2014-10-29, 15:31
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Avgiftsförordningen anger att man har rätt att ta ut avgifter. Men i dag är det mer sällsynt att man tar den här typen av avgift och dessutom vägrar att lämna ut en stämningsansökan. Hedenhöstiden är förbi.

Handlingarna så som stämningsansökan lämnades ut av åklagarmyndigheten via epost.
Jag kan konstatera att Blekinge tingsrätt skulle få bassning av JO för hur dom agerat i det här fallet.

Ska vi inte informera JO om hur Blekinge tingsätt har agerat i det här fallet?
Jag har svårt att begripa pratet om för stora filer, när det är fullt möjligt att göra två eller flera filer som går alldeles utmärkt att skicka via mejl.
Citera
2014-10-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkan
Har skickat över 199 sek idag. För scanningen skulle jag rekommendera en kopiator/scanner av kontorsmodell typ (Sharp MX-3110N). Den vi har på kontoret kan man köra 100 a4 ark i taget. Är dom enkelsidiga scannar den 50sid/min, och ut i PDF till hårddisk eller USB-sticka. Scanna ca 1500 sidor för hand skulle inte jag vilja göra, det är ju en pappershög på ca 20cm. Har personen som åtagit sig scanningen tur kanske biblioteket har en liknande maskin.

50 sidor per minut låter väldigt bra. Jag blir glad om den klarar att köra på halva den farten. Har som sagt varit och tittat in maskinen på biblioteket och det är en liknande pjäs som den modellen du skrev. Jag har förberett en extern usb-hdd på 500gig då den scannar, som du skrev, direkt till usb.

Jag beger mig till biblioteket idag igen för att köra en trial run med lite randomdokument bara för att bekanta mig närmre med maskinen och se så att allt fungerar som det ska.
Citera
2014-10-29, 15:34
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huberts
50 sidor per minut låter väldigt bra. Jag blir glad om den klarar att köra på halva den farten. Har som sagt varit och tittat in maskinen på biblioteket och det är en liknande pjäs som den modellen du skrev. Jag har förberett en extern usb-hdd på 500gig då den scannar, som du skrev, direkt till usb.

Jag beger mig till biblioteket idag igen för att köra en trial run med lite randomdokument bara för att bekanta mig närmre med maskinen och se så att allt fungerar som det ska.

Har du varit och kollat på tingsrätten också? Har de kopiorna redo eller måste du stå där och hänga tills de tryckt ut den?
Citera
2014-10-29, 15:37
Avslutad
Man blir verkligen berörd av lilla Yaras öde, hade jag Rami o Madi för mig själv en stund skulle jag inte tveka att visa dem hur det känns att bli misshandlad med en brödkavel. Fy f-n vilka sopor.

Av de hemska detaljer som nu kommer fram verkar det som att mycket av misshandeln av Yara ägt rum i en klädkammare, där Yara förmodligen försökt gömma sig. Där verkar hon fått motta slagen av brödkaveln. Kan det vara så att Madi (jag tror på henne som misshandlare) har slagit Yara i klädkammaren och lämnat henne där utan att varken Rami eller Madi kollat henne på några timmar? Att de trodde att Yara var vid liv men inte vågade komma fram från klädkammaren? Att Madi inte själv visste att Yara var död när hon skypade med Yaras mamma?

Om Madi kollade Yara efter skypen med mamman och först då upptäckte att Yara inte andades längre, så blir det logiskt att hon försökte få liv i henne genom duschning och starka dofter. Rami, som också antagit att Yara gömt sig o ligger o slickar sina sår, inser plötsligt att Yara har dött. Och han inser att han själv riskerar att bli misstänkt så han börjar dokumentera Madis hantering av kroppen.
Citera
2014-10-29, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Har du varit och kollat på tingsrätten också? Har de kopiorna redo eller måste du stå där och hänga tills de tryckt ut den?

Har inte varit inom där eller på stationen än och har inte vågat begära ut några handlingar då jag inte klarar av att täcka ett eventuellt haveri. Kan ringa och fråga när jag ändå är ute och går ifall de har öppet.

