Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-25, 10:23
Medlem
Är det 300 kr som man ska sätta in.
Citera
2014-10-25, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Här kommer en ny länk. Hoppas den fungerar.

Den innehåller en skärmdump på Madis facebook sida och bilder på båda misstänkta.

http://www.fildirekt.se/dl/1414306246.pdf
Har sett bilden på familjen....kolla in Ramis ögon någonting är han påverkad av!
Citera
2014-10-25, 10:40
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zicksack
Det skrevs att de led av en psykisk störning. Undrar vad den visade om de genomgått en paragraf 7? Är droger helt uteslutet?
Det skulle jag absolut inte utesluta. Det och/eller psykisk sjukdom. "Normala" missbrukare eller psykiskt sjuka gör givetvis inte så här men detta att barn får ta alldeles för mycket ansvar följer ofta med missbruk även om Yaras öde är extremt på alla sätt. Det är förstås något mer som är riktigt fel om man kan misshandla ett barn till döds på det sättet.

En av detaljerna som ledde tankarna i den riktningen är att de egna väldigt små barnen lämnades vind för våg med en åttaåring medan föräldrarna var borta i timmar. Det var alltså inte bara Yara som var en piga utan även de egna barnen försummades grovt. Då kan man misstänka att föräldrarna har något annat som prioriteras över allt annat.

Yara var uppenbarligen den som var värst drabbad. Att hon inte förekommer på Facebook tillsammans med de egna barnen visar (bland mycket annat) att hon var styvmoderligt behandlat. Får intrycket att det fanns kärlek åtminstone till de egna barnen men även dessa vanvårdades. Därför tror jag att Rami & Madi hade fler problem, vilket inte ursäktar någonting för grymhet är ingen nödvändig följd av sådana problem.

(Vanvård av egna barn pga att drogen prioriteras är dessvärre vanligt men de flesta vanvårdade barn tiger, lider och hjälper till att upprätthålla fasaden.)

I Bobbys sorgliga öde var det väl missbruk (och psykopati antar jag) inblandat om jag minns rätt.
Senast redigerad av TigerKid 2014-10-25 kl. 10:49.
Citera
2014-10-25, 10:40
Medlem
Madi och Rami...ett rutinerat par som duschar, parfymerar och byter kläder på sitt döda offer innan hon ringer larmcentralen
Hon väljer att ta straffet om han inte skiljer sig från henne. Annars berättar hon allt
Att Rami då går fri (tror hon) och får vårdnaden om deras två små barn bekymrar henne inte? Ingen rädsla för vad han gör med barnen?

Att han är våldsam är klart, för mig iallafall. Han misshandlade henne när hon var gravid.
Är det möjligt att han sparar sitt sadistiska beteende till speciellt utvalda, och nu var det Yara som kom ivägen för honom.
Madi slapp undan hans våld så länge Yara fanns
Hon går in till den lilla efter misshandeln och säger drick nu och sov?
Citera
2014-10-25, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Okej, Ramis PUT har kanske ingenting med detta att göra om barnen är deras gemensamma. Men jag får inga terroristvibbar. Jag tycker dessutom att det är så typiskt svensk besserwisser-attityd att genast dra slutsatsen att Madi måste ha levt i en hederskultur, bara för att hon kommer ett land där en sådan kultur förekommer. Vi vet faktiskt ingenting om Madis och Ramis familjer. Alla som kommer från Gaza är inte funtade på samma sätt och har inte heller levt i en hederskultur.

Du läser det som skrivs, så som du vill tolka saker, och det blir så fel! Vad vill du?

Vi vet faktiskt en hel del om familjerna och den negativa reaktionen Madi drabbats av.

Jag har aldrig nämnt hederskultur, då jag inte återfinner detta fenomen hos dessa personer. Det finns varken heder eller kultur, bara en massa vilsna individer.

Madi har levt under stor press och verkar väldigt trasig. Den slutsatsen kommer jag till efter att ha läst hur hon levt och hur illa barnen farit. Hon verkar ha varit ensam och besviken, trött och arg. I en lägenhet som inte var trivsam, där det mesta saknades.

I vilket fall som helst så har hennes situation inget med att hon kom från Gaza. Oavsett var hon kommer ifrån så vill ingen umgås med en kvinna som stjäl och missköter hemmet. Det är något med henne som gör att ingen har brytt sig, och lämnat henne ifred. Hon har fått rollen som boven, och jag undrar vad som skett och varför ingen såg varningssignalerna.

I den kommun jag bor i hade detta inte skett. Anmälningar tas på blodigt allvar och ingen hade kommit undan med att grannar eller lärare anmäler. Oavsett nationalitet så hade en kvinna i Madis situation fått stöd och avlastning. PBU hade kopplats in, och man hade följt upp familjen. Inget barn hade placerats i ett hem utan utredning, och en utredning hade pågått om inte allt hade varit dokumenterat bra i familjen. Ett telefonsamtal om oro för ett barn, räcker för att få socialens intresse.

