Citat:
Ursprungligen postat av
habet
Det fetade: Vilka av de uppgifter som du listat hade inte polisen tillgång till?
I övrigt håller jag med 'Noicer', detta scenario är definitivt fullt möjligt.
Ja, visst är det ett möjligt scenario, och personerna och omständigheterna är mycket realistiska, och detta scenario är ett s.k. typscenario - alla nödvändiga, väntade ingredienser finns:
alkoholism och knarkmissbruk, en konflikt (blåsningen), personer med riskbeteenden, våldstendenser, kriminalitet.
Det fanns flera sårbara punkter hos Robert, Martin och da Costa - da Costas missbruk spårade ur, hon var kvinna och fysiskt utsatt, och Robert och Martin söp så länge att grava personlighetsförändringar var oundvikliga, och och Robert var dokumenterat våldsam och hade använt kniv.
Knark, alkohol och stickvapen är f.ö. vanliga komponenter när någon blir dödad, oavsett om det gäller dråp eller mord, och vanligen så sker mord och dråp i socialt utsatta miljöer, och vanligen så känner offret och gärningsmannen varandra.
Nu påstår jag inte alls att min teori leder till sanningen, och det finns ingenting som bevisar att da Costa ens träffade Martin och Robert, men det som verkligen hände liknar antagligen det scenario som jag skissat.
Da Costas död var antagligen ytterst krass, och det som gör hennes öde ovanligt är styckningen.
Och på Habets fråga svara jag såhär:
Polisen hade tillgång till alla uppgifter som jag skrivit i min lista, men för att lägga samma pussel som jag hade polisen behövt komplettera, hitta en angränsande polisutredning, och det borde varit lätt, lika lätt som det varit för oss som nu rotar bland personuppgifter och förhör.
När polisen jagade Vinof kunde man ha kollat om det hänt något mer suspekt på Eugeniavägen 25 under 1984. På våren påstod ju 2 personer att Vinof mordhotat dom, och att han höll till på E-vägen 25, och det hade varit sunt och logiskt att kolla vilka som höll till där och om det varit struligt, om det varit inbrott, om folk stört, slagits, ringt polisen osv.
Och det fanns ju en färsk incident som klart indikerade att E-vägen 25 var en
problemmiljö.
Det hade bara tagit polisen en eftermiddag att rota fram färska uppgifter och upptäcka att spaningsobjektets polare nyligen stulit hans möbelbuss och kvaddat den mitt i stan, att miljön på E-vägen 25 var riktigt slummig, och att en till jobbare (förutom Vinof) var långvarigt kriminell, nersupen och impulsiv, och att 2 av jobbarna på E-vägen 25 nyligen arresterats.
Bara 2 månader innan likdelarna hittades på E-vägen var polisen på besök på E-vägen 25, och det verkar ju helt orimligt att polisen skulle ha så kort minne att inga mentala klockor ringde i augusti.
Och just supandet förtjänar verkligen att lyftas fram, för super människor på den här nivån (Robert söp hela våren 1984, och Martin var inte i mycket bättre form) så förändras omdöme, empati, humör, intellekt och planeringsförmåga på grundläggande sätt, och vad som helst kan hända.
När möbelbussen stals hade Martin varit konstant berusad i en vecka, och varken Robert eller Martin hade någon aning om varför de stal bussen, och frågan är om de ens kom ihåg stölden ordentligt.