EDIT: Kollade på deras sida och de stänger visst telefontid vid 16:00 så jag ska försöka ringa inom tio minuter. Återkommer senare!
Senast redigerad av huberts 2014-10-29 kl. 15:40.
Citera
2014-10-29, 15:59
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Man blir verkligen berörd av lilla Yaras öde, hade jag Rami o Madi för mig själv en stund skulle jag inte tveka att visa dem hur det känns att bli misshandlad med en brödkavel. Fy f-n vilka sopor.

Av de hemska detaljer som nu kommer fram verkar det som att mycket av misshandeln av Yara ägt rum i en klädkammare, där Yara förmodligen försökt gömma sig. Där verkar hon fått motta slagen av brödkaveln. Kan det vara så att Madi (jag tror på henne som misshandlare) har slagit Yara i klädkammaren och lämnat henne där utan att varken Rami eller Madi kollat henne på några timmar? Att de trodde att Yara var vid liv men inte vågade komma fram från klädkammaren? Att Madi inte själv visste att Yara var död när hon skypade med Yaras mamma?

Om Madi kollade Yara efter skypen med mamman och först då upptäckte att Yara inte andades längre, så blir det logiskt att hon försökte få liv i henne genom duschning och starka dofter. Rami, som också antagit att Yara gömt sig o ligger o slickar sina sår, inser plötsligt att Yara har dött. Och han inser att han själv riskerar att bli misstänkt så han börjar dokumentera Madis hantering av kroppen.
Skypade hon verkligen med mamman? Jag trodde de pratade med varandra på olika/någon chattsid-or/a?
Citera
2014-10-29, 16:11
Medlem
Berkam satte in 199 sek
Novami satte in 199 sek
Publicerar kontoutdraget i morgon och sammanställer alla som bidragit
Citera
2014-10-29, 16:19
Medlem
Från BLT:
"När åklagaren redogjorde för de meddelanden som den misstänkta kvinnan skrivit på arabiska till sin make bröt hon ihop och började gråta"
Självömkan är allt hon är kapabel till. Hon grät inte när åklagaren redogjorde för alla de fruktansvärda skador som ledde till Yaras död, inte heller under genomgången av all blodspåren i lägenheten, som visade att Yara jagades med tillhygget tills hon kröp ihop i en skrubb och blev ihjälslagen.
Men när hon hörde sina egna ord till maken så grät hon. Stackars stackars Amani Madi. Snyft.
Citera
2014-10-29, 16:23
Medlem
Har satt in 222:- /julikraftan
Citera
2014-10-29, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeckansErbjudande
Är det någon här som inte fått ta del av FU på plats då? Om jag förstår rätt är folk sura för att de måste köpa ut den.

Jag kan inte se här i tråden att någon har nekats att läsa dokumentet på plats. Så varför drar du upp det här i diskussionen. Kan du lägga ned nu är du bussig.
Citera
2014-10-29, 16:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Ja, det hjälpte ju inte Yaras föräldrar att de lämnade henne till araber de litade på..
Det hjälpte framför allt inte Yara själv.
Citera
2014-10-29, 16:52
Medlem
Iobberknolls avatar
Nu har jag uppdaterat filen med sammanställningen från dagens huvudförhandling. Jag har lagt till eftermiddagens material.

Jag har alltså bara klippt och klistrat från allehanda liverapporter online. I somliga fall har jag infogat material från artiklar. Jag har dessutom lagt till bilder, bl a på det åtalade paret.

Jag har mest gjort det här för min egen skull för att minnas. För utomstående kan det kanske vara svårt att se sammanhanget och filen kan te sig lite rörig, upprepande eller helt galen, men somliga kan kanske ha glädje av den ändå.

Filen är fortfarande i rtf-format. Om ni önskar annat format kan ni kanske ordna det själv eller be nån som vet hur man gör

http://minfil.org/zbLbg2b8b8/F_rstar_tteg_ngsdagenliverapport_-_Kopia22.rtf

Och just det ja!!! Yara har haft samma jacka ända sedan hon bodde i Gaza. Jag lade in bilder sist i filen på jackan. Jag undrar om hon har haft samma skor också? Fötterna brukar växa en del i den åldern.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-10-29 kl. 16:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in