Citat:
Med normala referenser hade man ju naturligtvis inte gjort så men med tanke på att detta är någon som bränner med cigaretter så tänker man kanske inte så.
Det här med kudden har jag också tänkt på. Jag tror att om det har varit en kudde inblandad så tror jag att den har lagts över ansiktet för att få tyst på henne snarare än att kväva henne.
Kanske är det bara jag som greppar efter halmstrån då jag själv kan se att jag letar efter förmildrande omständigheter...
Det här med kudden har jag också tänkt på. Jag tror att om det har varit en kudde inblandad så tror jag att den har lagts över ansiktet för att få tyst på henne snarare än att kväva henne.
Kanske är det bara jag som greppar efter halmstrån då jag själv kan se att jag letar efter förmildrande omständigheter...
Det som du kallar förmildrande omständigheter är egentligen vem som har bäst story. Det saken nu handlar om, är frågan om det finns någon trovärdighet hos dessa personer. Det de har att säga är muntlig bevisning, av den art som jag tycker att man inte kan grunda en dom på. Jag menar att man måste bortse från vad de säger, och döma efter all annan bevisning. Klura ut vad som skett med hjälp av en tidslinje.
Det finns vittnen som hört att det var bråkigt i lägenheten, men hörde de Yara?
Det finns också hur mycket bevis som helst på att Yara misshandlades och hennes egen utsaga om att Rami slog hårdare och brände henne med cigaretter. Obduktionen kommer visa hur Yara misshandlades.
Problemet är vem som är gärningsman, och om domaren vågar döma båda för mord och bidra till en rättspraxis som förtydligar begreppet gärningsmannagemenskap. Det är allt för många fega brottslingar som tillsammans misshandlar och dödar folk och sen kommer undan genom att skylla på varandra.
Nu är det ord mot ord och ingen domare kan påstå i domen att en av dessas skildring av kvällen är mer trovärdig än den andres. För hur ska man väga dessa personers olika utsagor och välja ut en som mest trovärdig.
Vi har fri bevisprövning, men jag ser inte hur man ska värdera i en tingsrätt, det dessa klandervärda personer säger för att bortförklara att de dödat ett barn på ett så avskyvärt sätt.
Om man lutade på juridiken så löser man många problem. Det funkade i Malalexander och ingen protesterade eller kritiserade domstolen, förutom de som dömdes. Det hade ju varit hemskt om dessa mördare gått fria efter att ha kallblodigt mördat poliser.

. En barnvakt måste de såklart också ha.