2014-10-26, 16:33
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Jag reagerade på att islamologen Hjärpe har kallats enligt stämningsansökan. Någon mer än jag som undrar över detta?

Han brukar väl användas till försvar för de mest bisarra beteenden som kan härledas till islam och dess kulturella betingelser. Något annat känner jag inte till.

Tror inte att han har någon opartisk roll iallafall.

Det skulle inte förvåna mig om han är inkallad att förklara Madis motsägelsefulla relation till sin tro och effekterna av den på hennes leverne, barnuppfostran, tjuvaktighet, lögnaktighet och allt annat elände hon hunnit orsaka.

Jag har läst bl a det här om Hjärpe http://www.dn.se/ledare/kolumner/jan-hjarpe-latsas-att-tyranni-ger-guldalder/
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-10-26 kl. 16:47.
Citera
2014-10-26, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Han brukar väl användas till försvar för de mest bisarra beteenden som kan härledas till islam och dess kulturella betingelser. Något annat känner jag inte till.

Det skulle inte förvåna mig om han är inkallad att förklara Madis motsägelsefulla relation till sin tro och effekterna av den på hennes leverne, barnuppfostran, tjuvaktighet, lögnaktighet och allt annat elände hon hunnit orsaka.

Kanske det. Men det är svårt att förstå varför de vill föra in en sån aspekt i rättegången, inte ens här i tråden har någon skyllt på att de är muslimer, såvitt jag minns. Kanske alldeles i början, innan det stod klart vad det riktigt rörde sig om. Och flera har förstås varit inne på kulturmönster, det går knappt att undvika när det gäller folk från Mellanöstern, oavsett religion. Undrar hur de har tänkt att en islamolog ska sprida ljus över saken. Eller mer mörker. Eller hur det blir.
Tillägg:
BLT igår, citat "Inför rättegången har åklagare Pernilla Åström kallat in islamologen Jan Hjärpe som ska vittna om den 31-årigas kvinnans syn på Yaras död. "
Senast redigerad av Kulturellatantella 2014-10-26 kl. 16:53.
Citera
2014-10-26, 16:54
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Kanske det. Men det är svårt att förstå varför de vill föra in en sån aspekt i rättegången, inte ens här i tråden har någon skyllt på att de är muslimer, såvitt jag minns. Kanske alldeles i början, innan det stod klart vad det riktigt rörde sig om. Och flera har förstås varit inne på kulturmönster, det går knappt att undvika när det gäller folk från Mellanöstern, oavsett religion. Undrar hur de har tänkt att en islamolog ska sprida ljus över saken. Eller mer mörker. Eller hur det blir.

Jag är ganska säker på att det handlar om att försvara någons beteende utifrån deras tro och kulturella arv. Madi har visat tendenser till att använda "tron" som ett slagträ, när hon ber om överseende, förståelse och styrka. Att åberopa Gud i var och varannan mening är nog ganska vanligt i deras kretsar. Kolla in biopappans facebook. Jämrans tjatande. Och väldigt patetiskt att blanda in gud när det är människor som orsakat allting.
Citera
2014-10-26, 16:57
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Tillägg:
BLT igår, citat "Inför rättegången har åklagare Pernilla Åström kallat in islamologen Jan Hjärpe som ska vittna om den 31-årigas kvinnans syn på Yaras död. "

Hahah...ja. Islamologen kan säkert bringa klarhet i mer än så. T.ex varför de duschade flickan. Förhoppningsvis kan han även bidra med hur islam delvis orsakade flickans död.

I en pdf från läkartidningen kan man läsa bl a om hur man hanterar en död kropp inom islam. Hjärpe är väl kallad för att styrka och bevisa att Madi visste att Yara var död.
"Den döda kroppen ska genomgå rituella tvättningar. Den får helst inte vidröras av någon av annat kön....Tvättningarna är omfattande och kräver gott om utrymme"
Länk till pdf http://ww2.lakartidningen.se/ltarkiv/1998/temp/pda17929.pdf

Troligtvis kan man även visa på att Rami visste vad tvättningen gick ut på och varför han bidrog med lite parfym. De var i full färd med att genomföra de traditionella ritualerna då man handskas med en död kropp. Då tar förhoppningsvis åklagaren ganska snabbt hål på en stor mängd lögner och spekulationer från de båda åtalade.

