Citat:
När det gäller att stå upp för sin mördade dotter håller jag fullständigt med dig hon borde inte ställa krav när det gäller att sätta dit sin dotters mördare.Så klart hon älskade sin dotter. Det gör alla föräldrar. För min egen personliga del är det i första hand hennes försök att kohandla till sig "special treatment" för att överhuvudtaget vilja vittna eller uttala sig om Yara, som får mig tveksam till att hon passar in på epitetet "den goda modern"
För det andra avskyr jag människor utan handlingskraft, som att hon t.ex inte försökt driva sina frågetecken kring Yara lite hårdare. Vad har hindrat henne från att kontakta polis eller andra myndigheter i Sverige? De har trots allt känt andra människor i både Sverige och Norge. Varför inte använda sig av ombudet de hade när Rami utsågs till s.f.vårdnadshavare. De hade hittat hans kontaktuppgifter på dokumenten de skrivit under. Antingen är Yaras föräldrar hjärndöda eller så har relationen till Madi och Rami varit betydligt viktigare än Yara och hennes välmående.
För det andra avskyr jag människor utan handlingskraft, som att hon t.ex inte försökt driva sina frågetecken kring Yara lite hårdare. Vad har hindrat henne från att kontakta polis eller andra myndigheter i Sverige? De har trots allt känt andra människor i både Sverige och Norge. Varför inte använda sig av ombudet de hade när Rami utsågs till s.f.vårdnadshavare. De hade hittat hans kontaktuppgifter på dokumenten de skrivit under. Antingen är Yaras föräldrar hjärndöda eller så har relationen till Madi och Rami varit betydligt viktigare än Yara och hennes välmående.
För bara ett par år sedan gick jag själv igenom en vårdnadstvist med en fruktansvärt manipulativ man där varje anmälan jag gjorde mot honom kom att påverka mig och barnen negativt. En domare i tingsrätten ansåg efter att ha hört barnens pappa sitta och gråta i rätten att jag inte längre kunde träffa barnen utan övervakning eftersom jag tvingade barnen att ljuga om alla hån, knuffar och grepp pappan utsatte dem för. Under ett halvår hade han enskild vårdnad om dem och under den tiden fick socialtjänsten in 10 anmälningar från grannar och skolan. Det var min äldsta dotter som så småningom fick slut på eländet, hon spelade in honom på telefonen när han blev riktigt arg vilket blev polisanmält. I våras 2013 fick jag permament vårdnad om barnen och sedan dess har han bara träffat barnen en enda jäkla gång.
Vad jag har lärt mig är att när man söker hjälp så måste man kunna bevisa det man sagt. Att barnen säger något och även säger det till andra är inte nog för då blir man anklagad för att ha påverkat dom och på det viset utsatt dem för psykisk misshandel.
Det här är vad jag som återinflyttad svensk lärt mig om hur det fungerar i Sverige, hur kan då Madleen som kommer från ett område där kvinnor inte har så mycket att säga till om utanför hemmet ha en aning om hur hon kan söka hjälp för sin dotter?
Jag försvarar henne inte men samtidigt känns det fel att hänga henne vid korset innan vi har alla fakta.