2014-11-02, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag tycker misshandeln är för grov för att passa in i tidslinjen. Eller med någon ren spontanitet (?)

Om vi tänker att den sker i etapper. Riva av stora hårtussar och slå med brödkavel. Vila lite och chatta, rensa fisk? Sedan piska med elkabel och sparka sönder ett antal ben i kroppen. Vila lite chatta med barnets mor. Osv. Det går inte. Inte Madi med sin oförmåga till impulskontroll. Inte
med tanke på att Yara måste ha skrikit av ren smärta oberoende av hur rädd hon var. Vissa fysiska reaktioner kan vi inte kontrollera vid grov misshandel.

Men om vi tänker att det skedde i ett svep. När skedde den långa utdragna dödsmisshandeln? När i tidslinjen. Om mycket tidigare så går inte ihop med vad som sedan sker fram till filmandet.

Någon granne (?) sa att bråket börjat redan på eftermiddagen. Tycker det känns om det skulle kunna stämma.
Citera
2014-11-02, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Helt enig!
jag tror också att det skedde i ett svep, mer eller mindre utdraget - men när?
Mellan det hon kom från skolan och fram till strax efter 16? Sedan förpassad till garderoben?
Problemet är att båda ljuger, och ingen kan rekonstruera händelseförloppet utifrån den rättstekniska undersökningen. Kanske har grannen något att bidra med.
Citera
2014-11-02, 18:02
Medlem
yasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Helt enig!
jag tror också att det skedde i ett svep, mer eller mindre utdraget - men när?
Mellan det hon kom från skolan och fram till strax efter 16? Sedan förpassad till garderoben?

Jag tror det kan ha skett i omgångar, eller jag känner mig rätt säker på det.. Då pratar jag av egen erfarenhet av det jag sett i familjer i mina yngre dar... Dom här sv#nen ångrar inte det dom gjort, tror inte dom ser nåt fel di det dom gjort.. Tvärtom känner dom nog att det är Ya#as fel att allt det här har hänt..
Citera
2014-11-02, 18:07
Medlem
Jag tänker också så här. Madi ville få hit Yara för att hon behövde en duktig ''storasyster'' till sina pojkar. I synnerhet eftersom hon själv var usel som husfru. Jag har många väninnor om olika länder. När jag fick mitt första barn som var en flicka så blev grattad av dem, därför att jag hade fått en liten hjälpreda, en liten ''mamma'' som skulle hjälpa mig med allting, även ta hand om mina framtida söner. Om man ska föda en flicka så ska hon vara det förstfödda. Jag tror att Madleen tänkte så också när hon skickade Yara till Madi. Yara skulle vara lill-piga hos Madi som inte hade någon egen dotter. Det var så man i gjorde i Sverige också, för mindre än hundra år sedan.
Citera
2014-11-02, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Problemet är att båda ljuger, och ingen kan rekonstruera händelseförloppet utifrån den rättstekniska undersökningen. Kanske har grannen något att bidra med.
Tänk om Amani gick och la sig strax efter att Rami kom hem, vare sig hon misshandlade Yara innan eller inte. Kanske han slog henne halvt ihjäl då. Drog henne i hået, släpade runt henne, hon måste väl ha vägt runt 20 kg även om hon var mager. Skulle Amani klara det? Sedan kom Amanis spår i skrubben till när hon försökte väcka henne genom att flytta henne till madrassen. Upptäckte att hon nästan var död, lät henne ligga, tittade till Yara igen innan hon chattade med mamman, tyckte att hon sov.
I en paus under sitt eget chattande avslutar Rami Yaras liv med kudden, klar över att det är hans chans att bli av med båda "kvinnorna" som hotar hans ego, samt räknar ut hur han ska få det att se ut som om Amani gjorde det.

