2014-10-25, 20:56
  #265
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vissa debattörer vill gärna framställa allmännyttan som ett stort renoveringsobjekt, och att det var ett ekonomiskt genidrag av Alliansen att sälja ut densamma. Så var det ju inte.

Inte sant alls. Det finns dock kraftigt nedtyngda fastigheter och en del av dessa har ombildats.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Man har reat ut kommunmedborgarnas egendom till ett antal lyckligt lottade hyresgäster som därmed blivit förmögna över en natt på oss andras bekostnad. Varför skulle just dessa människor berikas på detta vis?

Jag har noll och ingen chans att få en lägenhet i allmännyttan, trots att jag betalar högre skatt än de flesta. De som har hyresrätter lämnar de inte. Omsättningen är låg. Det enda jag är intresserad av är att det blir så hög avkastning på investerade pengar som möjligt. Sen om det innebär att det blir ombildning eller fortsatt hyresverksamhet struntar jag i.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Givetvis är de kvartalskapitalister. Alla direktörer och aktieägare till börsnoterade företag är kvartalskapitalister. En vd:s lön och bonus är beroende av de resultat han presterar den närmaste tiden, och resultaten avspeglas i börskursen. Man gör alltså sånt som påverkar börskursen positivt, utan att fundera på hur det påverka företaget på lång sikt.

Helt fel, nu är du bara pinsam. Hur många års erfarenhet av storbolagsägande eller fastighets- och byggnadsbranschen har du egentligen? Har du hittat en lista med talking points från någon övervintrad Södermalmssocialist som arbetat hela sitt liv som butiksbiträde och barista?
Citera
2014-10-25, 21:44
  #266
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned


Jag har noll och ingen chans att få en lägenhet i allmännyttan, trots att jag betalar högre skatt än de flesta. De som har hyresrätter lämnar de inte. Omsättningen är låg. Det enda jag är intresserad av är att det blir så hög avkastning på investerade pengar som möjligt. Sen om det innebär att det blir ombildning eller fortsatt hyresverksamhet struntar jag i.
Så synd då, själv kan jag få en när som helst. Jag har dock köat i över tio år. Alla som flyttar till en annan hyresrätt, eller köper en bostadsrätt eller eget hus lämnar sin hyresrätt. Det gäller bara för Bostadsförmedlingen att se till att få in dessa lägenheter till kön.
Som bostadssökande i kön borde det intressera dig om lägenheter ombildas eller ej. Ju fler ombildade, desto färre hyreslägenheter finns tillgängliga.
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Helt fel, nu är du bara pinsam. Hur många års erfarenhet av storbolagsägande eller fastighets- och byggnadsbranschen har du egentligen? Har du hittat en lista med talking points från någon övervintrad Södermalmssocialist som arbetat hela sitt liv som butiksbiträde och barista?
Menar du att man själv måste ha egna erfarenheter av en företeelse för att kunna diskutera den?
Citera
2014-10-26, 09:10
  #267
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Så synd då, själv kan jag få en när som helst. Jag har dock köat i över tio år. Alla som flyttar till en annan hyresrätt, eller köper en bostadsrätt eller eget hus lämnar sin hyresrätt. Det gäller bara för Bostadsförmedlingen att se till att få in dessa lägenheter till kön.
Som bostadssökande i kön borde det intressera dig om lägenheter ombildas eller ej. Ju fler ombildade, desto färre hyreslägenheter finns tillgängliga.

Eller så överlåter man till en släkting. Eller så hyr man ut i andrahand. Omsättningen på hyreslägenheter är låg därför att folk vet att de där bor mycket förmånligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Menar du att man själv måste ha egna erfarenheter av en företeelse för att kunna diskutera den?

Nej, men har man ingen kunskap om ämnenena som avhandlas så blir det inte mycket till saklig diskussion.
Citera
2014-10-26, 18:47
  #268
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Eller så överlåter man till en släkting. Eller så hyr man ut i andrahand. Omsättningen på hyreslägenheter är låg därför att folk vet att de där bor mycket förmånligt.
Det får man inte göra, inte utan hyresvärdens tillstånd. Det är hyresvärden som ska godkänna nya hyresgäster. Och hyresvärden har skyldighet att lämna en viss del av lägenheterna till bostadsförmedlingen, en regel som borde utökas till att gälla alla lägenheter.

