2014-10-30, 13:13
Medlem
Bacheelors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodicker
Tror de flesta kvinnor skulle uppskatta och bli attraherade av män som tog för sig och vågade gå fram och prata på stan. En kompis raggade upp en tjej så. Hon blev imponerad. Enligt denna videon trakasserade han henne. Var går gränsen? Jo, att hon inte är intresserad. Och hur fan vet man det om man inte säger: hej, läget? god bless elelr vad man nu väljer att säga.

Det är ok så länge man inte :

Busvisslar, fäller sexsistiska kommentarer, håller kvar tjejen mot sin vilja.

Det killarna gör i dessa videos är inte pickup/raggning utan är bara sliskigt och för mycket
Citera
2014-10-30, 13:23
Medlem
ninjutsus avatar
Jag förstår inte ens varför man envisas med att sätta en feministisk prägel på den här diskussionen när det uppenbarligen handlar om ett rasbetingat problem. Skicka dessa människor till sina respektive ursprungsländer och problemet hade varit löst, de sluskar som blivit över hade varit en försumbar del.
Citera
2014-10-30, 13:37
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Då kan de gå ut i skogen eller någonstans där det inte finns män.

Om ni verkligen ville vara ifred från män skulle ni förespråka promenad-stråk, affärer, bad, gym, etc. för bara kvinnor. Men det är ingen kvinna här som förespråkar det de förespråkar bara att män inte ska säga något men de vill inte att det ska vara segregerat.

Nej för en könssegregering skulle innebära att vi kvinnor gav mer näring åt männens vanföreställningar om oss. Det är ett bättre förslag att de män som lever i dunkel lär sig att anpassa sig till sanningen - att kvinnor som visar sig ensamma på allmän inte gör detta för att visa sin tillgänglighet.
Det du beskriver är ett oerhört begränsat sätt att se på kvinnans person och varför skulle vi uppmuntra mannen att fortsätta vara så inskränkt genom att införa lagar om könssegregering?

Citat:
Att en kvinna är ute ensam signalerar att hon vill att män ska ragga på henne. Beviset för det är att männen i videon raggade på kvinnan. Om de inte tyckte att hon signalerade att hon ville bli raggad på så skulle de inte ha raggat på henne.

Det handlar isåfall endast om inbillade signaler från männens sida. Eller så kan det röra sig om något slags maktdemonstration. Båda alternativen är lika illa.

Citat:
Varför skulle jag ljuga? Jag har varit med om det många gånger.

För att snygga män knappt blir uppraggade på barer eller krogar om inte kvinnan är rejält berusad.

I förhållande till detta ter det sig orimligt att nyktra kvinnor, i ragg-ovänliga miljöer som mataffärer, skulle ge sig till att stöta på en vilt främmande man, ännu mindre en man som ser ut som bröderna Marios nedgångne, plufsige pundarkusin.

Citat:
Det visar att hur kvinnor uppfattas beror på situationen. Till exempel om en kvinna går sexigt klädd tillsammans med en man kommer inga män att ragga på henne. Men om en kvinna går vanligt klädd ensam så kommer män att ragga på henne för att de ser att hon skickar ut signaler om att hon vill att män ska ragga på henne.

En ensam kvinna som är vanligt klädd likt tjejen i klippet sänder inte ut några sådana signaler. Det är som sagt en vanföreställning som vissa män får.
Citera
2014-10-30, 13:38
Medlem
Mooons avatar
Jag förstår inte heller att detta skulle vara en feministisk debatt för vem skulle inte känna sig besvärad av att bli utsatt för detta och förhindrad att fritt kunna röra sig i det offentliga rummet. Det kan omöjligt ha en ideologisk grund om man uppskattar trakasserier eller inte.

Jag är också nyfiken på hur detta skulle hanteras av svenska myndigheter om detta växer sig stort även här i Sverige. Hade vanliga svenska killar hängt på "trenden" som ni gör här i tråden? Hur hade vi kvinnor reagerat?

Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Jag förstår inte ens varför man envisas med att sätta en feministisk prägel på den här diskussionen när det uppenbarligen handlar om ett rasbetingat problem. Skicka dessa människor till sina respektive ursprungsländer och problemet hade varit löst, de sluskar som blivit över hade varit en försumbar del.
Citera
2014-10-30, 13:44
Medlem
Lizzy77s avatar
De flesta män i videon verkar bara vara trevliga och visa sin uppskattning....... Jag är kvinna och jag gillar om främmande män önskar mig en trevlig dag, busvisslar eller säger hej. Det betyder ju att all den tid och möda jag har ägnat framför spegeln ger positiva reaktioner.
De flesta vill uppfattas som attraktiva och det verkar konstigt att känna sig "kränkt" när man får uppskattande blickar/kommentarer. Tycker man att det är så jättejobbigt så kan man ju alltid ta på sig andra kläder........
Sen är det ju så att vi kvinnor föds med en mun, så det är lätt att säga - Nej tack, jag vill inte ha dina inviter.......
Citera
2014-10-30, 13:46
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Jag förstår inte heller att detta skulle vara en feministisk debatt för vem skulle inte känna sig besvärad av att bli utsatt för detta och förhindrad att fritt kunna röra sig i det offentliga rummet. Det kan omöjligt ha en ideologisk grund om man uppskattar trakasserier eller inte.

