2014-10-30, 10:03
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BradDourif
Källa på att normerna som ska brytas är de kring vett och etikett?
Vilka normer är de kring "vett och etikett"? Är tex beteende under Pride-festivalen något som faller under "vett och etikett"? Faller debattartiklar som kallar män för slem, eller tal i Almedalen som anklagar alla män för alla jordens problem under "vett och etikett"? Är det "vett och etikett" att springa topless i badhuset? Vänligen observera att jag inte har något emot vare sig Pride eller topless tjejer.

Feministerna vet själva inte vilka normer som skall brytas: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fis-unkna-varderingar-hamnar-nara-kd-och-sd_3790238.svd
Citera
2014-10-30, 10:05
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Vaddå bedöma? Det gör man ju hela tiden - jag är ute och går, nu kommer en kille springande och viftar med kniv, jag bedömer att han är farlig. Den mänskliga hjärnan fungerar så att den helt automatiskt bedömer precis allt man ser, hela tiden. Fjant.

Om du däremot menar att de tilltalar henne så är ju inte det olagligt på något vis, så hon får tåla det. Eller tycker du (personligen) att vi ska göra det olagligt att tilltala människor på gatan?

Ser du inte skillnaden på ett tilltal och "damn!", "sexy!" och liknande så ligger problemet hos dig. Nej, en kvinna ska inte behöva tåla att få sitt utseende bedömt.

Vad tror du ger dig rätten till det?
Citera
2014-10-30, 10:13
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Om detta är sant så är det männen som behöver få mer insikt och därmed ändra sin felaktiga uppfattning om kvinnors törst efter uppmärksamhet.

Ansvaret ligger alltså på dessa män och det är således inte kvinnans skyldighet att täcka sig var gång hon vill gå ut för sig själv utan att störas av påträngande kufar.

Men hur ska män veta vilka kvinnor som är singlar/intresserade och vilka som är upptagna? Om män visste att kvinnan i videon inte var intresserad skulle de inte ha raggat på henne. Om en kvinna skickar ut signaler att hon vill att män ska ragga på henne då kan hon inte klaga när män gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Ja, det är då i det fallet fortfarande en mans "förbannade rättighet" att gå klädd så.

Då får han räkna med att bögar kommer att ragga på honom.

Citat:
Det finns ingen sexuell moral att tolka in i klädsel

Det är klart att det finns. Varför låtsas du som att det inte är så?

Citat:
Du framstår som helt galet efterbliven som är rädd för/inte tillåter folk att ha på sig vad fan som helst för det skickar sexuella inviter.

Om en kvinna går ensam och otäckt är det en sexuell invit till män. Videon är ett bevis på det. Om kvinnan hade gått med en man hade männen inte raggat på henne.

Citat:

Du utgår ju således från att du/de män du känner är efterblivna och inte kan agera rationellt trots att en sexuell attraktion uppstår. Det låter som ett superproblem och är något du bör söka vård mot. Om det är som du beskriver.

Men jag utgår från att du trollar och vill uppröra folk. Ingen är så efterbliven som du.

Men det är rationellt att anta att en kvinna som går ensam och otäckt vill bli raggad på av män.

Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Haha vilket skämt.

En kvinna ska kunna gå på stan i vad som helst utan att män ska känna ett behov av att bedömma henne. Så enkelt är det bara. Ragga gör man på krogen, inte på gatan.

Menar du att kvinnor inte ska kunna bli raggade på av män på gatan även om de vill?

Citat:
Ser du inte skillnaden på ett tilltal och "damn!", "sexy!" och liknande så ligger problemet hos dig. Nej, en kvinna ska inte behöva tåla att få sitt utseende bedömt.

Kvinnor får sitt utseende bedömt och bedömer mäns utseende för att det är så människor funkar.

Det finns ingen lag som förbjuder män från att bedöma kvinnors utseende. Alltså har de rätt att göra det.
Senast redigerad av Babianen 2014-10-30 kl. 10:22.
Citera
2014-10-30, 10:18
Medlem
Som redan påpekats i tråden är detta ett blatte/neger-problem. Så här beter sig inte den väluppfostrade svenska folkstammens ädla män.

Personligen har jag aldrig stött på eller ens tilltalat en kvinna vänligt i det offentliga. Jag vill helt enkelt inte ge den äckliga lilla horan den tillfredsställande bekräftelsen.
Tydligen gör det mig jämställd Skönt att höra!
Citera
2014-10-30, 10:20
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Vilka normer är de kring "vett och etikett"? Är tex beteende under Pride-festivalen något som faller under "vett och etikett"? Faller debattartiklar som kallar män för slem, eller tal i Almedalen som anklagar alla män för alla jordens problem under "vett och etikett"? Är det "vett och etikett" att springa topless i badhuset? Vänligen observera att jag inte har något emot vare sig Pride eller topless tjejer.