Om man läser här vid nummer 18 så förstår man att även parfym(egentligen rökelse, men man tar kanske vad man har) är inblandat i ritualerna kring döda kroppar.
http://www.islamguiden.com/grundlektioner.shtml#.VE0eHhaD6M8
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-10-26 kl. 17:36.
Citera
2014-10-26, 17:37
Medlem
Citat:
Hahah...ja. Islamologen kan säkert bringa klarhet i mer än så. T.ex varför de duschade flickan. Förhoppningsvis kan han även bidra med hur islam delvis orsakade flickans död.

I en pdf från läkartidningen kan man läsa bl a om hur man hanterar en död kropp inom islam. Hjärpe är väl kallad för att styrka och bevisa att Madi visste att Yara var död.
"Den döda kroppen ska genomgå rituella tvättningar. Den får helst inte vidröras av någon av annat kön....Tvättningarna är omfattande och kräver gott om utrymme"
Länk till pdf http://ww2.lakartidningen.se/ltarkiv/1998/temp/pda17929.pdf

Troligtvis kan man även visa på att Rami visste vad tvättningen gick ut på och varför han bidrog med lite parfym. De var i full färd med att genomföra de traditionella ritualerna då man handskas med en död kropp. Då tar man ganska snabbt hål på en stor mängd lögner och spekulationer från båda två.

Om man läser här vid nummer 18 så förstår man att även parfym(egentligen rökelse, men man tar kanske vad man har) är inblandat i ritualerna kring döda kroppar.
http://www.islamguiden.com/grundlektioner.shtml#.VE0eHhaD6M8

Intressant. Möjligen kan det förklara tvättningen, parfymen och byte av kläder.

Dock kan knappast Allah skyllas för mordet och den grova misshandeln av Yara. Det var ett medvetet verk av två personer!
Citera
2014-10-26, 17:43
Medlem
Citat:

Jag har läst bl a det här om Hjärpe http://www.dn.se/ledare/kolumner/jan-hjarpe-latsas-att-tyranni-ger-guldalder/

I Lördagens Sydöstran säger Jan Hjärpe att "Familjen går långt före kvinnornas egna intressen"..han drar paralleller till hedersmordet på Fadime där mamman gjorde allt för att hindra mordet, men därefter också allt för att fria maken och sonen...Madi gör allt för att fria sin make trots att han gör allt för att få henne fälld
Citera
2014-10-26, 17:45
Medlem

Intressant. Ja, det kan mycket väl vara hans uppgift.
Citera
2014-10-26, 17:50
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Mig veterligen är pojkarna placerade hos en vanlig svennebanan familj. Mamman har protesterat mot detta och hellre velat att de placerades hos släktingar alternativt skickades hem till Gaza. Hon åberopade deras religiösa tro. Jag antar att hon inte begriper bättre.

Nä, om inte annat, så hade de nog mått dåligt av att jämt påminnas om sin mamma o pappa om de levt med släktingar. Hos en helt främmande familj får de chans att vända blad och skriva en ny historia.

