Citat:
Ursprungligen postat av
iSlash
Naturligtvis säger jag inte att du är nazist eller liknande, jag bara påpekar hur jag uppfattar ditt resonemang. Men ska vi vara petiga är skillnaden mellan det vi kallar arter bara större än skillnaden inom arter. Artbegreppet är bara något vi hittat på. Allt levande är ju släkt, eller hur? När du börjar tala om dominerande arter, framgångsrika livsformer som tar plats osv menar jag att det är en förlängning av socialdarwinism. Visst påverkar vi människor andra arters evolution i den mån att vi förändrar deras livsmiljö, men fördenskull är vi inte kronan på verket. Vi klarar oss endast i den miljön vi anpassat oss till. Att vi kan skapa denna miljö på många platser gör oss inte per automatik till mer utvecklade än andra arter.
Nja. Arter skiljer sig genom definitiva avgränsningar som inte kan korsas med enkelhet, men jag förstår vad du menar. Arter kan skilja sig genom sina egenskaper i så stor omfattning att den ena överlever på den andras bekostnad. Ingen art har varit så framgångsrik som människan, vi är den enda arten som kan övervinna alla svårigheter på planeten. Inte på individnivå men på artnivå. Genom vårt intellekt så har vi fått en egenskap som övervinner alla andra evolutionära fördelar tillsammans. Vi skiljer oss genom att vi anpassar miljön till oss istället för att anpassa oss till miljön. Detta gör oss sannerligen till mer utvecklade än andra arter. Vi har förmågan att visualisera ett koncept i tanken och sedan manifestera det i verkligheten. Inga andra arter kommer i närheten av det. Och vi blir bättre på det i rasande fart. Faktum är att människan uppfyller alla de egenskaper som religionen tillskriver gud. Vi är, som art, i det närmaste allsmäktiga i den verklighet vi lever i. Vi begränsas endast av tanken. I princip allt vi kan fantisera ihop kan vi åstadkomma.
Om något kan vara kronan på evolutionens verk så uppfyller vi alla kriterier som 5-åringar. Människan har tagit evolutionen i sina egna händer, både vår egen och de arter som vi känner för att styra.
Citat:
Ursprungligen postat av
iSlash
Ditt språkbruk i tidigare inlägg är som upplagt för missförstånd. Jag ser ingen mening med att prata om exempelvis syfte oavsett vad man menar med ordet. Evolutionsteorin beskriver hur evolutionen fungerar, inget annat.
Jag vet, och det är också min avsikt. Syftet anspelar på frågan om meningen med livet. Meningen med biologiskt liv tycker jag kan beskrivas med evolution. Livet har genom hela sin existens strävat mot att ta kontroll över sin situation och säkra sin överlevnad, evolutionen utgör omständigheten som gör det möjligt. Evolution är ramverket, formeln, som bestämmer hur förloppet ska ske. Resultatet av denna formel är att den effektivaste livsformen får utrymmet. När tillräcklig tid hade passerat så uppfylldes kraven på sannolikhet för att människan skulle bli resultatet av formeln. Människan är en så enormt överlägsen livsform när arten bedöms i fråga om överlevnad och framgång, att evolutionen inte kan göra mycket mer. Vi kan själva påverka vår utveckling på ett mycket mer omfattande sätt och i mycket snabbare tempo än vad evolutionen kan. Eftersom människan är en produkt av formeln som gör formeln relativt orelevant som faktor i sina arts förutsättningar, så är det ingen överdrift att påstå att vi är kronan på verket. Visst?
Människan är evolution personifierad, eller artifierad.
Att människan är en absolut fullträff som resultat av evolutionsformeln, det råder det ingen tvekan om. Det är fullt rimligt att påstå att människan uppfyller beskrivningen av syftet med evolution. Eftersom evolutionen har ett syfte i förhållande till livsformer och utan den så skulle livet troligtvis aldrig ha kommit någon vart, så passar evolutionen in som beskrivning av "mening" med livet. Människan, i egenskap av att vara den mest lyckade produkten av evolution, är då också en del av denna mening. Genom människans uppkomst så har vi meningen med livet. Och som sagt, meningen med individens liv, den bestämmer man över helt och hållet själv.
När det dyker upp en art som övervinner oss, då har vi förlorat meningen med livet.