2014-10-28, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Med normala referenser hade man ju naturligtvis inte gjort så men med tanke på att detta är någon som bränner med cigaretter så tänker man kanske inte så.

Det här med kudden har jag också tänkt på. Jag tror att om det har varit en kudde inblandad så tror jag att den har lagts över ansiktet för att få tyst på henne snarare än att kväva henne.

Kanske är det bara jag som greppar efter halmstrån då jag själv kan se att jag letar efter förmildrande omständigheter...

Det som du kallar förmildrande omständigheter är egentligen vem som har bäst story. Det saken nu handlar om, är frågan om det finns någon trovärdighet hos dessa personer. Det de har att säga är muntlig bevisning, av den art som jag tycker att man inte kan grunda en dom på. Jag menar att man måste bortse från vad de säger, och döma efter all annan bevisning. Klura ut vad som skett med hjälp av en tidslinje.

Det finns vittnen som hört att det var bråkigt i lägenheten, men hörde de Yara?

Det finns också hur mycket bevis som helst på att Yara misshandlades och hennes egen utsaga om att Rami slog hårdare och brände henne med cigaretter. Obduktionen kommer visa hur Yara misshandlades.

Problemet är vem som är gärningsman, och om domaren vågar döma båda för mord och bidra till en rättspraxis som förtydligar begreppet gärningsmannagemenskap. Det är allt för många fega brottslingar som tillsammans misshandlar och dödar folk och sen kommer undan genom att skylla på varandra.

Nu är det ord mot ord och ingen domare kan påstå i domen att en av dessas skildring av kvällen är mer trovärdig än den andres. För hur ska man väga dessa personers olika utsagor och välja ut en som mest trovärdig.

Vi har fri bevisprövning, men jag ser inte hur man ska värdera i en tingsrätt, det dessa klandervärda personer säger för att bortförklara att de dödat ett barn på ett så avskyvärt sätt.

Om man lutade på juridiken så löser man många problem. Det funkade i Malalexander och ingen protesterade eller kritiserade domstolen, förutom de som dömdes. Det hade ju varit hemskt om dessa mördare gått fria efter att ha kallblodigt mördat poliser.
Citera
2014-10-28, 19:54
Medlem
Ok och i all hast, då blir hela familjen samlad här

Jag hoppas iallafall att Yaras mamma och övrig släkt tar bladet från munnen och gör sitt yttersta för att rättvisa ska skipas i rättssalen.

Jag har inte följt tråden sista dagarna men läste några saker som skrevs om synen på familjen, släkten och ritualer kring den döde.

Min gissning är att Madi var borta på valborg em med barnen.
Yara var ensam med Rami och han misshandlade flickan till döds.
Hon försökte fly, därav blodspår i alla rum. Sedan lämnar han henne på madrassen.
Sedan kommer Madi hem och går sedan in till Yara med vatten. Rami efter med mobilkamera och filmar när hon upptäcker att Yara är död.
Madi duschar det döda barnet enligt muslimsk tradition.
3årige sonen går till badrummet och ser att Yara är död och att Madi står över kroppen.
Samtidigt sitter Rami och talar med sin far. Då skriker Madi "ta hand om din son" till Rami. Detta hör pappan i tfn
Citera
2014-10-28, 19:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Okej- varför ska Hjärpe dit.
Ja, det är inte jag som har kallat honom - jag är rätt kritisk till Hjärpe öht, och tycker att han ibland har lite svårt med den akademiska distansen till sitt studieobjekt. Jag tycker som du, att det skulle vara rimligare om han kallades av något av försvaren, men enligt eireann är det åklagaren som har kallat honom.
Citera
2014-10-28, 20:03
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Okej- varför ska Hjärpe dit.

Kanske för att slå hål på nåt som Madi påstår att hon gjort av religiösa/kulturella skäl?
Citera
2014-10-28, 20:04
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Jag har läst dessa länkar redan tidigare. Jag ifrågasätter inte att det ofta kan vara så som beskrivs men jag ifrågasätter att det är faktiskt är så i varje enskilt fall. Enligt min mening kan det lika gärna förhållit sig som Rami säger. Att han är en svag och viljelös man som är gift med en psykopat. Man kan faktiskt inte dra alla människor över samma kam, oavsett vilken religion eller kultur de kommer ifrån.

Jag tycker det är väldigt svårt att bedöma vad någon säger i det här fallet. Allt kan var sant men allt kan även vara lögn.

Det är möjligt att Rami var en fegis, men det motsatta är också möjligt. Personligheten föds man med, så det har knappast med religion eller kultur att göra. Däremot tror jag att hans liv har skadat honom ordentligt.

Personligen tror jag att Rami är det närmsta en sociopat man kan komma. Jag tänker även på hans syster, Yaras mamma, som försökte kohandla sig till villkoren för att vittna. De märks att de är släkt. Att dra personlig nytta av alla situationer är ett släktdrag de har gemensamt.

