2014-11-01, 21:39
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Så klart hon älskade sin dotter. Det gör alla föräldrar. För min egen personliga del är det i första hand hennes försök att kohandla till sig "special treatment" för att överhuvudtaget vilja vittna eller uttala sig om Yara, som får mig tveksam till att hon passar in på epitetet "den goda modern"
För det andra avskyr jag människor utan handlingskraft, som att hon t.ex inte försökt driva sina frågetecken kring Yara lite hårdare. Vad har hindrat henne från att kontakta polis eller andra myndigheter i Sverige? De har trots allt känt andra människor i både Sverige och Norge. Varför inte använda sig av ombudet de hade när Rami utsågs till s.f.vårdnadshavare. De hade hittat hans kontaktuppgifter på dokumenten de skrivit under. Antingen är Yaras föräldrar hjärndöda eller så har relationen till Madi och Rami varit betydligt viktigare än Yara och hennes välmående.
När det gäller att stå upp för sin mördade dotter håller jag fullständigt med dig hon borde inte ställa krav när det gäller att sätta dit sin dotters mördare.
För bara ett par år sedan gick jag själv igenom en vårdnadstvist med en fruktansvärt manipulativ man där varje anmälan jag gjorde mot honom kom att påverka mig och barnen negativt. En domare i tingsrätten ansåg efter att ha hört barnens pappa sitta och gråta i rätten att jag inte längre kunde träffa barnen utan övervakning eftersom jag tvingade barnen att ljuga om alla hån, knuffar och grepp pappan utsatte dem för. Under ett halvår hade han enskild vårdnad om dem och under den tiden fick socialtjänsten in 10 anmälningar från grannar och skolan. Det var min äldsta dotter som så småningom fick slut på eländet, hon spelade in honom på telefonen när han blev riktigt arg vilket blev polisanmält. I våras 2013 fick jag permament vårdnad om barnen och sedan dess har han bara träffat barnen en enda jäkla gång.
Vad jag har lärt mig är att när man söker hjälp så måste man kunna bevisa det man sagt. Att barnen säger något och även säger det till andra är inte nog för då blir man anklagad för att ha påverkat dom och på det viset utsatt dem för psykisk misshandel.
Det här är vad jag som återinflyttad svensk lärt mig om hur det fungerar i Sverige, hur kan då Madleen som kommer från ett område där kvinnor inte har så mycket att säga till om utanför hemmet ha en aning om hur hon kan söka hjälp för sin dotter?
Jag försvarar henne inte men samtidigt känns det fel att hänga henne vid korset innan vi har alla fakta.
Citera
2014-11-01, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Vi har mycket tidsluckor i det vi vet men faktum är att alla tekniska bevis talar för att det är M som dödat Yara. Det finns fingeravtryck endast av henne på brödkaveln, hennes fotspår i garderoben och ett ställe till. Blod på hennes kläder osv. Inga spår efter R eller spår på honom.

Enligt honom bråkade M och Yara tidigare på eftermiddagen (minns inte om det var efter fisket eller efter affären). Hon kan redan då blivit illa slagen och medvetslös. De lät henne ligga och upptäcker senare att hon är död. R insåg sitt misstag att inte kolla vad som händer och börjar filma.

De har båda slagit henne tidigare. Varför åtalas de inte även för det?
Hon hade flera gamla frakturer. Grannar har sett henne halta. Hon var borta långa perioder från skolan och när skolpersonal ville träffa henne fick de inte det för M, kanske hon då var blåslagen. Hon stal mat med konsekvensen att hon blev uppläxad i att inte stjäla. Ingen verkade kolla upp om hon fick mat. Hon var mager som en skrika och ingen reagerade. Hon fick städa, tvätta, passa barn och troligen skött allt annat också.
Tänk vilket helvete denna lilla tjej varit i.

Att R inte gjort ett skit för att hjälpa Yara eller stoppa handlingarna oavsett om han var med eller inte hoppas jag innebär att båda döms till långa straff.
Det finns tyvärr en risk att han får ett lindrigare straff och hon dömd till vård.

Tack för en utmärkt sammanfattning. Och slutklämmen är väl tyvärr den rimliga och logiska utgången i fallet.

