[quote=PKJuristen|50944937]
Citat:
Jag förlitar mig på en skapelseberättelse som är förenlig med vetenskap.
Som de "alien abduction" som finns i bibeln.
Jag tror det är mer bildspråkligt faktiskt.
Då kan man säga att du inte förlitar dig på ditt egen förmåga och utgår från att så är det också för andra vilka följer förnuft och medvetande, att du behöver tvivla på att ditt förnuft verkligen ger dig ultimat sanning?
Om det är så, behöver du ju följdaktligen betvivla andras tillförlitlighet och ständigt vända dig ifrån mänskliga förmågan att ses som bristfällig, i utvidgade meningen att du saknar tilltro till människan ; man kan ju säga att utifrån antingen din egen brist eller benägenhet att följa auktoriteters präntanden, däremot tillskriver dem och deras slutsatser ett högre värde.
Inte minst utifrån att du tar för givet att de var klarsynta och förstod att prioritera rätt ifrån fel och att det också var slutgiltig sanning, en slags ultimativ dom över människans förmåga.
Citat:
Ja vem är sagans upphovsman? Skriven av människor. Precis.
Vem "claimar" bibeln?
Inte jag iallafall. Jag säger inte att den betyder si eller så.
Försöker vara tydlig med att jag "tror" att dessa saker är förenliga med dessa saker.
Förstår vad du skriver, du vill inte utge dig att vra bibeltolkare, du däremot tror att sanningen om tillvaron på jorden står slutgiltigt presenterad där i bibeln, varför du bestämt dig att förhålla dig till dessa auktoriteter, framför andra som du behöver degradera.
Eller att du alternerar mellan a/ evolutionsteoretiker med förankringen i naturvetenskaplig logisk förklaring om tingens ordning och lagbundenhet osv, och b/ teologer och mer apostoliskt färgad livsförståelse, där läran om guds absoluta existens, är utgångspunkten för allt. (ambivalens)
Citat:
Vi tar psykologi istället för omvänd psykologi mot Gud.
Det jag ser skillnad på, djuren och människan. Mitt medvetande och allt därtill.
Hur i evolutionen jag kom till. Hur ser min gren ut?
Evolutionär gren ur biologisk förklaring och/eller medvetandepsykologi samt tredje given där man involverar en ande/själ ;
Hur isf får du öht idén om att du bör ifrågasätta ditt sinnes förmåga att förhålla dig till det du anser att du förmår bedöma och att nöja dig med det... ja de gudstroendes egna tillsatser att TILLSKRIVA vad människan inte själv kan : teologer säger att människan
behöver uppenbarelse; det blir däremd en markant skiljelinje. Då behöver du ju faktiskt frångå självtillit och erkännandet av andras förmåga. T.ex biologer.. som förhåller sig utan ytterligare värdehöjande filosofi... förutom den vetenskapsfilosofiska reflektionen. Som håller sig till sak, t.ex till exakt det som studeras och valideras för att komma inpå i dess riktiga (sanna) natur.
Du alltså inflikar "en annan dimension" "gudsvisionen, en verklighet som inte äär människans egen" (är den säkerställd, isf hur?) , mellan sanning som erhålls genom förnuftet, från dig och andra som visat sig vara gott nog tillförlitliga och belysande.
Istället har du med auktoritetstron alltså attraherats (eller distraherats) till strofer som detta : sanning som bygger på högre kunskap (mysterier) som kommer till känna genom uppenbarelse.
Människodjuret har visioner som kommer sig ur vår förmåga att omvandla, vi kan förtå naturens inneboende logik och utnyttja det, de övriga ryggradsdjuren saknar ännu förmågan att se bakom eller springa före för att betrakta "ur annat perspektiv" att bilda sig uppfattning och sedan beräkna.
Men den skillnaden, menar du, är vad som gör att vi DÄRMED inte är däggdjur? Har det korrelation, isf behöver du utveckla den.. eftersom teologi erkänner människan som skapad och ämnad för gud, att gå ärenden åt gud, detta kan inte övriga djurriket åläggas.
Jag förstår inte hur du kommer fram till att människan utifrån att kunna dra slutsatser, skulle kunna ruska av sig sin instinkt, all erfarenhet visar ju att instinkter kan t.o.m öka ju mer beräkningsförmågan utnyttjas. (exploatering, rovdrift)
Citat:
I nyfikenhet har vi vetenskap om människor. Läkare och redskap.
Utfört hemska experiment. På barn.
Vi vet mycket om människan och vad den är kapabel till.
Oerhört logiska saker! Och ologiska saker.
