2014-11-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Vafan, jag har just flyttat från korridor i Stockholm till Uppsala. SSSB hade fantastisk internet men korridorerna i Uppsala har alltså uselt internet Finns det alternativ?

Är Upnet i korridorerna lika segt som UpNet i skolan?

Du kan ha tur eller otur med internet. Vissa kan knappt ladda en sida medan andra (jag räknas till denna lyckligt lottade skara) kan streama filmer i HD utan problem. Det är ett jävla lotteri.
Citera
2014-11-02, 18:19
Medlem
Mokshas avatar
Gällande internet så är det väl på gång att internetleveransen till studentbostäderna ska uppgöra.

Källa på studentstadens hemsida:
http://www.studentstaden.se/CM/Templates/Article/general.aspx?cmguid=638100b7-abdd-48af-945c-498b0354bc8c
Citera
2014-11-02, 18:26
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Gällande internet så är det väl på gång att internetleveransen till studentbostäderna ska uppgöra.

Källa på studentstadens hemsida:
http://www.studentstaden.se/CM/Templates/Article/general.aspx?cmguid=638100b7-abdd-48af-945c-498b0354bc8c
Jo, detta är ganska gamla nyheter. Själv tycker jag det är bra, då uppkopplingen via UU inte är särskilt bra. Tyvärr lär hyran inte sänkas.
Citera
2014-11-03, 20:53
Medlem
r4ll3s avatar
Jag har 467 poäng på Studentstaden, kan det räcka till nåt, vad som helst, till VT15? Studentkorridor ska tydligen räcka med 1-2 år, enligt deras hemsida, men det är ju väldigt svår att säga ifall mina poäng räcker då? Nån med erfarenhet?

Citat:
Ursprungligen postat av 68911986
Har arbetat några perioder i Heby och det var ett helvete att pendla dit (för en latmask som mig). Tågen gick väldigt sällan, kanske 3 gånger på en eftermiddag, så jag fick ta bussen för det mesta och den tar ca1 timme och en kvart till stan. Vet dock ej om tågen går oftare numera, det här var ca 2 år sedan. Morgongåva är ju en bit närmare Uppsala, men där är det ganska dött. Fint ställe men mest för barnfamiljer etc.

Tack för svar! Skulle du vilja säga att det är ungefär liknande i Örbyhus, Tierp och Tobo? Där går ju pendeltågen oftare dock, varje halvtimme. Bostadsrätt är nämligen nåt jag överväger men det kan ju även vara lite väl avlägset. Det bästa vore om jag ibörjan bodde i korridor tills nåt bättre dök up.
Citera
2014-11-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3

Tack för svar! Skulle du vilja säga att det är ungefär liknande i Örbyhus, Tierp och Tobo? Där går ju pendeltågen oftare dock, varje halvtimme. Bostadsrätt är nämligen nåt jag överväger men det kan ju även vara lite väl avlägset. Det bästa vore om jag ibörjan bodde i korridor tills nåt bättre dök up.

Har tyvärr ingen koll på de ställena. Men kanske någon annan har!
Citera
2014-11-04, 05:37
Medlem
Måttligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3

Vi diskuterar visserligen villaområden utanför Uppsala i tråden nedan, men du kan hitta lite info om områdena du frågade om.

https://www.flashback.org/t2470354
Citera
2014-11-06, 00:50
Medlem
Är det någon här som har erfarenhet av triangel korridorerna och kan berätta rent allmänt hur dom är och vet någon om man får ha/kan ha kylskåp i rummet utan att hyresvärden bryr sig?
Citera
2014-11-06, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfonsss
Är det någon här som har erfarenhet av triangel korridorerna och kan berätta rent allmänt hur dom är och vet någon om man får ha/kan ha kylskåp i rummet utan att hyresvärden bryr sig?
Snerikes eller V-Dala? V-Dalas är helt okej om rummens utformning är ganska märkliga ibland, vissa är till exempel extremt avlånga. Köket är okej men hygienen beror ju på de som bor där. Kylskåp är vad jag vet inte okej och de lär ju märka om någon har skyhög elförbrukning.
Citera
2014-11-06, 12:40
Medlem
Balaklava-RUs avatar
Att få tag på en bostad under sin studietid i Uppsala blir bara svårare och svårare. De kommunala myndigheterna gör allt som man kan för att trassla till det för den som vill skapa nya bostäder. Byråkrater, små människor med stora hävdelsebehov, verkar befolka kommunens nämnder. Ett gammalt ordspråk säger : "Vägen till ofrihet är stensatt av goda föresatser." Det lär finnas ett fall nu där man vill bygga ett antal nya studentbostäder i en tom vindsvåning i stan.

Bygget var startklart när bygglovavdelningens handläggare sa nej. Detta för att det när stadsdelen bebyggdes på 1930-talet inte var så stor efterfrågan. Då sa kommunen för 80 år sedan att vinden bara får användas delvis inte helt och hållet.

Uppsala hade en alliansregim som försökte bedriva en så röd-grön politik som möjligt. Den har ersatts av en S-MP-V regim som börjar med att höja alla avgifter för om- ny- och tillbyggnader med 30 % så man kan anställa fler byråkrater som sätter käppar i hjulen för alla initiativ. Jag vill visa hur illa det är i Uppsala redan nu, att praktiskt hjälpa till det vet Uppsala kommun inte vad det är, men så är läget som det är.
Citera
2014-11-06, 21:10
Medlem
Någon som har bott i eller sett korridorerna på Sparrisgatan (de man får genom studentboet)? 13 kvadrat känns minimalt och lägenheterna känns placerade ute i ingenstans, eller har jag fel?
Citera
2014-11-06, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 68911986
Ja jag har bott både på Studentvägen och Rackarberget och upplevde att det senare hade betydligt långsammare internet. På kvällar och helger var det väldigt segt att streama, på dagen däremot gick det hyffsat fort.
Hade med stora problem när jag bodde på Rackarberget. Låg på 0,5mb/s på kvällar och helger. Det är avsevärt bättre på de flesta nationers korridorsbostäder, vad jag känner till.
Citera
2014-11-08, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epicedium
Det enda som behövs via Heimstaden är iallafall bevis på att du sökt, inte något antagningsbesked, med andra ord typ en skärmdump från antagning.se.
Men vänta nu, stämmer verkligen detta? Räcker det alltså med en skärmdump på att jag har sökt för att jag ska få hyra? Jag var nästan helt säker på att man åtminstone behövde en skärmdump på att man var antagen. Är det fler sidor det är så på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in