Ibland så finns också helvetet i de små detaljerna. För mig är det bilden av Yara med en liten plastödla som enda skydd i livet. Hon kämpade så och hon måste ha hoppats så mycket.
Citera
2014-11-01, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Och nu till något annat jag funderat på. Jag har inte stött på begreppet ankarbarn innan jag ramlade in i denna hemska tråd, typ dag 1. Ju mer jag tänker på det desto värre skaver det i mig. Trots att det som hände Yara i och med dödsmisshandeln är bland det vidrigaste jag tagit del av kan jag ändå inte skaka av mig känslan att hanteringen av henne som ankarbarn var ännu värre. Vet inte hur jag ska uttrycka det här utan att verka stötande men om någon blir så förbannad på en så vederbörande slår ihjäl en har man i alla fall betytt något för denne. Men tanken på att bli hanterad som ett betalningsmedel eller en simpel vara för syften som inte har med en själv att göra förmedlar en så isande avgrundsdjup ensamhetsutsatthet att det svindlar för mig. Och att det dessutom tycks vara vardag för hundratals, kanske tusentals barn varenda dag ... Jag hoppas att detta i slutändan kan mynna ut i en Lex Yara som åtminstone påverkar lagstiftningen så att inte hänsynslöst utnyttjande av barn i framtiden innebär en gräddfil in i Sverige för särskilt samvetslösa element från allsköns kulturella rövhål världen över.

Handla med barnsexslavar, kärnvapen till terrorister eller putslavar spelar nog ingen roll för dessa rotskadade individer, bara det ger några spänn ...

Detta med ankarbarn har pågått i decennier och fast fenomenet är välkänt har dess negativa följder för barnen inte diskuterats, på grund av medias vilja att mörklägga.

Många ankarbarn, som i media kallas ensamkommande flyktingbarn, är varken ensamma, flyktingar eller barn. Många av dem har, som Yara, nära släktingar i Sverige och placeras då ofta hos dem. I de flesta fall är det inte särskilt traumatiskt för ett "ensamkommande flyktingbarn" i de senare tonåren att få bo hemma hos sin moster, faster, morbror, farbror, äldre syskon eller kusin. Många svenska ungdomar är ju utbytesstudenter i främmande land i den åldern. "Ensamkommande" betyder i dessa fall alltså inte att de saknar sociala relationer. "Flykting" kan de inte heller automatiskt kallas eftersom många saknar flyktingskäl och kommer till Sverige för att förbättra den ekonomiska situationen för sig och sin familj. "Barn" kan man också sätta frågetecken för eftersom de saknar ID-handlingar och själva uppger sin ålder, vilket inte kontrolleras särskilt noga i Sverige. I andra länder gör man medicinska tester.

Syftet med ankarbarnet är alltså att skaffa en hel familj uppehållstillstånd i Sverige, eftersom Sverige anser att ett minderårigt barn ska förenas med sin familj om familjen ger sig till känna, och föreningen ska ske i Sverige. Annars kunde man tänka sig att barnet återsändes hem till sin återfunna familj. Det verkar faktiskt rimligare.

Enligt vad jag vet gör t ex Norge inte så. De kollar för det första åldern mer noggrant än Sverige. Om den sökande anses vara under 18 år får hon/han uppehållstillstånd till 18-årsdagen och skickas då tillbaka till hemlandet. Det är väl en bra lösning. Varje land ska förstås ta ansvar för sina medborgare och egentligen skulle man kunna återsända även barn under 18 år. Det har diskuterats om man skulle finansiera barnhem i hemlandet dit de "ensamkommande flyktingbarnen" kunde skickas och det är väl också tänkbart.

Norge har mycket färre "ensamkommande barn" än Sverige och det är väl troligen för att man inte har lika mycket att vinna där jämfört med Sverige.

Tanken för familjerna som skickar iväg med "ensamma barn" är att antingen få hit familjen på anknytning eller att "barnen" ska göra en lysande karriär och bli läkare eller advokat och få jättehög lön så att hon/han ska skicka massor med pengar hem till familjen. Jag har inte sett någon undersökning om hur det verkligen går för de "ensamkommande barnen". I en artikel i DN för flera år sedan nämndes i förbigående i en artikel om narkotikaproblemen på Plattan i Stockholm att en av missbrukarna där hade en bakgrund som "ensamkommande flyktingbarn". Och det är väl egentligen troligare att de hamnar där än att de kan göra en lysande karriär i ett land där de möter ett nytt språk och ett annat utbildningssystem.

