2014-10-29, 19:17
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverte
Det har ju tidigare framkommit att Rami skypade med sin far under kvällen...vid vilken tid punkt var det tro? Fadern hörde ju då hur Madi skrek på sin man... var det samtalet innan skypen med bio-mamman... många frågor och funderingar

Rami skypade bara med sin pappa.

Amani Madi sms:ade/chattade med Yaras mamma. De kommunicerade inte över skype på mordkvällen.
Citera
2014-10-29, 19:28
Medlem
253 penningar är insatta på kontot och finns där senast fredag
Citera
2014-10-29, 19:33
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag har nu läst de länkar som finns i denna tråd, från den första rättegångsdagen. Jag tycker att allting talar för att det var Madi som dödade Yara, framför allt den tekniska bevisningen och den treåriga sonens utdasaga. Men varför lät Rami detta ske. Jag undrar också vem i familjen tvättade, tog hand om barnen och handlade maten innan Yara kom. Var det Madi eller Rami.

Jag undrar också om familjen varit lika dysfunktionell hela tiden eller om de blivit gradvis galna allteftersom de insett hur begränsat deras liv i Sverige skulle bli.

Jag tycker de borde ha väckt uppmärksamhet även på andra ställen där de bott? De måste väl ha befunnit sig ute i verkligheten med sin äldsta son eller har de alltid suttit inomhus, isolerade?

Yaras klasskompisar berättade att Yara kunde lukta illa(var smutsig). De andra barnen borde väl också vara smutsiga? men jag antar att ingen upptäckt det för barnen har väl aldrig träffat någon utanför familjen.
Bvc borde vara obligatoriskt och brottsligt att utebli. Det är nog många barn som kan räddas den vägen från misär.
Citera
2014-10-29, 19:34
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpyjump
Har inte Y's far sagt själv att han inte tänker åka hem förrän det här är över? Har för mig att han skulle åkt tillbaka efter begravningen egentligen? Enligt hans fb så flyttade han till Karlskrona 3e juni och den 25e juli "beklagar" han att han inte är med nära och kära hemma men att den svenska staten vill ha kvar honom här och det är hand öde?
Jag har för mig att åklagaren (eller vem det nu var) gärna såg att han stannade över rättegången. Han är ju dessutom kallad som målsägare.

Är det verkligen så konstigt att han vill närvara vid rättegången där hans döda barns mördare ställs inför rätta? Låt vara att han skickade iväg sin dotter under märkliga former. Låt vara att hon fick vara en sorts bricka i familjens spelande. Men inte sjutton önskade han sin dotter detta öde?

Att han gick ut från rättegången idag...varför vet vi ju inte. Kanhända att han mådde så dåligt av hela situationen att han inte orkade vara där?
Citera
2014-10-29, 19:41
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag har för mig att åklagaren (eller vem det nu var) gärna såg att han stannade över rättegången. Han är ju dessutom kallad som målsägare.

Är det verkligen så konstigt att han vill närvara vid rättegången där hans döda barns mördare ställs inför rätta? Låt vara att han skickade iväg sin dotter under märkliga former. Låt vara att hon fick vara en sorts bricka i familjens spelande. Men inte sjutton önskade han sin dotter detta öde?

Att han gick ut från rättegången idag...varför vet vi ju inte. Kanhända att han mådde så dåligt av hela situationen att han inte orkade vara där?

Såklart att han vill vara där. Det hade vilken förälder som helst velat. Men frågan är om det är rätt?
Man kan ha många infallsvinklar på den saken.

Själv undrar jag om man inte kan anmäla honom och hustrun för trafficking? De "sålde" sin dotter för att få PUT.
Citera
2014-10-29, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
253 penningar är insatta på kontot och finns där senast fredag
Alla i tråden tackar dig för snart finns allt som pdf o jag har bestämt mig för att se till att det blir en riktig scanner o inte en skräp scanner där man byter lapp efter lapp o måste döpa dem o spara i datorn
Jag har inte orkat gå igenom tråden o samlat namn men alla som ställt upp och hjälpt till har verkligen gjort en kanon insats

