För en person som vill ha vetenskapliga grunder och teorier till allting förstår jag inte hur människor resonerar när de tror på något som helt bryter mot de fysiska lagarna. Meningen med tråden är inte att dumförklara någon, jag vill bara ha en förklaring på hur ni tänker kring religion.
För en person som vill ha vetenskapliga grunder och teorier till allting förstår jag inte hur människor resonerar när de tror på något som helt bryter mot de fysiska lagarna. Meningen med tråden är inte att dumförklara någon, jag vill bara ha en förklaring på hur ni tänker kring religion.
det finns ingen förklaring kring att tro på Gud, det bara Är.
Vetenskapen är inte särskilt tillgänglig, attraktiv eller utvecklad i många länder här i världen. Gamla normer, föreställningar och förklaringar styr vardagen i större utsträckning. Vad tror du att en tandlös 60-årig skrumpen gumma boendes i de östra fattiga karga delarna av Ryssland har för utbildning och erfarenhet av vetenskap? Självklart är det mycket troligare att hon är religiös.
Dessutom så ser man en tydlig röd tråd bland fattiga och utsatta människor; de är religiösa i större utsträckning. Föreställ dig själv ett liv där du inte har någonting, där framtiden ser än mörkare ut än din rådande vardag. Självklart så är det lätt att bli religiös, religionen lovar ett paradis efter livet du lever om du sköter dig (åtminstone de abrahamitiska religionerna). Ett löfte om ett kommande paradis är dessa människors enda hopp och ljusglimt i livet.
På samma sätt kan rika ateistiska människor bli troende och börja be till gud i desperation när flygplanet de sitter på börjar skaka oroväckande mycket av stormen utanför.
Det är enkelt att förstå om man verkligen vill förstå. Vi kan ta till exempel din religion som du vill påstå är vetenskapismen eller vad det är. Vetenskapism idag är byggd exakt som en religion med prästerskap och idoldyrkan och så vidare.
Hur man kan vara religiös eller som i ditt fall desperat vilja tillhöra något större märker du när du ser människor utsätta sig för enorm misär i religionens namn. Tex man slänger sin egen avkomma kärlekslöst åt främlingar att uppfostra dem samtidigt som man upprepar sina religiösa mantran att man är en god "medborgare" och behövs på jobbet, som om barnen bad om att bli födda. Man spränger sig som en god "muslim", och man tycker det absolut är demokratifrämjande att bomba skiten är bruna människor och att det är bra för deras framtid.
Jag anar att du egentligen ville höra något i stil med "de som tror på gud är idioter" och sedan få lite ryggdunkningar att du tar upp ett så "relevant ämne" när du egentligen projicerar din egen tanklöshet på andra för att sedan mobba dem för den. Det gör dig till den mest vanliga typen inom alla religioner i dagens läge, en hycklare.
"Lycka till" att (tillbaka)omvända en person som har blivit omvänd och omskärd i hjärtat av Jesus.
Jag tror också att om man inte tycker att man har syndat i sitt liv, så vill han inte visa sig.
Att tro på sina egna vanföreställningar producerade av drogrus rekommenderas inte direkt. Kan bli en vända där du har Satan som Gud och tar man sen inte emot Jesus så finns risk att man är fast.