Jag hoppas att fallet Yara startar en debatt om riskerna med att skicka iväg småbarn som ankarbarn och att man studerar de psykiska följderna för barn/ungdomar som skickas iväg från sin familj med stora förväntningar på att de ska bli familjens räddare och försörjare.

Och jag hoppas att Sverige så snabbt som möjligt inför samma regler som Norge. Det skulle vara humant mot de barn som annars skulle användas som brickor i ett cyniskt spel.
Citera
2014-11-01, 22:00
Avslutad
Tråden är lång. Vill någon svara på följande frågor vore jag tacksam.

Asylsökande, tillfälligt uppehållstillstånd, permanent uppehållstillstånd eller medborgarskap?
Vem har vad?

Yara: asylsökande ensamkommande flyktingbarn?
Madi: har/är?
Rami: har/är?

Här beskrivs olika orsaker till ensamkommande barn och jag har plockat ut några som verkar näraliggande i Yara-fallet. Ankarbarn står det om lite längre fram i texten men det har jag inte tagit med:

Edit: Begreppet "ankarbarn" används i ovanstående rapport, men förfarandet hade försvårats redan då, 2004.
Senast redigerad av Passepartout 2014-11-01 kl. 22:05.
Citera
2014-11-01, 22:04
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
När det gäller att stå upp för sin mördade dotter håller jag fullständigt med dig hon borde inte ställa krav när det gäller att sätta dit sin dotters mördare.
För bara ett par år sedan gick jag själv igenom en vårdnadstvist med en fruktansvärt manipulativ man där varje anmälan jag gjorde mot honom kom att påverka mig och barnen negativt. En domare i tingsrätten ansåg efter att ha hört barnens pappa sitta och gråta i rätten att jag inte längre kunde träffa barnen utan övervakning eftersom jag tvingade barnen att ljuga om alla hån, knuffar och grepp pappan utsatte dem för. Under ett halvår hade han enskild vårdnad om dem och under den tiden fick socialtjänsten in 10 anmälningar från grannar och skolan. Det var min äldsta dotter som så småningom fick slut på eländet, hon spelade in honom på telefonen när han blev riktigt arg vilket blev polisanmält. I våras 2013 fick jag permament vårdnad om barnen och sedan dess har han bara träffat barnen en enda jäkla gång.
Vad jag har lärt mig är att när man söker hjälp så måste man kunna bevisa det man sagt. Att barnen säger något och även säger det till andra är inte nog för då blir man anklagad för att ha påverkat dom och på det viset utsatt dem för psykisk misshandel.
Det här är vad jag som återinflyttad svensk lärt mig om hur det fungerar i Sverige, hur kan då Madleen som kommer från ett område där kvinnor inte har så mycket att säga till om utanför hemmet ha en aning om hur hon kan söka hjälp för sin dotter?
Jag försvarar henne inte men samtidigt känns det fel att hänga henne vid korset innan vi har alla fakta.

Det värsta i just det här fallet är att Yara hade bara behövt en enda människa som inte gav upp. Jag tänker då på alla misstankar som redan fanns och alla människor som anade oråd.

Det fanns inte någon som kunde samla alla dessa olika trådar och dra slutsatser. Berodde det på att ingen brydde sig? Nä, det tror jag inte. Snarare berodde det på att ingen var tillräcklig envis.

Jag tror att du brydde dig, men du hade inga konkreta bevis att använda. Madleens situation var den motsatta. Hade hon bara varit tillräckligt envis så hade bevisen ramlat in ett efter ett.

Min erfarenhet är också att man blir som en ilsken pitbull när det gäller ens barn. Avstånd är ingen ursäkt. Okunskap är ingen ursäkt. Kan man skypa kan man googla.
Citera
2014-11-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Tråden är lång. Vill någon svara på följande frågor vore jag tacksam.