Sista gången jag postar uppgifterna om fler vill hjälpa till.
Tanken är att köpa en riktig bläddrande scanner och köpa FUP och alla dokument som går o få fram.
Skall posta kontoutdrag så alla ser vad som kommit in och snälla pma mig att ni satt in så jag kan tacka er i tråden.
Förmodligen kommer det saknas en hel del för scannern jag spanat in kostar en hel del men jag lägger till det som saknas för jag vill att allt dessa människor gjort skall vara tillgängligt för alla o spridas.
PLUSGIRO 418 99 01-4 OCR 9650000855539
Mottagare Coop Medmera "Medmera Bank AB
Senast redigerad av Hatarer 2014-10-29 kl. 19:49.
Citera
2014-10-29, 19:49
Medlem
cheringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatarer
Alla i tråden tackar dig för snart finns allt som pdf o jag har bestämt mig för att se till att det blir en riktig scanner o inte en skräp scanner där man byter lapp efter lapp o måste döpa dem o spara i datorn
Jag har inte orkat gå igenom tråden o samlat namn men alla som ställt upp och hjälpt till har verkligen gjort en kanon insats

Efter dagens sammanfattningar, så vet jag knappt ifall jag orkar läsa FUP, även om jag bidragit själv.

Hoppas det går lätt o smidigt med scannandet
Citera
2014-10-29, 19:49
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:

Huvudsaken du håller dig uppdaterad med Huberts. Hen har varit iväg och undersökt saker
Citera
2014-10-29, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverte
Det har ju tidigare framkommit att Rami skypade med sin far under kvällen...vid vilken tid punkt var det tro? Fadern hörde ju då hur Madi skrek på sin man... var det samtalet innan skypen med bio-mamman... många frågor och funderingar

Hon skriker till Rami enligt fadern ta hand om din son
Min gissning är att det är när hon duschar ren Yaras döda kropp och sonen kommer in i badrummet
Citera
2014-10-29, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag har nu läst de länkar som finns i denna tråd, från den första rättegångsdagen. Jag tycker att allting talar för att det var Madi som dödade Yara, framför allt den tekniska bevisningen och den treåriga sonens utdasaga. Men varför lät Rami detta ske. Jag undrar också vem i familjen tvättade, tog hand om barnen och handlade maten innan Yara kom. Var det Madi eller Rami.

Antagligen Madi. Om hon fick några pengar att handla mat för. Hon hade en liten son med ett nytt i magen. Får ingen känsla av att Rami var någon omtänksam person.
Citera
2014-10-29, 20:19
Medlem
buffalos avatar
Citat:

Sista gången jag postar uppgifterna om fler vill hjälpa till.
Tanken är att köpa en riktig bläddrande scanner och köpa FUP och alla dokument som går o få fram.
Skall posta kontoutdrag så alla ser vad som kommit in och snälla pma mig att ni satt in så jag kan tacka er i tråden.
Förmodligen kommer det saknas en hel del för scannern jag spanat in kostar en hel del men jag lägger till det som saknas för jag vill att allt dessa människor gjort skall vara tillgängligt för alla o spridas.
PLUSGIRO 418 99 01-4 OCR 9650000855539
Mottagare Coop Medmera "Medmera Bank AB
Det enklaste, billigaste och snabbaste är väl ändå att anlita ett företag som redan har en lämplig scanner?
Citera
2014-10-29, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Såklart att han vill vara där. Det hade vilken förälder som helst velat. Men frågan är om det är rätt?
Man kan ha många infallsvinklar på den saken.

Själv undrar jag om man inte kan anmäla honom och hustrun för trafficking? De "sålde" sin dotter för att få PUT.

Jag tror inte att man kan anmäla dem för trafficking eller någonting annat. De har varken gjort mer eller mindre än många andra före dem och efter dem har gjort. De ville bosätta sig i Sverige och tog reda på vilket sätt var det allra enklaste. Och det var förstås att skicka ett av barnen till Sverige som ensamkommande. Yara blev det som ni kallar för ''ankarbarn''. Jag tror inte att Yara valdes ut av sina föräldrar för hon var det minst omtyckta barnet, snarare för att hon var det äldsta barnet och för att hon var tillräckligt mogen för att förstå planen och för att hon själv ville åka. Jag tror inte heller att hennes föräldrar från början anade att hon skulle bli utnyttjad som piga och även bli misshandlad av sin morbror och hans fru. Däremot tror jag att de fick kännedom om hur det låg till långt innan Yara dödades. De bad henne om att stå ut eftersom de trodde att det bara var tidsfråga innan de själva skulle få tillstånd på anknytning. Och de trodde säkert inte heller att det skulle sluta så illa som det gjorde. Jag har läst i media att Yara hade berättat för sin lärare att hennes mamma skulle komma till Sverige under våren, i april, och att hon blev nedstämd när mamman inte kom. Mamman hade säkert hållit hennes mod uppe genom ogrundade löften. Föräldrarna har förstås satt sina egna intressen före Yaras men jag tycker ändå inte att de har ''sålt' henne för trafficking.
Senast redigerad av nantale 2014-10-29 kl. 20:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in