Citat:
jag har varit tveksam till frivilligstyrkorna. men det var mest fördomar och okunskap. slumpen gjorde att jag fick förmånen att träffa en handfull från just AZOV. de var vältaliga, kunde lika vara från gamla KJS, och de hade det lugn som kännetecknar bra människor (oavsett vad man är bra på). det finns mångmiljonärer som sålt sina verksamheter för att åka och slåss för ett fritt ukraina - hur kan man inte respektera det?
dessutom finns det starka finansiella - och politiska - kopplingar till betydelsefulla grupperingar i ukraina. jag ser mycket hellre en polischef från AZOV än en genomkorrupt sovjetrelik som endast har jobbet för att casha in på strukturella mutor.
däremot så finns det självklart en liten del mindre lämpliga personer också. precis som det finns i varje företag, fotbollsfirma, innebandyklubb eller kommunal verksamhet. dessa tror jag leds till rätta genom sina kamrater som ger vägledning, genom att få en chans i livet, och genom att känna att deras kamp betyder någonting och att de välkomnas in i det samhälle, den specialpolis, det nationalgarde och den framtid de riskerat livet för.
dessutom finns det starka finansiella - och politiska - kopplingar till betydelsefulla grupperingar i ukraina. jag ser mycket hellre en polischef från AZOV än en genomkorrupt sovjetrelik som endast har jobbet för att casha in på strukturella mutor.
däremot så finns det självklart en liten del mindre lämpliga personer också. precis som det finns i varje företag, fotbollsfirma, innebandyklubb eller kommunal verksamhet. dessa tror jag leds till rätta genom sina kamrater som ger vägledning, genom att få en chans i livet, och genom att känna att deras kamp betyder någonting och att de välkomnas in i det samhälle, den specialpolis, det nationalgarde och den framtid de riskerat livet för.
En smart drag ur andra synvinklar också. Om krigsherrarna i frivilliga militärförband visar sig hyffsat vettiga kan hela landet få stabilitet genom att dessa får bra arbete inom säkerheten för landet. Det vinner alla på. Efter några år av lugn får dessa en bra pension och man kan välja in på ett mer demokratiskt sätt
Men först ska man få slut på kriget och inte bli av med mer landområde utan snarare ta tillbaks det.