2014-11-08, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trxflsic
Men vänta nu, stämmer verkligen detta? Räcker det alltså med en skärmdump på att jag har sökt för att jag ska få hyra? Jag var nästan helt säker på att man åtminstone behövde en skärmdump på att man var antagen. Är det fler sidor det är så på?

Tror att man till en början kan skicka in en skärmdump, men att man sen måste skicka in ett bevis på att man pluggar (registreringsbevis eller dyl). Jag fick göra det på studentstaden iaf, vet ej riktigt hur det är på heimstaden.
Citera
2014-11-08, 18:47
Medlem
Epicediums avatar
Citat:
Men vänta nu, stämmer verkligen detta? Räcker det alltså med en skärmdump på att jag har sökt för att jag ska få hyra? Jag var nästan helt säker på att man åtminstone behövde en skärmdump på att man var antagen. Är det fler sidor det är så på?

Ja det stämmer, jag sökte min lägenhet runt April-Maj, innan antagningsbeskedet för HT hade kommit. Jag vet inte riktigt hur det funkar på andra sidor, mycket möjligt att det är samma sak där.
Citera
2014-11-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 68911986
Tror att man till en början kan skicka in en skärmdump, men att man sen måste skicka in ett bevis på att man pluggar (registreringsbevis eller dyl). Jag fick göra det på studentstaden iaf, vet ej riktigt hur det är på heimstaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Epicedium
Ja det stämmer, jag sökte min lägenhet runt April-Maj, innan antagningsbeskedet för HT hade kommit. Jag vet inte riktigt hur det funkar på andra sidor, mycket möjligt att det är samma sak där.
Fan vilken tur att jag såg ditt inlägg då. Synd bara att jag inte såg det tidigare. Är helt säker på att jag kommer komma in nu till våren, så jag har inga problem med att betala några hyror i förväg. Dags att börja söka på då.

Hittar inte riktigt mina köpoäng på Heimstaden, men tror att jag varit reggad i drygt ett och ett halvt år. Visst borde jag ha någon chans på ett rum i Flogsta om jag söker ofta tills antagningen nu?

EDIT: Finns det något sätt att se vilka rum man ska söka för att ha maximal chans? Som jag förstått det handlar mycket på Heimstaden om hur fort man söker ett rum från dess att det kommer upp. Är t.ex. de rum högst upp de senast inlagda? Det finns ingen uppenbar sorteringsfunktion för detta.
Senast redigerad av trxflsic 2014-11-08 kl. 19:22.
Citera
2014-11-08, 19:46
Medlem
Citat:
Fan vilken tur att jag såg ditt inlägg då. Synd bara att jag inte såg det tidigare. Är helt säker på att jag kommer komma in nu till våren, så jag har inga problem med att betala några hyror i förväg. Dags att börja söka på då.

Hittar inte riktigt mina köpoäng på Heimstaden, men tror att jag varit reggad i drygt ett och ett halvt år. Visst borde jag ha någon chans på ett rum i Flogsta om jag söker ofta tills antagningen nu?

EDIT: Finns det något sätt att se vilka rum man ska söka för att ha maximal chans? Som jag förstått det handlar mycket på Heimstaden om hur fort man söker ett rum från dess att det kommer upp. Är t.ex. de rum högst upp de senast inlagda? Det finns ingen uppenbar sorteringsfunktion för detta.

Är det inte enbart "först till kvarn" på Heimstaden?
Citera
2014-11-08, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 68911986
Är det inte enbart "först till kvarn" på Heimstaden?
Det har diskuterats lite, från vad jag sett är jag inte säker.

Enligt de själva gäller följande:

Citat:
Sökdatum är vägledande vid vårt val av ny hyresgäst. De sökanden som har tidigaste registrerat sökdatum prioriteras. Det kan innebära att om du fått erbjudande på en lägenhet, inte nödvändigtvis får nytt erbjudande, om likadan lägenhet blir ledig strax därefter .
Vid nästa lediga lägenhet, kan det finnas andra sökande som har tidigare sökdatum. Först till kvarn” gäller inte hos oss.

http://heimstaden.com/for-sokande/uthyrningspolicy/

Men från vad jag läst i tråden är jag inte så säker på att det stämmer.
Citera
2014-11-08, 20:07
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Det har diskuterats lite, från vad jag sett är jag inte säker.

Enligt de själva gäller följande:

Men från vad jag läst i tråden är jag inte så säker på att det stämmer.
Systemet verkar ha ändrats ett flertal gånger, så det är ganska oklart vad som de facto gäller i dagsläget.
Citera
2014-11-10, 13:50
Medlem
Haha fick tag på ett rum via Heimstaden i Flogsta! Känns väldigt gött att ha det fixat. Får man ha vattenkokare, micro och något litet minikylskåp på rummet? Om inte, är det nån som bryr sig om man skulle skita i det?
Citera
2014-11-10, 14:19
Medlem
Epicediums avatar
Citat:
Haha fick tag på ett rum via Heimstaden i Flogsta! Känns väldigt gött att ha det fixat. Får man ha vattenkokare, micro och något litet minikylskåp på rummet? Om inte, är det nån som bryr sig om man skulle skita i det?

Grattis, kul att man kan hjälpa till. Vet att de kan klaga om man förbrukar mycket el, men jag tror att det är lugnt med de där sakerna, såvida man inte missbrukar dem antar jag. Flickvännen har micro och vattenkokare utan problem i varje fall.
Citera
2014-11-10, 22:16
Medlem
Citat:
Tror inte att man får det, men det är många som har det och jag har inte hört någon som råkat i trubbel på grund av det. Kör på!
Citera
2014-11-13, 15:15
Medlem
Någon som vet hur många våningar det är i de nya lägenheterna i blåsenhus? Är den högsta nivån våning 9?
Citera
2014-11-14, 11:12
Medlem
Ursäkta möjlig idiotfråga men börjar sannolikt på UU nu till vårterminen och är medlem på de flesta kända boendesidor.

Hur har ni som fått tag i bostäder praktiskt gjort? Har ni ringt/mejlat till annonsören (om det rört sig om en hyreslägenhet/rum) och hur har ni burit er åt för att få tag i studentlägenheter? Jag tror inte ens jag sett någon sådan annons de relativt få gånger jag varit inne och kollat. Har bara sett rum eller lägenheter som uthyres av privatpersoner.

Mvh
Citera
2014-11-14, 11:16
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle 12345
Ursäkta möjlig idiotfråga men börjar sannolikt på UU nu till vårterminen och är medlem på de flesta kända boendesidor.

Hur har ni som fått tag i bostäder praktiskt gjort? Har ni ringt/mejlat till annonsören (om det rört sig om en hyreslägenhet/rum) och hur har ni burit er åt för att få tag i studentlägenheter? Jag tror inte ens jag sett någon sådan annons de relativt få gånger jag varit inne och kollat. Har bara sett rum eller lägenheter som uthyres av privatpersoner.

Mvh
Det är ju bara att anmäla sitt intresse på lägenheterna som kommer upp på hyresvärdarnas hemsidor. Är svårt att missa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in