Så här brukar det se ut i annonserna om lediga lägenheter:
"Om sökande eller medsökande har bostad kräver hyresvärden att uppsagt hyreskontrakt alternativt försäljningsdokument för villa eller bostadsrätt kan uppvisas före nytt kontrakt tecknas".

Just för att ingen ska kunna hålla på attraktiva kontrakt.
Citera
2014-10-26, 21:32
  #269
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det får man inte göra, inte utan hyresvärdens tillstånd. Det är hyresvärden som ska godkänna nya hyresgäster. Och hyresvärden har skyldighet att lämna en viss del av lägenheterna till bostadsförmedlingen, en regel som borde utökas till att gälla alla lägenheter.

Så här brukar det se ut i annonserna om lediga lägenheter:
"Om sökande eller medsökande har bostad kräver hyresvärden att uppsagt hyreskontrakt alternativt försäljningsdokument för villa eller bostadsrätt kan uppvisas före nytt kontrakt tecknas".

Just för att ingen ska kunna hålla på attraktiva kontrakt.

Får är snälla djur på Gotland som säger bää...

Det du beskriver fungerar hos allmännyttan och delvis hos de större privatvärdarna.

Att det ska lämnas lägenheter till bostadskön är för övrigt en frivillig överenskommelse mellan staden och fastighetsägarnas branschorganisation och inte varken lag eller på något annat sätt tvingande. Det finns en del privatvärdar som aldrig lämnat en enda lägenhet till kön.

Om detta är bra eller dåligt kan diskuteras, men det fungerar iaf inte så nu.
Citera
2014-10-27, 17:39
  #270
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det får man inte göra, inte utan hyresvärdens tillstånd. Det är hyresvärden som ska godkänna nya hyresgäster. Och hyresvärden har skyldighet att lämna en viss del av lägenheterna till bostadsförmedlingen, en regel som borde utökas till att gälla alla lägenheter.

Så här brukar det se ut i annonserna om lediga lägenheter:
"Om sökande eller medsökande har bostad kräver hyresvärden att uppsagt hyreskontrakt alternativt försäljningsdokument för villa eller bostadsrätt kan uppvisas före nytt kontrakt tecknas".

Just för att ingen ska kunna hålla på attraktiva kontrakt.

Varför skulle en hyresvärd neka ett överlåtande av ett kontrakt till en närstående (ofta barnet) om det inte finns något direkt skäl att göra det?

Gällande resten av inlägget så är hur det är tänkt att fungera inte samma sak som hur det fungerar. Det är inte särskilt svårt att behålla ett hyreskontrakt även om man införskaffat annat boende.
Citera
2014-10-29, 14:38
  #271
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Varför skulle en hyresvärd neka ett överlåtande av ett kontrakt till en närstående (ofta barnet) om det inte finns något direkt skäl att göra det?
Det ska inte vara upp till hyresvärden att avgöra detta. Risken blir då att denne tömmer huset för att sälja lägenheterna, eller för att välja mer lönsamma hyresgäster. Inom byggbranschen är det vanligt att byggföretagen får lägenheter som betalning för utförda jobb. Tvinga hyresvärdarna att lämna lägenheterna till bostadsförmedlingen så att de kommer ut på marknaden och kan hyras enligt det ordinarie kösystemet.

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Gällande resten av inlägget så är hur det är tänkt att fungera inte samma sak som hur det fungerar. Det är inte särskilt svårt att behålla ett hyreskontrakt även om man införskaffat annat boende.
Kanske inte. Men det beror i så fall på att lagstiftarna inte har brytt sig om denna fråga. Om samma intresse fanns för detta som för att driva in skatter eller böter vore frågan snart löst.
Citera
2014-10-29, 17:22
  #272
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det ska inte vara upp till hyresvärden att avgöra detta. Risken blir då att denne tömmer huset för att sälja lägenheterna, eller för att välja mer lönsamma hyresgäster. Inom byggbranschen är det vanligt att byggföretagen får lägenheter som betalning för utförda jobb. Tvinga hyresvärdarna att lämna lägenheterna till bostadsförmedlingen så att de kommer ut på marknaden och kan hyras enligt det ordinarie kösystemet.