Det vi alla ser är att inflyttningen av en massa folk inte fungerar i Karlskrona. De har åtagit sig för många människor med problem de inte har resurser att hantera. De orkade inte ens bry sig om en ensamkommande flicka som det var uppenbart för alla att hon for illa. De borde faktiskt ha frågat hur de små barnen hade det när de såg misären, och satt in åtgärder på hela familjen. Men de lät sig villigt imponeras av en Rami för det var bekvämt och det kostade inte tid och pengar.
Citera
2014-10-25, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du läser det som skrivs, så som du vill tolka saker, och det blir så fel! Vad vill du?

Vi vet faktiskt en hel del om familjerna och den negativa reaktionen Madi drabbats av.

Jag har aldrig nämnt hederskultur, då jag inte återfinner detta fenomen hos dessa personer. Det finns varken heder eller kultur, bara en massa vilsna individer.

Madi har levt under stor press och verkar väldigt trasig. Den slutsatsen kommer jag till efter att ha läst hur hon levt och hur illa barnen farit. Hon verkar ha varit ensam och besviken, trött och arg. I en lägenhet som inte var trivsam, där det mesta saknades.

I vilket fall som helst så har hennes situation inget med att hon kom från Gaza. Oavsett var hon kommer ifrån så vill ingen umgås med en kvinna som stjäl och missköter hemmet. Det är något med henne som gör att ingen har brytt sig, och lämnat henne ifred. Hon har fått rollen som boven, och jag undrar vad som skett och varför ingen såg varningssignalerna.

I den kommun jag bor i hade detta inte skett. Anmälningar tas på blodigt allvar och ingen hade kommit undan med att grannar eller lärare anmäler. Oavsett nationalitet så hade en kvinna i Madis situation fått stöd och avlastning. PBU hade kopplats in, och man hade följt upp familjen. Inget barn hade placerats i ett hem utan utredning, och en utredning hade pågått om inte allt hade varit dokumenterat bra i familjen. Ett telefonsamtal om oro för ett barn, räcker för att få socialens intresse.

Det vi alla ser är att inflyttningen av en massa folk inte fungerar i Karlskrona. De har åtagit sig för många människor med problem de inte har resurser att hantera. De orkade inte ens bry sig om en ensamkommande flicka som det var uppenbart för alla att hon for illa. De borde faktiskt ha frågat hur de små barnen hade det när de såg misären, och satt in åtgärder på hela familjen. Men de lät sig villigt imponeras av en Rami för det var bekvämt och det kostade inte tid och pengar.
Hur kunde familjen få vårdnaden om flickan......görs inte hembesök? hon hade ju inte ens en säng!! Man borde fått pengar av sos! vilket inte ledde till inköp utan gick till något helt annat?
Citera
2014-10-25, 11:01
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
...

...

Om de bott kvar så tror jag att släktingar och grannar hade reagerat och ingripit. Om de varit svenskar så kanske kommunpersonerna och rektorn reagerat starkare och snabbare. Grannarna och skolfröken försökte i alla fall... Det fanns släktingar i Sverige men det verkar inte som de hade regelbunden kontakt.

Den sociala kontrollen fanns inte på plats ordentligt då de lämnat sitt sammananhang hemma men inte blivit en del av det i Sverige. Att en familj lever isolerat utan insyn kan också bli följden av att man flyttar inom ett land men inte skaffar ett nytt nätverk på plats.
Citera
2014-10-25, 11:06
Medlem
macca8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Är det du som ska göra't?

nej. har satt in 300 kr på kontot.
Citera
2014-10-25, 11:15
Medlem
Hulda på Höjdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Nej, det är HuldaPåHöjdas banknummer
Sedan sätter du in vad du kan.

Nej,det är INTE mitt banknummer!
Citera
2014-10-25, 11:19
Medlem
macca8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulda på Höjda

det är hatarers banknummer!
Citera
2014-10-25, 11:31
Medlem
eireanns avatar
Någon som vet vad Madi skrev till Yaras mamma den sista gången (det var väl strax efter 9)? Vi det laget hade Yara varit död i nästan en timme enligt rättsläkaren så vad ville hon uppnå med det egentligen? Det verkar som att Yaras mamma borde ha varit den som åkte till Sverige istället för pappan då hon verkar ha pratat med Madi under misshandeln.
Duschen var inte för att få liv i Yara igen, den var för att tvätta bort allt blod från kroppen. Jag undrar om även Madi och Rami bytte om efter mordet och var, isåfall, dom gjorde av kläderna, var återfanns Yaras kläder?
Jag tror att Rami var väldigt manipulerande efter att Yara dött och att han övertalade Madi att gå till Yara där hon låg för att få henne att "dricka och sova" medan han filmade det. Det var ju då Madi skulle märka att Yara inte vaknade och sedan göra allt för att få liv i henne.
Det enda hans filminspelningar bevisar är att han var den kontrollerande av de två. På vilket språk frågade han "vem slår ett barn"?
Hans beteende är så märkligt att det vore helsjukt om inte båda blev dömda för mordet på henne.
Citera
2014-10-25, 11:31
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulda på Höjda
Oj, förlåt!
Jag tog bort det.
Senast redigerad av eireann 2014-10-25 kl. 11:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in