2014-10-29, 14:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Förvisso brukar folkpartister skrika antisemit när han talat...:whistle
Det är inte bara folkpartister som brukar vara misstänksamma mot folk som försvarar Ahmed Rami och Radio Islam...

Citat:
Men att han skulle ge frikort för barnamord är otänkbart.
Nej, där håller jag fullständigt med. Men jag tror heller knappast att något av försvaren kommer att åberopa huvudmannens islamiska tro som förmildrande omständighet. Vad jag har fattar är familjen om helhet kraftigt sekulariserad - det är rimligen bland annat därför de är lierade med Fatah fast de bor i Gaza - och det torde vara i mest magstarka laget att åberopa islam här redan av den anledningen.
Citera
2014-10-29, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är inte bara folkpartister som brukar vara misstänksamma mot folk som försvarar Ahmed Rami och Radio Islam...

Nej, där håller jag fullständigt med. Men jag tror heller knappast att något av försvaren kommer att åberopa huvudmannens islamiska tro som förmildrande omständighet. Vad jag har fattar är familjen om helhet kraftigt sekulariserad - det är rimligen bland annat därför de är lierade med Fatah fast de bor i Gaza - och det torde vara i mest magstarka laget att åberopa islam här redan av den anledningen.

Men hur är det med sekulariseringen eg? Jag vill minnas att jag läste någonstans att hon motsatte sig barnens placering pga. religösa skäl? Eller är det bara ytterligare ett obekräftat rykte?
Citera
2014-10-29, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Det var mycket "räknar med" och "ung." och "kanske" och "eventuellt" i den arbetsbeskrivningen.

När det gäller dokument av det här slaget har allmänheten rätt att få ta del av det utan kostnad. Kan du styrka ditt påstående att "Ingenting säger att det måste vara gratis för medborgaren att ta del av dessa."

Jag har fotograferat av en hel del och scannat lite själv också. Är jag fel ute i min tidsberäkning?

Kan du ge mig källa på att allmänna handlingar är gratis att ta del av?
Citera
2014-10-29, 14:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Men hur är det med sekulariseringen eg? Jag vill minnas att jag läste någonstans att hon motsatte sig barnens placering pga. religösa skäl? Eller är det bara ytterligare ett obekräftat rykte?
Hon kan iofs mycket väl ha motsatt sig barnens placering och anfört religiösa skäl och ändå vara hyfsat sekulariserad. Det låter ju snyggare med Det är fel religion än med Det ska vara en arab som jag litar på i ett sånt överklagande.
Citera
2014-10-29, 14:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeckansErbjudande
Jag har fotograferat av en hel del och scannat lite själv också. Är jag fel ute i min tidsberäkning?

De är gratis att ta del av, men de erhålls mot självkostnadspris.
Citera
2014-10-29, 14:37
Medlem
Citat:
Hon kan iofs mycket väl ha motsatt sig barnens placering och anfört religiösa skäl och ändå vara hyfsat sekulariserad. Det låter ju snyggare med Det är fel religion än med Det ska vara en arab som jag litar på i ett sånt överklagande.

Ja, det hjälpte ju inte Yaras föräldrar att de lämnade henne till araber de litade på..
Citera
2014-10-29, 14:39
Medlem
Citat:
De är gratis att ta del av, men de erhålls mot självkostnadspris.

Är det någon här som inte fått ta del av FU på plats då? Om jag förstår rätt är folk sura för att de måste köpa ut den.
Citera
2014-10-29, 14:44
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Är det någon här som inte fått ta del av FU på plats då? Om jag förstår rätt är folk sura för att de måste köpa ut den.
Surheten kommer sig av att den inte släpps digitalt. Då skulle ju kostnaden sjunka rejält samt att ingen skulle behöva hämta ut den i pappersform och göra jobbet med att scanna in den så att alla kan få ta del av den.

För jäkligt att den inte släpps digitalt. Den borde ju finnas i deras datorer, så det vore ju jättelätt att få iväg den digitalt.
Citera
2014-10-29, 14:48
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Tycker självklart att de ska dömas för mord, bägge två. Sen kan de bli utvisade och avtjäna straffet i sitt hemland! Ja, oj det är ju kriiig där, so what? Ski ska skit ha! Spelar ingen roll vem som gav det dödande slaget. Som vuxen och speciellt som vårdnadshavare hade man kunnat ta till det våld som krävs för att stoppa misshandeln. Iom att en av dom inte gjorde så ska bägge dömas!