Under huvudförhandlingarna är det troligtvis Rami och Yaras mamma som kommer vara iskalla. Madi och Yaras pappa kommer väl spela ut hela sitt treårsbeteende.
Citera
2014-10-28, 20:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Samtidigt finns tillägget att man åberopar samma vittnesförhör som åklagaren upptagit. Eller?
I och för sig, men det innebär bara att försvaret vill ha rätt att korsförhöra åklagarens vittnen, och att Hjärpe fortfarande inte kan ha kommit dit på Madis försvars initiativ.
Citera
2014-10-28, 20:11
Medlem
LaScalas avatar
Jaha, så barnen kommer hit också. Undrar var de ska bo? Hotell? Hemma hos hjärta-smärta-tanten?
Har det anställts arabisktalande barnvakt för de dagar föräldrarna tillbringar i rätten?
Och hur länge ska de stanna?
Varför tar det så många dagar för mamman att ta sej hit från Egypten?
För mej tog det 5 tim 45 min sist om jag inte minns fel.
Jag har bara frågor som ni ser. Ingen har väl svaren.
Citera
2014-10-28, 20:20
Medlem
Iobberknolls avatar
Är det bara jag här som anser det som Madleen och Muhammad Alnajjar har utsatt sin dotter för borde vara lika åtalbart som människorhandel eller trafficking?

Jag mår lite illa av att se hur alla tidningar kramar om Yaras föräldrar och förmedlar en bild som om de var offer.

Varför finns det inte en enda tidning som frågar dem om de ångrar sig att de utnyttjade Yara som ankarbarn?

VAd händer om någon vill polisanmäla Yaras föräldrar för trafficking?

Läs fakta om människohandel, varför skulle inte utnyttjandet av ett barn i syfte att få PUT, räknas som människohandel? De har ju trots allt sålt sin dotters tjänster.

http://polisen.se/Lagar-och-regler/Om-olika-brott/Fakta-om-manniskohandel/
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-10-28 kl. 20:29.
Citera
2014-10-28, 20:24
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jaha, så barnen kommer hit också. Undrar var de ska bo? Hotell? Hemma hos hjärta-smärta-tanten?
Har det anställts arabisktalande barnvakt för de dagar föräldrarna tillbringar i rätten?
Och hur länge ska de stanna?
Varför tar det så många dagar för mamman att ta sej hit från Egypten?
För mej tog det 5 tim 45 min sist om jag inte minns fel.
Jag har bara frågor som ni ser. Ingen har väl svaren.

I dokumentet som innehöll kallelserna till förhandlingarna såg man att Madleens och Muhammeds adresser eller boende var sekretessbelagda.

Jag tror de kommer stanna för evigt. Om inte Muhammed kan ta sig tillbaka kan väl knappast hela familjen åka tillbaka. Stackare! De är tvingade att stanna här!

Jag tror att hon redan har landat någonstans i norra Europa. Resten är nog mest dimridåer. KAnske hon redan håller generalrepition med åklagaren.
Citera
2014-10-28, 20:24
Medlem
Senaste uppdateringen är att mamman och syskonen troligtvis inte hinner hit till i morgon.

Undrar också var de ska bo och vem som ska stå för deras uppehälle. . En barnvakt måste de såklart också ha.
Citera
2014-10-28, 20:25
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Är det bara jag här som anser det som Madleen och Muhammad Alnajjar har utsatt sin dotter för borde vara lika åtalbart som människorhandel eller trafficking?

Jag mår lite illa av att se hur alla tidningar kramar om Yaras föräldrar och förmedlar en bild som om de var offer.

Varför finns det inte en enda tidning som frågar dem om de ångrar sig att de utnyttjade Yara som ankarbarn?

Nej, jag det är inte bara du. Och pappans lögner och agerande gör ju inte direkt att jag känner medlidande heller.
Citera
2014-10-28, 20:27
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Kanske det. Men det är svårt att förstå varför de vill föra in en sån aspekt i rättegången, inte ens här i tråden har någon skyllt på att de är muslimer, såvitt jag minns. Kanske alldeles i början, innan det stod klart vad det riktigt rörde sig om. Och flera har förstås varit inne på kulturmönster, det går knappt att undvika när det gäller folk från Mellanöstern, oavsett religion. Undrar hur de har tänkt att en islamolog ska sprida ljus över saken. Eller mer mörker. Eller hur det blir.
Tillägg:
BLT igår, citat "Inför rättegången har åklagare Pernilla Åström kallat in islamologen Jan Hjärpe som ska vittna om den 31-årigas kvinnans syn på Yaras död. "
Förstår inte riktigt vad islam har med Yaras död att göra om det inte är så att muslimer inte ser mördandet av ett litet barn annorlunda än resten av oss?
Är Jan Hjärpe själv muslim eller är han bara väldigt intresserad av ämnet? Om någon i tråden vet vem han är så undrar jag om han är positiv till religionen och kulturen eller om han ser mer negativt på den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in