2014-10-28, 20:32
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Jo, fast du överanalyserar ju videon genom att märka ord.
Nej, jag lyssnar till vad som sägs i den och begriper därmed vad jag talar om.

mvh
Mattias
Citera
2014-10-28, 20:37
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Nej, jag lyssnar till vad som sägs i den och begriper därmed vad jag talar om.

mvh
Mattias

Om Gud nu vet allt om alla, så borde "han" givetvis också veta den personliga känslan/lusten som varje människa känner i olika situationer, eller hur?
Citera
2014-10-28, 20:38
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Om Gud nu vet allt om alla, så borde "han" givetvis också veta den personliga känslan/lusten som varje människa känner i olika situationer, eller hur?
Japp.

mvh
Mattias
Citera
2014-10-28, 20:39
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Japp.

mvh
Mattias

Vilket inte är det minsta logiskt. Men jag antar väl att man måste tro på Gud för att köpa den "logiken".

Det blir nästan lite "matrix" över resonemanget.
Citera
2014-10-28, 20:50
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Vilket inte är det minsta logiskt. Men jag antar väl att man måste tro på Gud för att köpa den "logiken". Det blir nästan lite "matrix" över resonemanget.
Man behöver endast tro på sig själv och ha vågat känna tillräckligt mycket i sitt liv samt inse att det man själv har känt kan vem som helst få känna, för att komma till den insikten.

Som jag tillade i ett tidigare inlägg:
Citat:
"Ett gudomligt medvetande har upplevt allt från den djupaste lust, avsky, lidande och lycka till den största av alla euforiska känslor så detta vet hur det kan kännas i de situationer som presenteras."
Men inser man inte att en sjuhelsikes empiri är ett måste för detta så ser man ju det vara ologiskt.

mvh
Mattias
Senast redigerad av MattiasBeming 2014-10-28 kl. 21:06.
Citera
2014-10-29, 09:25
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elfsyssel
Jag har ingen lust att "diskutera" med dig, om du ursäktar.
Skönt för något dummare än du verkar svårhittat.
Finns iofs ett antal i detta forumet men generellt är du rätt unik...
Citera
2014-12-02, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Inte ens vetenskapen kan bevisa Guds existens eller ickeexistens.
Om du köper en lott så hoppas du och tror att du skall vinna på den , eller hur?
Tro är att tro och ett hopp om en Gud,svårare än så är det inte.

Nej, vetenskapen kan inte bevisa Guds ickeexistens. Vetenskapen kan heller inte bevisa Tomtens, Tandféns eller Bigfoots ickeexistens. U see where I'm going here?

Om man köper en lott hoppas man på att man vinner, ja. Man tror inte att det är särskilt sannolikt att man ska vinna dock, om man inte är sinnessjuk eller helt har missförstått vad sannolikhet innebär.

Tro är en tro ja. Det vi kritiskt tänkande människor ställer oss fundersamma till är varför en människa med i övrigt helt normal intelligens skulle finna det nödvändigt att tro på något som helt saknar bevis och motsäger allt vi vet om universum.
Jag kan förstå att man önskar att det finns en övernaturlig fader som älskar oss alla. Jag kan inte förstå hur man faktiskt kan tro att det gör det. Det finns en jäkla massa saker jag önskade fanns, men jag är inte så naiv att jag tror att de faktiskt existerar trots att det inte finns några bevis eller rimliga anledningar att tro på det.
Citera
2014-12-02, 11:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xozors
För en person som vill ha vetenskapliga grunder och teorier till allting förstår jag inte hur människor resonerar när de tror på något som helt bryter mot de fysiska lagarna. Meningen med tråden är inte att dumförklara någon, jag vill bara ha en förklaring på hur ni tänker kring religion.

Det finns väl inget märkvärdigt i att en del individer vill undersöka/testa det som möjligen finns "utanför" den vetenskapliga/logisk-rationella världsbilden.

Sålänge dessa inte försökar stoppa sina experimenter/konklusioner ner i halsen på andra.
Citera
2014-12-02, 11:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Det man kan se under påverkan av en sådan substans tycks bryta mycket mot de fysiska lagarna.

Det är möjligen så du tolkar det. Det kan mera rimligt ses som en medvetande-förändring som inte nödvändigvis beskrivar en extra-kosmisk verklighet.
Citera
2014-12-02, 11:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H1ONE
Vetenskapism idag är byggd exakt som en religion med prästerskap och idoldyrkan och så vidare.

Inte alls. Det är bara en strawman om vetenskapen.
Citera
2014-12-02, 11:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Lite lustigt att både jag och Muhammad (islams profet) försökte ta våra liv innan en andevarelse gav oss uppdrag på jorden.

Inte alls. Extrema emotionella upplevelser rubbar ofta verklighets-uppfattningen.
Citera
2014-12-02, 11:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det roliga med videon är att den är bestående av subjektiva antaganden om vad den objektiva bedömningen vore i förhållandet till subjektiva antaganden om en förutfattad lustkänsla. Att bedömningen skulle representera någon sorts svarslöshet.

Samma trams om "navelskådning-vändar-upp-och-ner-på-filosofins-koncepter" som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in