Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Okej, Ramis PUT har kanske ingenting med detta att göra om barnen är deras gemensamma. Men jag får inga terroristvibbar. Jag tycker dessutom att det är så typiskt svensk besserwisser-attityd att genast dra slutsatsen att Madi måste ha levt i en hederskultur, bara för att hon kommer ett land där en sådan kultur förekommer. Vi vet faktiskt ingenting om Madis och Ramis familjer. Alla som kommer från Gaza är inte funtade på samma sätt och har inte heller levt i en hederskultur.
Du läser det som skrivs, så som du vill tolka saker, och det blir så fel! Vad vill du?
Vi vet faktiskt en hel del om familjerna och den negativa reaktionen Madi drabbats av.
Jag har aldrig nämnt hederskultur, då jag inte återfinner detta fenomen hos dessa personer. Det finns varken heder eller kultur, bara en massa vilsna individer.
Madi har levt under stor press och verkar väldigt trasig. Den slutsatsen kommer jag till efter att ha läst hur hon levt och hur illa barnen farit. Hon verkar ha varit ensam och besviken, trött och arg. I en lägenhet som inte var trivsam, där det mesta saknades.
I vilket fall som helst så har hennes situation inget med att hon kom från Gaza. Oavsett var hon kommer ifrån så vill ingen umgås med en kvinna som stjäl och missköter hemmet. Det är något med henne som gör att ingen har brytt sig, och lämnat henne ifred. Hon har fått rollen som boven, och jag undrar vad som skett och varför ingen såg varningssignalerna.
I den kommun jag bor i hade detta inte skett. Anmälningar tas på blodigt allvar och ingen hade kommit undan med att grannar eller lärare anmäler. Oavsett nationalitet så hade en kvinna i Madis situation fått stöd och avlastning. PBU hade kopplats in, och man hade följt upp familjen. Inget barn hade placerats i ett hem utan utredning, och en utredning hade pågått om inte allt hade varit dokumenterat bra i familjen. Ett telefonsamtal om oro för ett barn, räcker för att få socialens intresse.
Det vi alla ser är att inflyttningen av en massa folk inte fungerar i Karlskrona. De har åtagit sig för många människor med problem de inte har resurser att hantera. De orkade inte ens bry sig om en ensamkommande flicka som det var uppenbart för alla att hon for illa. De borde faktiskt ha frågat hur de små barnen hade det när de såg misären, och satt in åtgärder på hela familjen. Men de lät sig villigt imponeras av en Rami för det var bekvämt och det kostade inte tid och pengar.