Ja, skitbra, låt oss dumpa ÄNNU en börda på hyresvärden - frånta denne rätten att själv bestämma vem som ska få bo i bostaden som man bestämmer över - det kommer säkert att leda till ännu fler hyresrätter. Man kan nästan tro att du vill ha färre bostadsrätter, men det är väl så socialisten resonerar. Man tar verkligheten, sedan bortser man från den. Lysande.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Kanske inte. Men det beror i så fall på att lagstiftarna inte har brytt sig om denna fråga. Om samma intresse fanns för detta som för att driva in skatter eller böter vore frågan snart löst.

Du är i helt fel ände och tänker. Gå tillbaka till grundproblematiken.
Citera
2014-10-29, 18:38
  #273
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Ja, skitbra, låt oss dumpa ÄNNU en börda på hyresvärden - frånta denne rätten att själv bestämma vem som ska få bo i bostaden som man bestämmer över - det kommer säkert att leda till ännu fler hyresrätter. Man kan nästan tro att du vill ha färre bostadsrätter, men det är väl så socialisten resonerar. Man tar verkligheten, sedan bortser man från den. Lysande.
Är det en börda att tvingas hyra ut sina lägenheter? Det är väl vad verksamheten går ut på...
Det finns regler för all annan verksamhet, varför inte för denna?

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Du är i helt fel ände och tänker. Gå tillbaka till grundproblematiken.
Grundproblematiken är dels att hundratusentals hyresrätter försvunnit från hyresbeståndet genom att Alliansen sålt ut dem, dels att de borttagna subventionerna gör nybyggda lägenheter alldeles för dyra.
Citera
2014-10-29, 19:10
  #274
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Är det en börda att tvingas hyra ut sina lägenheter? Det är väl vad verksamheten går ut på...
Det finns regler för all annan verksamhet, varför inte för denna?


Grundproblematiken är dels att hundratusentals hyresrätter försvunnit från hyresbeståndet genom att Alliansen sålt ut dem, dels att de borttagna subventionerna gör nybyggda lägenheter alldeles för dyra.
När ska du inse att ditt system med tvång skulle leda till noll nyproduktion av hyresrätter?

Problemet med kommunism är att man bara gör bristen ännu större.
Citera
2014-10-29, 19:24
  #275
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Är det en börda att tvingas hyra ut sina lägenheter? Det är väl vad verksamheten går ut på...

Det är inga som helst problem att få varenda vrå uthyrd helt utan att förlora rätten att bestämma vem man vill ha som kund (en rättighet alla verksamheter har, för övrigt).

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det finns regler för all annan verksamhet, varför inte för denna?

Ska du på allvar påstå att det inte finns några regler för uthyrning av bostäder? Vad är det för fantasivärld du lever i, egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Grundproblematiken är dels att hundratusentals hyresrätter försvunnit från hyresbeståndet genom att Alliansen sålt ut dem, dels att de borttagna subventionerna gör nybyggda lägenheter alldeles för dyra.

Grundproblematiken är:

1) Det är svårt att få tag på byggbar mark.
2) Det är dyrt att få tag på byggbar mark.
3) Det är dyrt att bygga moderna bostäder.
4) Det tar tid att få igen sin investering.
5) Alldeles för många hyresrätter är eftersatta vad gäller underhåll.

Utförsäljningarna är ett symptom av nummer fyra och fem. Kommuner VILL bli av med sina allmännyttiga bostäder därför att det är en dålig affär att ha dem kvar. Att ta bort möjligheten att ombilda gör absolut ingenting åt de fundamentala problemen, det gör bara att kommunerna får sitta kvar med nedgångna fastigheter som kommer att kosta skattebetalarna mycket stora summor framöver.

Ditt största problem (utöver brist på sakkunskap) är att du verkar blanda ihop önsketänk med verkligheten.
Citera
2014-10-29, 20:05
  #276
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
När ska du inse att ditt system med tvång skulle leda till noll nyproduktion av hyresrätter?
Menar du att fastighetsbolagen bygger hyresrätter bara om de får hyra ut dem till bekanta eller ge bort dem till byggföretag? Konstig företagspolicy i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in