2014-10-26, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Det man ser antar jag är en synvilla vilket är ett faktum. <- tydliggör gärna denna mening.

Jag har ingen aning vad man ser efter att ha tagit någon slags drog.
Jag gjorde en gissning och sade att det var en synvilla. Synvillor är något som har bevisats vetenskapligt.
Citera
2014-10-26, 17:26
Bannlyst
Försök att ta eller känna på en synvilla. Mät den på något sätt..

Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Tolstoy hade rätt, självmord är det vettigaste man kan göra (om man har viljestyrkan för det) efter att man genomskådat det enorma skämtet och spelet för gallerierna som kallas livet, annars kan man välja mellan att ignorera problemet eller att leva vidare i svag självförnekelse, väl medveten om meningslösheten i ens alla handlingar och det "hopp" man bär för framtiden.
Lite lustigt att både jag och Muhammad (islams profet) försökte ta våra liv innan en andevarelse gav oss uppdrag på jorden.

Uppdrag som kan liknas vid Jesus frestelser av Satan i öknen.

Felet jag och Muhammad kanske gjorde var att tro anden ÄR Gud. Jesus visste att det var Satan , för han steg ner från himlen. Gud är ju allvetande, men min poäng är att man fuskar lite genom att läsa bibeln.
Senast redigerad av saggeliten 2014-10-26 kl. 17:28.
Citera
2014-10-26, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
De flesta har väl helt enkelt vuxit upp med det och tar det således för givet, men de som vid vuxen ålder blir religiösa har vissa gemensamma karaktärsdrag: de är veka och kan inte acceptera verkligheten de lever i; vilken är att vi är här av en slump, kötthögar som blint evolverats under miljontals år vartefter vi fått ett medvetande, en egenskap som för alltid förstört vår sinnesfrid när vi som följd lärt oss att tänka på annat än ätande, skitande och avlande. Vi tvingas lida en hel livstid med denna vidriga "gåva" av högre medvetande om vårt öde före döden kastar oss in i ett oändligt mörker.

Detta är varken positivt eller negativt, upplyftande eller nedstämmande, detta är vår verklighet. En mardröm som för oss levande känns evig, men som får ett abrupt slut en vacker eller mindre vacker dag.

Tolstoy hade rätt, självmord är det vettigaste man kan göra (om man har viljestyrkan för det) efter att man genomskådat det enorma skämtet och spelet för gallerierna som kallas livet, annars kan man välja mellan att ignorera problemet eller att leva vidare i svag självförnekelse, väl medveten om meningslösheten i ens alla handlingar och det "hopp" man bär för framtiden.

Du menar att bara för att man inte tror att det finns något högre väsen så är livet meningslöst?
Citera
2014-10-26, 17:39
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xozors
Du menar att bara för att man inte tror att det finns något högre väsen så är livet meningslöst?
Det beror väl på hur du definierar mening. Om det saknas någon ytttre mening, som inte är beroende av dig och ditt sinnelag, så skulle jag säga att livet är meningslöst.

Födas, växa upp, kanske avla, dö. Låter som ett liv för vilket annat djur som helst (med skillnaden att vi kan tänka längre än vad näsan räcker, men det ändrar inte på vissa faktum med livet), och inte beter vi oss som om resten av djurrikets arter skulle ha "mening" i deras liv. Varför då göra en exception för detta tankesätt när det gäller oss människor?
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-10-26 kl. 17:40. Anledning: edit
Citera
2014-10-26, 17:51
Bannlyst
Tror det finns en trygghetsinstinkt hos alla att det ska finnas en övergripande "ledare" (över allt). Det är bara människor som är verkliga ledare själva som kan motstå denna fadersinstinkt. De som vågar möta livet ensamma. Det är det yttersta av att vara människa.
Citera
2014-10-26, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elfsyssel
Tror det finns en trygghetsinstinkt hos alla att det ska finnas en övergripande "ledare" (över allt). Det är bara människor som är verkliga ledare själva som kan motstå denna fadersinstinkt. De som vågar möta livet ensamma. Det är det yttersta av att vara människa.
Syftar du på munkar och nunnor?
Citera
2014-10-26, 18:00
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Försök att ta eller känna på en synvilla. Mät den på något sätt..
Har du ett medvetande? Isåfall, försök att ta eller känna på ditt medvetande. Mät det på något sätt..
Citera
2014-10-26, 18:00
Medlem
Folk kommer med metafysiska postulat likt gudar för att de vill förstå världen, ehuru de de facto inte förstår världen.
Citera
2014-10-26, 18:03
Medlem
Om man prompt ska vara religiös kan man ju f.ö. tycka att man åtminstone bör tillbe ett riktigt ondskefullt väsen -- för vad annars skulle väl kunnat skapa denna miserabla tillvaro av lidande och leda?
Citera
2014-10-26, 18:04
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Folk kommer med metafysiska postulat likt gudar för att de vill förstå världen, ehuru de de facto inte förstår världen.
Där satt den! Blir lite snyggare ifall man vänder på meningen > De förstår inte världen, men vill göra det.
Citera
2014-10-26, 18:14
Bannlyst
Därför att man kanske insett att livet är som ett test.

Vi vet att vi tillhör Gud och att hela världen är i den ondes våld. (1 Joh 5:19)

1 Joh 2:5
Älska inte världen och det som finns i världen. Om någon älskar världen finns inte Faderns kärlek i honom. 16Ty det som finns i världen, vad kroppen begär, vad ögonen åtrår, vad högfärden skryter med, det kommer inte från Fadern utan från världen. 17Och världen förgår med sina lockelser, men den som gör Guds vilja består för evigt.

(Jesus) Om ni vore av världen, skulle världen älska er som sina egna. Men ni är inte av världen, utan jag har utvalt er och tagit er ut ur världen. Därför hatar världen er. (Joh 15:19)

Jesus svarade: ”Mitt rike är inte av den här världen. Om mitt rike vore av den här världen, hade mina tjänare kämpat för att jag inte skulle bli överlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike inte av den här världen.” (Joh 18:36)

Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, det som är gott och fullkomligt och som behagar honom. (Rom 12:2)
Senast redigerad av saggeliten 2014-10-26 kl. 18:16.
Citera
2014-10-26, 18:16
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Syftar du på munkar och nunnor?
Han syftar väl antagligen på de individer som är sin egen herre, sin egen kejsare, sin egna skapare och skapelse.

Dvs. inte religiösa människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in