2014-04-02, 17:48
  #33001
Medlem
Tror ni att det kommer påverka mig negativt om jag gör gamla prov från nätet istället för att skriva ut så mycket papper?
Citera
2014-04-02, 17:55
  #33002
Medlem
klockan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
Tror ni att det kommer påverka mig negativt om jag gör gamla prov från nätet istället för att skriva ut så mycket papper?
Enligt mig är det mycket lättare att förstå och koncentrera sig stenhårt på saker som står på ett papper i verkligheten än att läsa något på en skärm.

Men det kanske är olika.
Citera
2014-04-02, 18:06
  #33003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felicious
Jag tycks aldrig hitta ett bra sätt att ta ut skalan på med min linjal. Det blir ofta "15km är 2.3cm" eller andra luddiga valörer. Hur gör ni? Kartor är min klart sämsta del på DTK:n.

Jag har en vit linjal som det går att skriva på och sudda ut vilket gör skalor väldigt lätt. Annars tycker jag det är bra att ta hela centimeter som t.ex 2cm= 13,356 km och det blir lätt med överslagsberäkning. Många försöker vara för exakta på DTK vilket gör att man tappar värdefull tid.
Citera
2014-04-02, 18:08
  #33004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klockan123
Enligt mig är det mycket lättare att förstå och koncentrera sig stenhårt på saker som står på ett papper i verkligheten än att läsa något på en skärm.

Men det kanske är olika.

Nej det är bevisat att papper är lättare att läsa bl.a pga. att man kan ta i det och styrka under osv... Läste det i ngn engelsk tidning om populärvetenskap.
Citera
2014-04-02, 18:10
  #33005
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karleksproblem
Nej det är bevisat att papper är lättare att läsa bl.a pga. att man kan ta i det och styrka under osv... Läste det i ngn engelsk tidning om populärvetenskap.

Jag tror att det var det han sa, fast med andra ord.
Citera
2014-04-02, 18:15
  #33006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
Jag tror att det var det han sa, fast med andra ord.

Han skrev: "Men det kanske är olika" och jag bekräftade att jag läst en rapport om saken. Ser inget fel med det.
Citera
2014-04-02, 18:17
  #33007
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karleksproblem
Han skrev: "Men det kanske är olika" och jag bekräftade att jag läst en rapport om saken. Ser inget fel med det.

Jaha, missuppfattade dig. Sorry.

Innebär det att om jag gör provet på datorn så bordet det underlätta för mig att göra provet sen på papper(riktiga provet)?
Citera
2014-04-02, 18:18
  #33008
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
Innebär det att om jag gör provet på datorn så bordet det underlätta för mig att göra provet sen på papper(riktiga provet)?
Varför skulle det göra det?
Citera
2014-04-02, 18:21
  #33009
Medlem
http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov/nog-vt12-del-c/uppgift-28

64/y=x+1

Varför adderar man med 1?
Citera
2014-04-02, 18:25
  #33010
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Varför skulle det göra det?

Underlätta är kanske ett fel ordval. Skillnaden är väl bara att man har möjligheten att stryka under, ringa in etc när man har det på papper.
Citera
2014-04-02, 18:27
  #33011
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Matte2b
http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov/nog-vt12-del-c/uppgift-28

64/y=x+1

Varför adderar man med 1?
För att tårtan har x + 1 antal våningar.

Antalet våningar med minst antal bitar (12) är 1 och x är antalet våningar med 64/y bitar i varje våning.
__________________
Senast redigerad av U-Fig 2014-04-02 kl. 18:30.
Citera
2014-04-02, 18:28
  #33012
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matte2b
http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov/nog-vt12-del-c/uppgift-28

64/y=x+1

Varför adderar man med 1?

Jag tror att det är den översta våningen(som har minst antal bitar) som är "1".
__________________
Senast redigerad av Duca00 2014-04-02 kl. 18:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in