Feministerna vet själva inte vilka normer som skall brytas: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fis-unkna-varderingar-hamnar-nara-kd-och-sd_3790238.svd
Det är sant, det var klantigt uttryckt - vilka normer som hör till vett och etikett är så klart flytande och varierar från person till person. Vad som är viktigt att skilja på tror jag som jag skrev i ett tidigare inlägg är det strukturella planet och det personliga. Debattartiklar som kallar män för slem kan jag väl personligen tycka är ganska dumma rent strategiskt, men här handlar det om det en strukturell analys. Det artikelförfattaren säger är (förhoppningsvis) inte "DU som man är slem", utan "positionen MAN i den patriarkala strukturen är slem". (Som sagt, tycker det är ett rötet ordval och en dålig strategi, menmen...) När jag använde vett och etikett syftade jag till det personliga planet. Också detta är ju så klart lite flytande, är agerande under Pride-festivalen personligt? Det är svåra och intressanta frågor, och personligt/strukturellt överlappar hela tiden: i den specifika situationen man tilltalar kvinna på gatan är det ju samtidigt strukturellt (kvinnan kanske har varit med om detta hundra gånger) och personligt (denne specifika man kanske aldrig någonting har gjort detta förut).

EDIT: angående din länk vet jag inte riktigt vad du vill säga med den? Porr och sexklubbar faller väl snarare under värderingsfrågor än vett och etikett. Sen att det finns oenigheter även inom feminismen är ju inte så konstigt, det är ju inte direkt någon hemlighet att det inte finns en feminism, snarare oändligt med nyanser därav.
Senast redigerad av BradDourif 2014-10-30 kl. 10:25.
Citera
2014-10-30, 10:23
Medlem
Filmen visar hur mycket KÄRLEK det finns i världen!

Är glaset halvfull eller halvtomt?
Citera
2014-10-30, 10:47
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Är glaset halvfull eller halvtomt?
Det beror på vad som fanns i glaset innan. Var det tomt innan är det halvfullt nu, var det fullt innan är det halvtomt. I det här fallet skulle jag säga att det är halvtomt. Varje kommentar tar bort en del av kvinnans fulla frihet.

--------------

Det finns också en liknelse till tiggare här. När DOM påkallar förbipasserandes uppmärksamhet blir det ett jävla liv på samma människor som tycker sig ha rätten att kommentera förbigående kvinnor på löpande band.
Citera
2014-10-30, 10:51
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Det finns också en liknelse till tiggare här. När DOM påkallar förbipasserandes uppmärksamhet blir det ett jävla liv på samma människor som tycker sig ha rätten att kommentera förbigående kvinnor på löpande band.
Och samma typ av kvinnor som fördömer mäns kommentarer tycker det är helt rimligt att tiggare trakasserar förbipasserande.
Citera
2014-10-30, 11:00
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:

Man har den rätten automatiskt din fjant. Vad är det som säger att en kvinna har rätt att kräva att andra inte bedömer henne? De får väl göra vad fan de vill.
Citera
2014-10-30, 11:01
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Det är svåra och intressanta frågor
Jag håller med om det. Problemet är att feminister anser sig ha tolkningsföreträde.
Citat:
EDIT: angående din länk vet jag inte riktigt vad du vill säga med den?
Att feminister inte själva kan svara på vilka normer de pratar om. Inte olika feminister av olika inriktningar, utan en och samma feminist kan inte svara på varför en striptease är ok men inte den andra.
Citera
2014-10-30, 11:02
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Blev du uppfostrad av vargar eller? Ur ett större, samhälleligt perspektiv handlar det om rötna strukturer. På individplan handlar det om hyfs och självinsikt, att vara socialt kompetent och kapabel att känna av och läsa in ett socialt sammanhang. Det är klart man kan och ska kunna tala med folk på gatan, men i allmänhet är det dock t ex inte hyfsat att kommentera en främlings utseende, det är att bete sig som en ouppfostrad röv.
Ok. Citat från filmen:

"Hey, how are you?" (han får inget svar) "Ok, have a beautiful day all right? God bless you"

Uj uj uj uj vilken ouppfostrad röv!!! Milde tid ring etikettspolisen nu på en gång!!!!

Mer ouppfostrat att inte svara när någon säger hej tycker jag.
Citera
2014-10-30, 11:06
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Men hur ska män veta vilka kvinnor som är singlar/intresserade och vilka som är upptagna? Om män visste att kvinnan i videon inte var intresserad skulle de inte ha raggat på henne. Om en kvinna skickar ut signaler att hon vill att män ska ragga på henne då kan hon inte klaga när män gör det.

Kvinnan i klippet gav inga som helst signaler om att hon var sexuellt tillgänglig, varken genom klädsel, kroppspråk eller minspel.
Männen som stötte på henne är uppenbarligen socialt handikappade då de antingen inte la märke till eller valde att ignorera hennes helt neutrala framställning.

Det är även ett socialt handikapp att inte förstå vilka platser som är olämpliga att ragga på.

Om dessa män varit normalt funtade så hade de naturligtvis aldrig närmat sig främmande kvinnor på gatan utan istället valt mer självklara mötesplatser som krogen/disco/nattklubbar eller, för de som är ute efter något mer seriöst, diverse intresseföreningar samt dejtingsajter på nätet.

En någorlunda insiktsfull man vet med sig att när en kvinna går till affären så gör hon det i syftet att inhandla varor och inte med en önskan om att bli uppraggad.

Lika självklart som att en kvinna går ut på en ensam promenad i syftet att få en en aktiv stund för sig själv och inte som ett dolt sätt att tilldra sig uppmärksamhet från män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in