För att en adoption ska bli möjlig måste båda vårdnadshavarna godkänna den. Jag känner inte till något fall där bara den ena behöver ge sitt medgivande. I annat fall måste de på något sätt mista vårdnaden om barnen. Vilket i princip aldrig sker. Inte ens när t.ex pappan mördat mamman.
Jag är själv adopterad så jag har också lite funderingar kring de här sakerna. Man sätter fortfarande de vuxnas intressen o rättigheter i första rummet. Barnens behov är sekundära och inte ens värda mer än mördare och banditer.
Dom två stackarna har varit med om så jäkla mycket att det är för jäkligt att man inte kan ta vårdnaden ifrån föräldrarna och låta dem få en bra uppväxt i ett stabilt hem. Det är på tiden att lagen ändras och att man ser till barnens bästa istället för föräldrarnas rättigheter i sådana här fall. Var det inte ganska nyligen man i Norge beslutade att säga upp en svensk kvinnas alla rättigheter och hade hennes dotter bortadopterad?
Citera
2014-10-26, 17:56
Medlem
Fortsätter förhandlingarna i morgon?
Citera
2014-10-26, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Glöm inte det blåmärke som pojken hade på sin kropp vid läkarundersökningen,tror det var stort!

Det var mycket våld i det hemmet, och därför tror jag att det tog tid för barnen att landa i en vanlig miljö.

Det blir absurt när en tolk framför vad han hört av en treåring. Tolkar i saker som dessa är inte mer än en person som kan båda språken. En tolk ska vara opartisk, och inte tolka det som sägs.

Man har man konstaterat i Sverige, den senaste tiden, att i många mål där små barn vittnat med hjälp av vuxna, så har det lett till felaktiga domar. Små barns utsagor och minnesforskning där psykologer hjälper små barn att minnas hör inte hemma i en rättsstat.
Citera
2014-10-26, 18:03
Medlem
Iobberknolls avatar
Här är en bra artikel för den som vill bli mer insatt i svårigheterna som uppstår när arabvärlden möter Sverige. Kulturskillnaderna kan ha större betydelse än vad vi egentligen vill medge idag. Obs! Artikeln är skriven 2008 och kan uppfattas som stötande för den känslige

http://www.sydsvenskan.se/inpa-livet/kulturkrock-kraver-tolk/
– Vi som kommer från arabvärlden kommer från en kollektivistisk kultur. Oavsett vad vi gör tar vi hänsyn till kollektivet, familjen, klanen. Det förväntas att man inte sviker sin grupp och man ska alltid bete sig så att man inte stöter sig med kollektivet. Min mamma brukade säga: ”Välj mat efter din egen smak – kläderna efter andras.”
Hänsynen till kollektivet gäller vartenda område i livet. Allt ifrån äktenskapspartner, val av bostad, kläder, utbildning och yrke.
– Ja, till och med vilken bil du väljer. Svensken uppfostras att gå sin egen väg för att finna sig själv. Hos oss är grupptrycket stort och det är svårt att sticka ut. Detta strider egentligen mot religionen eftersom inget får ske av tvång.

Det finns onekligen en del motsägelser i arabvärlden och det är en av de sakerna som slår mig mest allteftersom man får reda på mer om t.ex Madi. Hennes motsägelsefulla och lögnaktiga beteende gentemot allt o alla är nästintill obegripligt. Det är inte troligt att hon har någon inre frid.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-10-26 kl. 18:21.
Citera
2014-10-26, 18:12
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverte
I Lördagens Sydöstran säger Jan Hjärpe att "Familjen går långt före kvinnornas egna intressen"..han drar paralleller till hedersmordet på Fadime där mamman gjorde allt för att hindra mordet, men därefter också allt för att fria maken och sonen...Madi gör allt för att fria sin make trots att han gör allt för att få henne fälld

Precis, hennes överdrivna kärleksförklaringar handlar helt enkelt om plikten att försvara sin man till varje pris.
Det är också därför jag inte tro man skulle få nåt vettigt ur Yaras mamma som av rädsla för att säja nåt som kunde misskreditera brodern (eller mannen)på nåt vis tiger.
Vi kvinnor är solidariska , finns ju exempel ur kulturer där kvinnorna låter brännas tillsammans med sin avlidna make.

Tvagningsritualerna sker väl i för att göra i ordning kroppen inför begravningen? Sen ska den lindas på ett särskilt sätt med speciellt fint tyg.
Det är så mycket pyssel med allting..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in