Nä, det håller inte. Går nog inte att slå ihjäl nån utan att få en del blodfläckar på sig.
Citera
2014-11-02, 18:16
Medlem
Finns det någon FUP. Tycker jag sökt och sökt men inte hittat. Tack på förhand!
Citera
2014-11-02, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollyland
Finns det någon FUP. Tycker jag sökt och sökt men inte hittat. Tack på förhand!
Inte i tråden, kan bara beställas i pappersform, drygt 1300 sidor ca 2 600 kronor + porto.
Citera
2014-11-02, 18:18
Medlem
Angående det här med att Yara skulle varit ett ankarbarn.
Är detta spekulationer som upprepats så många gånger att det blivit "fakta", eller finns det någon grund till dessa påståenden? Och i så fall, vad?
Citera
2014-11-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wholeTruth
Angående det här med att Yara skulle varit ett ankarbarn.
Är detta spekulationer som upprepats så många gånger att det blivit "fakta", eller finns det någon grund till dessa påståenden? Och i så fall, vad?
När hon fick PUT kom föräldrarnas anknytningsansökan.
Citera
2014-11-02, 18:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tänker också så här. Madi ville få hit Yara för att hon behövde en duktig ''storasyster'' till sina pojkar. I synnerhet eftersom hon själv var usel som husfru. Jag har många väninnor om olika länder. När jag fick mitt första barn som var en flicka så blev grattad av dem, därför att jag hade fått en liten hjälpreda, en liten ''mamma'' som skulle hjälpa mig med allting, även ta hand om mina framtida söner. Om man ska föda en flicka så ska hon vara det förstfödda. Jag tror att Madleen tänkte så också när hon skickade Yara till Madi. Yara skulle vara lill-piga hos Madi som inte hade någon egen dotter. Det var så man i gjorde i Sverige också, för mindre än hundra år sedan.

Jag tror också att det var så bio-föräldrarna "sålde in" Yaras vistelse till Rami o Madi, som var negativa till en början. "Madi kommer få sååå mycket hjälp i hushållet, så skönt det blir för Madi att kunna få hjälp med småpojkarna och hushållssysslorna, Yara är sååå duktig och tjänstvillig". Tror att det var därför Rami inte ville lägga sig i Madis "fostran" av Yara. Yara var utlovad att vara Madis egendom, hennes egen lilla slav och hjälpreda. Det var Madi som hade rätt att beordra runt Yara, och rätt att bestraffa henne om hon inte gjorde Madi nöjd.
Citera
2014-11-02, 18:26
Medlem
[quote=wholeTruth]Angående det här med att Yara skulle varit ett ankarbarn.
Är detta spekulationer som upprepats så många gånger att det blivit "fakta", eller finns det någon grund till dessa påståenden? Och i så fall, vad?[/QUOTe

Vad skulle hon annars vara? +2år hos släkt när man är ett barn, fast man har ett hem och familj.
Citera
2014-11-02, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Tänk om Amani gick och la sig strax efter att Rami kom hem, vare sig hon misshandlade Yara innan eller inte. Kanske han slog henne halvt ihjäl då. Drog henne i hået, släpade runt henne, hon måste väl ha vägt runt 20 kg även om hon var mager. Skulle Amani klara det? Sedan kom Amanis spår i skrubben till när hon försökte väcka henne genom att flytta henne till madrassen. Upptäckte att hon nästan var död, lät henne ligga, tittade till Yara igen innan hon chattade med mamman, tyckte att hon sov.
I en paus under sitt eget chattande avslutar Rami Yaras liv med kudden, klar över att det är hans chans att bli av med båda "kvinnorna" som hotar hans ego, samt räknar ut hur han ska få det att se ut som om Amani gjorde det.

Nä, det håller inte. Går nog inte att slå ihjäl nån utan att få en del blodfläckar på sig.
Jag tror det håller ganska bra, fram till det sista - Rami är en alldeles för mesig typ för att ge en nådastöt, att faktiskt döda. Han har säkert humör han också och kan smocka till eller kasta saker men han drar sig nog snart undan och tjurar.
Jag har en liten reservation när det gäller barnens vittnesmål om hur Yara plågades. Om de sagt att Rami slår hårdast, då tror jag att de har det från Yara; men om det handlar om "tortyr" i allmänhet, då kan faktiskt även små barn från länder med sådana institutioner ha ganska goda begrepp om hur sådan kan gå till. Det pratas om det i alla familjer och t.ex. al-Jazeera står på i många hem. Där är man ganska öppen i sina redovisningar av olika fasor.
För tydlighets skull: jag är övertygad om att Yara har berättat för ett par förtrogna, men man bör vara lite försiktig med innehållet. De små vittnena kan dramatisera, särskilt om de förstår att hon har dött av skador.
De som säger att jag försöker bagatellisera är rent fräck - det är inte det jag gör nämligen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in