra hållet också.
Ser att du reggat dig alldeles nyligen, du kanske ska läsa igenom tråden, det finns väldigt mycket information och spekulation där

Ja, de har du rätt i.
För i samma sammandrabbning nu 2014 så var det trotts allt 2 civila israeler som dog också.
mott 1000 civila palestinska vuxna, och 500 barn.

Man måste också förstå situationen i Palestina, det är trots allt den som låg till grund att Yara kom hit. Hade det inte varit krig hade hon säkert bott kvar där med sina föräldrar.

Jag har följt tråden långt innan jag registrerade mig.
Citera
2014-11-02, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Registrerad i oktober 2014. Du råkar inte vara ett troll? Ett troll som inte klarar av att vi i tråden för en diskussion som du finner obehaglig.

Vi har diskuterat din infallsvinkel till leda. Vi accepterar och respekterar varandras ståndpunkter i frågan. Vill du vara snäll och läs hela tråden innan du börjar föra en diskussion som var aktuell ungefär 500 sidor bakåt i tiden.

Jag föreslår att vi ignorerar dig

Instämmer helt.

Men som inlägg i debatten måste vi komma ihåg att Madi vill skicka sina pojkar till Gaza! Hon menar på fullt allvar att de kommer få det bättre där än hos en vanlig svensk familj!

Och Rami verkar inte ens träffa sina söner.
Citera
2014-11-02, 19:01
Medlem
Citat:
Registrerad i oktober 2014. Du råkar inte vara ett troll? Ett troll som inte klarar av att vi i tråden för en diskussion som du finner obehaglig.

Vi har diskuterat din infallsvinkel till leda. Vi accepterar och respekterar varandras ståndpunkter i frågan. Vill du vara snäll och läs hela tråden innan du börjar föra en diskussion som var aktuell ungefär 500 sidor bakåt i tiden.

Ja, jag håller med. Jag har bara svarat så neutralt och sakligt jag kunde. Den här tråden handlar väsentligen om brottet.
Citera
2014-11-02, 19:06
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverte
Tror att Amani använde kaveln endast som ett straff-vapen. Låg den inte upplagd någonstans i ett av rummen...Amani la säkert tillbaka den på sin vanliga plats tills nästa gång hon skulle använda den. Sa inte en av grannarna att han sett Yara i hissen, barfota med blånad och svullnad vid ankeln. Sådana skador får man inte utan ett "vapen". För övrigt tror jag inte att Amani var den typen av mamma, som bakade med barnen. Inte själv heller för den delen.

Det av mig fetade, jo, en rejäl stukning kan ge precis ju detta.
Citera
2014-11-02, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tänker också så här. Madi ville få hit Yara för att hon behövde en duktig ''storasyster'' till sina pojkar. I synnerhet eftersom hon själv var usel som husfru. Jag har många väninnor om olika länder. När jag fick mitt första barn som var en flicka så blev grattad av dem, därför att jag hade fått en liten hjälpreda, en liten ''mamma'' som skulle hjälpa mig med allting, även ta hand om mina framtida söner. Om man ska föda en flicka så ska hon vara det förstfödda. Jag tror att Madleen tänkte så också när hon skickade Yara till Madi. Yara skulle vara lill-piga hos Madi som inte hade någon egen dotter. Det var så man i gjorde i Sverige också, för mindre än hundra år sedan.
För hundra år sedan fanns inte dagis. I Karlskrona har arbetslösa och föräldralediga rätt att ha barnen på dagis15 tim/veckan. Minst! Det gäller barn över 1 år. Varför tog inte paret den möjligheten? Det hade inte kostat dem något, de levde ju på bidrag vad jag förstår.Rädd för insyn? Har mamman gått på svenskundervisning? Någon som vet?
Vidare tror jag det är en trådsanning att Yaras föräldrar inte skulle få komma hit på grund av ändrade regler. Den dom som har hänvisats till här i tråden visar inte det. Den domen gällde en 16 eller 17 årig pojke som inte fick hit sina föräldrar från Gaza.
Citera
2014-11-02, 19:10
Medlem
Citat:

Jag har följt tråden sedan den startades.
Jag bor dessutom i Karlskrona.