För vilken normal människa skulle stå och filma när en annan misshandlar ett barn? Jag hade brutit vartenda ben på gubben om han så bara lyfte handen på ett av mina barn. Så funkar normala människor, man låter det inte pågå och stå som ett mähä och filma för att jag ska få "alibi".

Nä, skicka iväg hela patraskfamiljen till gaza! Den ena värre än den andre! Jävla terrorister hela bunten! Komma hit o gråta några tårar och manipulera myndigheter om misär o massa skit och plötsligt är det synd om såna? Nä, begår man ett brott i landet så ska man skickas tillbaka oavsett om man är svensk medborgare eller inte! Så länge man inte är helsvensk så har man förbrukat sin rätt i landet!

Rami hade kunnat stoppa Madis misshandel av Yara väldigt lätt. Detta genom att enbart hota henne med att han lämnar henne om hon fortsätter slå Yara!
Då hon älskar honom så högt tror jag det hade fungerat direkt.
Varför gjorde han inte det? Gick emellan?

Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Vet att vissa inte får ont direkt de får en fraktur. Så kan vara så som du säger. Ta t.ex revbensfrakturer, det gör ont efter ett par dagar. Vet patienter som gått med självläkta frakturer som de inte ens visste att de hade.

Håller inte helt med dig.
Om man knäcker ett revben kan det ge svåra smärtor direkt. Framför allt när man andas. Detta om man inte ens brutit revben utan "bara" skadat de små musklerna mellan revbenen. Det behövs bara en olycklig vridning av kroppen. Svår hosta kan skada muskler resp ge sprickor i revben.
(egen erfarenhet)
Däremot tyder hennes trötthet då hon somnade i skolan på att hon sov dåligt - eller inte alls. Kanske pga rädsla eller skador som gjorde ont.
Finns ju även äldre frakturer.

Däremot har du rätt i att en del frakturer inte märks, kan gälla för en lindrig skada som inte kräver vård.

Så många frågor och inga svar.
Eftersom Rami inte stoppade det är han i vilket fall som helst lika skyldig. OM det "bara" är Madi bakom dödsmisshandeln.
Citera
2014-10-29, 14:58
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Svensk lagstiftning säger uttryckligen att myndigheter har rätt att ta betalt för att lämna ut handlingar. Vill du ha lagrum eller klarar du av att googla?

Du kan ta del av dem gratis på plats men vill du ha kopior får du betala.

Avgiftsförordningen anger att man har rätt att ta ut avgifter. Men i dag är det mer sällsynt att man tar den här typen av avgift och dessutom vägrar att lämna ut en stämningsansökan. Hedenhöstiden är förbi.

Handlingarna så som stämningsansökan lämnades ut av åklagarmyndigheten via epost.
Jag kan konstatera att Blekinge tingsrätt skulle få bassning av JO för hur dom agerat i det här fallet.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-10-29 kl. 15:09.
Citera
2014-10-29, 15:00
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Att köra det här jobbet med flatbäddsscanner är inte görbart. Men vad jag förstod av huberts tänkte h*n scanna i en bibliotekskopiator. En sån manick är det klart effektivaste sättet att scanna in stora dokument som pdf-filer på, och en sån räcker i alla fall våra insamlingspengar till. Just nu är det fara i dröjsmål, så det viktigaste är att FUP:en blir scannad och distribuerad snabbt så att vi hinner läsa in oss i den före nästa rättegångsdag.

Finns fina färgscanners i dag runt 800 så det ska väl ge bildkvalité. Men visst är en modern kopiator någonstans det ultimata.

6 november är nästa rättegångsdag i fallet.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-10-29 kl. 15:16.
Citera
2014-10-29, 15:00
Medlem
Citat:

Nu får du väl ta och ge dig. Jag har fått ta del av tusentals allmäna handlingar. Handlingar som är belagda med sekretess har jag fått ta del av till vissa delar. Det enda handlingar jag inte har fått ta del av är sådana som varit i dåligt skick och där fullgoda kopior har funnits tillgängliga. Jag har inte någon gång krävts på betalning.

Vad menar du med ditt fjanteri om Google. Inbillar du dig att Google är något slags uppslagsverk. Det var jag som ville att du skulle styrka ditt påstående. Och de kan du uppenbarligen inte göra eftersom det var gripet ur luften.

Sprid inte desinformation i den här tråden är du bussig. Någon kan ju Googla och tro att det är sant det du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in