Jag är också nyfiken på hur detta skulle hanteras av svenska myndigheter om detta växer sig stort även här i Sverige. Hade vanliga svenska killar hängt på "trenden" som ni gör här i tråden? Hur hade vi kvinnor reagerat?
Det blir en feministisk prägel då man diskuterar det utefter strukturella förhållanden mellan män och kvinnor. Kvinnan är offer som utsetts för detta varav mannen måste ändra sin mentalitet. Det blir helt fel utgångsläge när det uppenbarligen är negrer och mörkermän som står för detta beteende och lösningen blir då en helt annan.
Citera
2014-10-30, 13:52
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Men hur ska män veta vilka kvinnor som är singlar/intresserade och vilka som är upptagna? Om män visste att kvinnan i videon inte var intresserad skulle de inte ha raggat på henne. Om en kvinna skickar ut signaler att hon vill att män ska ragga på henne då kan hon inte klaga när män gör det.

Då får han räkna med att bögar kommer att ragga på honom.

Det är klart att det finns. Varför låtsas du som att det inte är så?

Om en kvinna går ensam och otäckt är det en sexuell invit till män. Videon är ett bevis på det. Om kvinnan hade gått med en man hade männen inte raggat på henne.

Men det är rationellt att anta att en kvinna som går ensam och otäckt vill bli raggad på av män.

Menar du att kvinnor inte ska kunna bli raggade på av män på gatan även om de vill?

Kvinnor får sitt utseende bedömt och bedömer mäns utseende för att det är så människor funkar.

Det finns ingen lag som förbjuder män från att bedöma kvinnors utseende. Alltså har de rätt att göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Man har den rätten automatiskt din fjant. Vad är det som säger att en kvinna har rätt att kräva att andra inte bedömer henne? De får väl göra vad fan de vill.

Nej, män har inga rättigheter i världen att bedöma kvinnor och högt och tydligt fälla sexistiska kommentarer.

Eftersom man inte vet vilka som vill och inte vill, så håller man käften eller öppnar för ett neutralt samtal, men inte med någon som promenerar.

Hon bär även heltäckande kläder och visar ingen uringning.

Ni skulle fan bli kåta även om hon gick i niqab hade det varit för lite och utmanande kläder. Jävla idioter.
Citera
2014-10-30, 13:54
Medlem
Mooons avatar
Är det per definition feminism eftersom det uppenbarligen är en kvinna som blir utsatt för dessa kommentar? Lek med tanken att hon är hemmafru på vift bara. Men utsatt för oönskade kommentar blir hon iallafall.

Nu var väl detta i NY men kunde säkert även varit någonstans inom EU.

Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Det blir en feministisk prägel då man diskuterar det utefter strukturella förhållanden mellan män och kvinnor. Kvinnan är offer som utsetts för detta varav mannen måste ändra sin mentalitet. Det blir helt fel utgångsläge när det uppenbarligen är negrer och mörkermän som står för detta beteende och lösningen blir då en helt annan.
Citera
2014-10-30, 13:55
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
För att snygga män knappt blir uppraggade på barer eller krogar om inte kvinnan är rejält berusad.

I förhållande till detta ter det sig orimligt att nyktra kvinnor, i ragg-ovänliga miljöer som mataffärer, skulle ge sig till att stöta på en vilt främmande man, ännu mindre en man som ser ut som bröderna Marios nedgångne, plufsige pundarkusin.

En ensam kvinna som är vanligt klädd likt tjejen i klippet sänder inte ut några sådana signaler. Det är som sagt en vanföreställning som vissa män får.

Det där stämmer dock inte. Jag som man har blivit "uppraggad" och flörtad med flera gånger både på krogen och i vardagsmiljöer. Dock har de flesta kvinnor varit av invandrarhärkomst av olika sorter så det här med introversion och blyghet är främst en nordeuropeisk egenskap, gissar jag.
Citera
2014-10-30, 14:00
Medlem
JKaneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Nej, män har inga rättigheter i världen att bedöma kvinnor och högt och tydligt fälla sexistiska kommentarer.

Eftersom man inte vet vilka som vill och inte vill, så håller man käften eller öppnar för ett neutralt samtal, men inte med någon som promenerar.

Du tar nog priset för årets white knight.

Det är väl självklart att ha rätt till att bedöma vem man vill?
Varför är det skillnad på någon som är stationär och någon som är i rörelse?
Citera
2014-10-30, 14:02
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Är det per definition feminism eftersom det uppenbarligen är en kvinna som blir utsatt för dessa kommentar? Lek med tanken att hon är hemmafru på vift bara. Men utsatt för oönskade kommentar blir hon iallafall.

Nu var väl detta i NY men kunde säkert även varit någonstans inom EU.
Du menar att det enbart rör sig om en kvinna eller ett försumbart antal? Är det detta diskussionerna utgår ifrån? Nu när detta har blivit viralt så trodde i alla fall jag att diskussionerna fördes ur ett strukturellt perspektiv där detta är ett beteende som kvinnor som grupp får utstå där fokus då blir att män som grupp måste ändra sitt beteende och kvinnosyn.

Hur som helst, ser man det som ett problem samt att man faktiskt vill lösa problemet så bör man utgå ifrån ett rasperspektiv istället, det hade gett bättre utdelning.
Citera
2014-10-30, 14:04
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip

Hon bär även heltäckande kläder och visar ingen uringning.

Ni skulle fan bli kåta även om hon gick i niqab hade det varit för lite och utmanande kläder. Jävla idioter.
Det klart att man har rätt att bedöma personer, och det klart att man har rätt att tilltala dem som man själv tycker passar för situationen. Det finns nämligen ingen anledning att inskränka människors frihet på sådant sätt att den rätten försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in