Spekulera på ni, de av er som tror att Yara skickats som någonting annat än en flicka från ett krigsdrabbat land, vars föräldrar ville något bättre för henne och resten av familjen, tror väldigt fel.
Det vet jag.
Citera
2014-11-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wholeTruth

Spekulera på ni, de av er som tror att Yara skickats som någonting annat än en flicka från ett krigsdrabbat land, vars föräldrar ville något bättre för henne och resten av familjen, tror väldigt fel.
Det vet jag.

Och hur vet du det? Tror du att föräldrarna skulle erkänna att de skickat henne som ankarbarn?

(Jag hade aldrig skickat mitt barn ensam till ett främmande land)
Citera
2014-11-02, 19:17
Medlem
Citat:

Det vet jag.
OK. Bra så. Många av oss andra vet samma sak. En del har en lite annan syn på det. Det är ovanligt med så små barn dock. Flera av oss tycker det är fel. För flickans skull. Men det vet du väl redan om du ha följt tråden.
Citera
2014-11-02, 19:18
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:

Det vet jag.

Muhahaha...och jag antar att du känner både Mohammed och Madleen?

Du menar alltså att Yara inte skickades som någonting annat än en flicka vars föräldrar ville något bättre för henne och resten av familjen?

I så fall är hon definitivt ett ankarbarn "Landet" var inte krigsdrabbat när hon skickades.

Dröjer ditt svar för att ni behöver konferera, eller är tangenterna tröga?
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-11-02 kl. 20:11.
Citera
2014-11-02, 19:23
Medlem
Citat:
Ok, var kan man läsa mer konkret om denna ansökan mm?

Inte konstigt dock även om det stämmer.
Vem vill bo i Gaza.
De flesta hade nog tagit chansen som familjen fick att skicka Yara i förväg.

Jag tror inte att vi får tillgång till Yaras asylansökan. Men då hon bara var 7-8 år när hon hit så kan man utesluta att hon skulle ha varit en politisk flykting eller förföljd pga religion, ras, sexuell läggning med mera. Dvs, flyktinggrunderna. Sverige har inte heller någonsin bedömt att det, trots bombingar och allmänt dåligt säkerhetssituation, råder väpnad konflikt i Gaza. Så Yara fick nog inte PUT som flykting eller skyddsbehövande. Antagligen fick hon PUT på humanitära skäl eftersom migrationsverket anser att situationen i Gaza är sådan att inget barn bör skickas dit. Att ett ensamkommande barn får PUT av humanitära skäl brukar innebära att föräldrarna inte får komma hit på anknytning. Oftast får ensamkommande barn PUT pga humanitära skäl för att föräldrarna är försvunna. Om föräldrarna sedan dyker upp och söker anknytning så får de avslag. Eftersom de kan återförenas med sitt barn i hemlandet. Men så kunde man inte argumentera när det gällde ensamkommande barn från Gaza, på grund av de faktiskt hade fått PUT pga situationen i hemlandet och för att de var barn, inte för att deras föräldrar hade försvunnit. I våras tröttnade migrationsöverdomstolen på denna gräddfil för ensamkommande från Gaza och kom med en dom som sedan dess utgör praxis. Domen handlar om ett ensamkommande barn från Gaza. Av den framgår att om föräldrar skickar sitt barn till släktingarna i Sverige - utan att barnet riskerar flyktingrundande förföljelse eller annan skyddsgrundande behandling - så har deras beroendeförhållande till barnet brustit. De kan inte ansluta sig till barnet efter att barnet fått PUT.
Senast redigerad av nantale 2014-11-02 kl. 19:30.
Citera
2014-11-02, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
OK. Bra så. Många av oss andra vet samma sak. En del har en lite annan syn på det. Det är ovanligt med så små barn dock. Flera av oss tycker det är fel. För flickans skull. Men det vet du väl redan om du ha följt tråden.

Man vet saker när man har säkra källor på det. Därför vet jag.

Dessutom var det föräldrarna som blev tillfrågade om Yara ville följa med sin morbror, som dom trodde sig känna väl. Dom var skeptiska till det, men pga situationen i Gaza och att Yara själv väldigt gärna ville följa med sin morbror, så gick dom med på det till slut.
Citera
2014-11-02, 19:26
Medlem
LaScalas avatar
Citat:

Det vet jag.

Du kanske kan förklara för oss varför familjen inte ansåg att de andra barnen var värda att rädda ?
Du som bor i Karlskrona och därför vet allt om palestinafrågan.
Kan du inte bara lägga ner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in