2014-12-02, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Mental
Nej, vetenskapen kan inte bevisa Guds ickeexistens. Vetenskapen kan heller inte bevisa Tomtens, Tandféns eller Bigfoots ickeexistens. U see where I'm going here?

Om man köper en lott hoppas man på att man vinner, ja. Man tror inte att det är särskilt sannolikt att man ska vinna dock, om man inte är sinnessjuk eller helt har missförstått vad sannolikhet innebär.

Tro är en tro ja. Det vi kritiskt tänkande människor ställer oss fundersamma till är varför en människa med i övrigt helt normal intelligens skulle finna det nödvändigt att tro på något som helt saknar bevis och motsäger allt vi vet om universum.
Jag kan förstå att man önskar att det finns en övernaturlig fader som älskar oss alla. Jag kan inte förstå hur man faktiskt kan tro att det gör det. Det finns en jäkla massa saker jag önskade fanns, men jag är inte så naiv att jag tror att de faktiskt existerar trots att det inte finns några bevis eller rimliga anledningar att tro på det.

En "tro" behöver inte motsäga vetenskapen och "allt vi vet om universum"...
Såpass uppfattning över gudsbegrepp bör man tillskanska sig när man debatterar dessa saker.

Redan Descart, Spinoza och Voltaire hade ett gudsbegrepp som inte skulle motsäga vetenskapen och "allt vi vet om universum", men du kan försöka motbevisa mig/dem.
(och det fanns grekiska filosofer redan tidigare; vi kan även diskutera olika kristna/judiska tänkare, men jag nämnde några åt det mer vetenskapliga hållet för din skull)
Citera
2014-12-02, 11:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Men jag antar väl att man måste tro på Gud för att köpa den "logiken". Det blir nästan lite "matrix" över resonemanget.

Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Man behöver endast tro på sig själv och ha vågat känna tillräckligt mycket i sitt liv samt inse att det man själv har känt kan vem som helst få känna, för att komma till den insikten.

Det krävs lite mer än vanlig självtillit för att komma till DIN "insikt". Det krävs megalomani och solipsism.
Citera
2014-12-02, 12:00
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det krävs lite mer än vanlig självtillit för att komma till DIN "insikt". Det krävs megalomani och solipsism.
Men vem fan har sagt till dig att man ska vara så in i helvete vanlig, Bogomil?

mvh
Mattias
Citera
2014-12-02, 12:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Men vem fan har sagt till dig att man ska vara så in i helvete vanlig, Bogomil?

För min del kan du vara lika udda eller avvikande som du vill. Bara du inte användar dig själv som mall för alla andra.
Citera
2014-12-02, 12:06
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
För min del kan du vara lika udda eller avvikande som du vill. Bara du inte användar dig själv som mall för alla andra.
Och varför får jag inte det, Bogomil? Varför får jag inte använda min kännedom om mig själv som människa inte utgöra en "mall" för andra?

mvh
Mattias
Citera
2014-12-02, 12:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Och varför får jag inte det, Bogomil? Varför får jag inte använda min kännedom om mig själv som människa inte utgöra en "mall" för andra?

"Får" och "får". Det finns ingen lag emot det, men ditt trams gör kommunikation till något meningslöst.
Citera
2014-12-02, 12:18
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xozors
För en person som vill ha vetenskapliga grunder och teorier till allting förstår jag inte hur människor resonerar när de tror på något som helt bryter mot de fysiska lagarna. Meningen med tråden är inte att dumförklara någon, jag vill bara ha en förklaring på hur ni tänker kring religion.
NI? Jag kan prata från mig själv endast och utgår från att alla som INTE tror , inte är exakt samma individer.
Min tro är individuell och hör ihop med mig och mina upplevelser i livet samt erfarenheter.
OCH vad är det som gör att du tror att troende människor är helt främmande för de så kallade fysiska lagarna?
Tro är alltså individuellt exakt som icke troende är individer.
Citera
2014-12-02, 12:19
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
"Får" och "får". Det finns ingen lag emot det, men ditt trams gör kommunikation till något meningslöst.
Men vem har sagt att kommunikationen alltid måste handla en beskrivning av den objektiva verkligheten eller rättvisan, Bogomil?
Citera
2014-12-02, 12:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Min tro är individuell och hör ihop med mig och mina upplevelser i livet samt erfarenheter.

Det varierar; vilket är mycket vanligt för teister som inte förstår skillnaden mellan subjektivt och objektivt, men flaxar semantisk fram och tillbaka mellan dom.
Citera
2014-12-02, 12:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men vem har sagt att kommunikationen alltid måste handla en beskrivning av den objektiva verkligheten eller rättvisan, Bogomil?

Ingen "har sagt det". Men kommunikation mellan två av din typ "upp-är-ner" navelskådare blir bara "goddag ... yxskaft".

(Och din nästa fråga blir kanske: "Vad är det för fel på "goddag ... yxskaft"-debatt?)
Citera
2014-12-02, 12:25
Medlem
kef71s avatar
Citat:

mvh
Mattias

För att din mall är endast en manifestation av Dunning–Kruger.
Citera
2014-12-02, 12:31
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Det varierar; vilket är mycket vanligt för teister som inte förstår skillnaden mellan subjektivt och objektivt, men flaxar semantisk fram och tillbaka mellan dom.
Var det inte du som skrev för ett par dagar sedan att du diskuterat färdigt med mig vad gäller teism????
Du kan inte hålla dig märker jag.
Här har du en individ som ej flaxar efter din mall i livet.
Din mall passar ihop med dig som individ, inte med mig.
Du har en subjektiv inställning till mig som individ. Mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in