Den visar att "nåt" fattas för mig. En förklaring på lite enklare nivå.
Ja alla de uppenbarelser som bibeln förkunnar om och som teologer utvecklat om det mänskliga medvetandet, i behov att invnta uppeenbarelser eller liksom godkännanden att få "sitt förnuft verifierat" sägs ju faktiskt följa mystiken... introspektionen... medan sjukdomsförlopp och epidemiska el. pandemiska förlopp.. inte riktigt skulle kunna neutraliseras av "uppenbarelseteoretikernas metoder", det ena är kanske ologiskt... eller utfört under människans nöd, det andra som hävdar guds moraliska godkännande är isf ännu mer ologiskt.
Att invänta mysterium, utifrån att förnuftet i sig, dvs sinnesrelevansen behöver ses som okunnig ej tillförlitlig, medan medvetandet är fullkomlig och sägs äga den högre kunskapen och därmed korrekta hanteringen av liv, först när gud förmedlat sig.
Men... mänskligheten skulle alltså inte inna gå under och genomlida kanske tiofalt värre lidande.. i sådan.. inväntan?
Så om bara kyrkofäderna fick diktera Vetenskapen, där förnuftet bör förklara och utveckla trosmysterierna, och framställa dem i vetenskaplig form och äga prioritet - då tror du att "ologiskt lidande" skulle kunna stå ogjort?
Undrar : om du ev. också tillskriver eller lägger värdering i vetenskapligt sinnade undersökningsmetoder? Det, att förhålla sig till objektet och inget annat - som jag försöker förklara (det är inte lätt) så har ju gudshypotesen... lagt in en retorisk KIL, rakt in i anatomi fysiologi och därmed psykologi/psyke.
Men du menar att det var förnuftigt.. att liksom vidga skallen med ännu mer pneumatiskt tryck, ur dessutom mysteriumets yttersta hemvist... med en figur vid redan färdigt angiven egenskap, att diktera när var och hur.. människan inte ska förlita sig på sin skalle, däremot "en skapares skalle och förslag" ? i löpande vetenskaplig empiri?
Ärligt får jag säga... jag ser inte "den goda gärningen" i att pumpa människan... till att värdera UTÖVER vad som redan finns för handen, människor har väl alltid vetat med sig att drömma... att visioner utvecklar sig ur intellekt?
Varför? varför varför varför.. så hårdnackat kapitalisera det och påbörja materialisation av det, att så spirituellt binda upp den banala saken att människan förmår beräkna och dra logiska slutsatser med symbolvärden... det är ju i(inuti) människan detta sker i RELATIONEN med sin hemvist : jorden.
Vi är här, inte där - i döden kan vi prata om det där.... att det då, är här - men inte i denna FORM.
ursäkta utläggning, tar inte ifrån dig din tro... dock, att misstro mäniskans sinneskapacitet, är ju att vilja göra människan impotent för att hävda lanseringen av "det högre", DET MYSTISSKA, som själva vad som alstrar den logiska förmågan, säger inte att det är fel!
varför skulle jag.. men det finns mycket av värdelöshetsskapande och misstro, som lägger sig som barriärer i detta med lidande-skapandet, fördröjandet... att vänta in dem som inte riktigt fattar logiken där den kanske borde "klicka" lite.... kanske för att uppmärksamheten.... är .. disträ.. eller något.
kyrkofäderna, hade sina hallucinationer, eller.... tidigare.. herdarna... sina kontempleringar över livets vardande, kan du verkligen mena att deras gamla stamkulter... var "logikens innanmäte" ? att, behöva följas?
För gudshypotesen, hanteras ju som vetenskap/data, i teologins värld.
Citat:
Det är absolut att Gud är skapad till människans avbild! Likaså tvärtom. Enligt min tro.
Ena hållet är jag med på, men vad får dig att behöva dra samma slutsat andra hållet?
Det var människan som offrade... och ropade ut mot det okända intet... menar du att lika klar och tillförlitlig återkoppling de facto skett? isf behöver du verkligen förklara.
Vetenskapen började mannövrera antagl. i sak av att "mysteriets inneboene s.k logik" aldrig mer än skapade fortsatt misär.. men det är vad jag tror.. det var aldrig reversibelt, som du här menar
...varför jag är nyfiken på hur du belägger detta : likaså-tvärtom.
människan bebor nu inte "gudsriket", så hur.... ERFAR människa detta, som har fullt upp att upprätthålla detta egna riket på jorden, och som vi också för fullt ägnar oss åt, av nöd för att kunna skapa mer, än kamp om överlevnad...