Asylsökande, tillfälligt uppehållstillstånd, permanent uppehållstillstånd eller medborgarskap?
Vem har vad?

Yara: asylsökande ensamkommande flyktingbarn?
Madi: är?
Rami: är?

Här beskrivs olika orsaker till ensamkommande barn och jag har plockat ut några som verkar näraliggande i Yara-fallet. Ankarbarn står det om lite längre fram i texten men det har jag inte tagit med:

Edit: Begreppet "ankarbarn" används i ovanstående rapport, men förfarandet hade försvårats redan då, 2004.

Så vitt jag förstår har alla PUT (Permanent Uppehålls Tillstånd).
Citera
2014-11-01, 22:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
....

Min erfarenhet är också att man blir som en ilsken pitbull när det gäller ens barn. Avstånd är ingen ursäkt. Okunskap är ingen ursäkt. Kan man skypa kan man googla.

Det är därför jag tror att Yara blev såld. Ingen brydde sig.
Citera
2014-11-01, 22:13
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Detta med ankarbarn har pågått i decennier och fast fenomenet är välkänt har dess negativa följder för barnen inte diskuterats, på grund av medias vilja att mörklägga.

Många ankarbarn, som i media kallas ensamkommande flyktingbarn, är varken ensamma, flyktingar eller barn. Många av dem har, som Yara, nära släktingar i Sverige och placeras då ofta hos dem. I de flesta fall är det inte särskilt traumatiskt för ett "ensamkommande flyktingbarn" i de senare tonåren att få bo hemma hos sin moster, faster, morbror, farbror, äldre syskon eller kusin. Många svenska ungdomar är ju utbytesstudenter i främmande land i den åldern. "Ensamkommande" betyder i dessa fall alltså inte att de saknar sociala relationer. "Flykting" kan de inte heller automatiskt kallas eftersom många saknar flyktingskäl och kommer till Sverige för att förbättra den ekonomiska situationen för sig och sin familj. "Barn" kan man också sätta frågetecken för eftersom de saknar ID-handlingar och själva uppger sin ålder, vilket inte kontrolleras särskilt noga i Sverige. I andra länder gör man medicinska tester.

Syftet med ankarbarnet är alltså att skaffa en hel familj uppehållstillstånd i Sverige, eftersom Sverige anser att ett minderårigt barn ska förenas med sin familj om familjen ger sig till känna, och föreningen ska ske i Sverige. Annars kunde man tänka sig att barnet återsändes hem till sin återfunna familj. Det verkar faktiskt rimligare.

Enligt vad jag vet gör t ex Norge inte så. De kollar för det första åldern mer noggrant än Sverige. Om den sökande anses vara under 18 år får hon/han uppehållstillstånd till 18-årsdagen och skickas då tillbaka till hemlandet. Det är väl en bra lösning. Varje land ska förstås ta ansvar för sina medborgare och egentligen skulle man kunna återsända även barn under 18 år. Det har diskuterats om man skulle finansiera barnhem i hemlandet dit de "ensamkommande flyktingbarnen" kunde skickas och det är väl också tänkbart.

Norge har mycket färre "ensamkommande barn" än Sverige och det är väl troligen för att man inte har lika mycket att vinna där jämfört med Sverige.

Tanken för familjerna som skickar iväg med "ensamma barn" är att antingen få hit familjen på anknytning eller att "barnen" ska göra en lysande karriär och bli läkare eller advokat och få jättehög lön så att hon/han ska skicka massor med pengar hem till familjen. Jag har inte sett någon undersökning om hur det verkligen går för de "ensamkommande barnen". I en artikel i DN för flera år sedan nämndes i förbigående i en artikel om narkotikaproblemen på Plattan i Stockholm att en av missbrukarna där hade en bakgrund som "ensamkommande flyktingbarn". Och det är väl egentligen troligare att de hamnar där än att de kan göra en lysande karriär i ett land där de möter ett nytt språk och ett annat utbildningssystem.

Jag hoppas att fallet Yara startar en debatt om riskerna med att skicka iväg småbarn som ankarbarn och att man studerar de psykiska följderna för barn/ungdomar som skickas iväg från sin familj med stora förväntningar på att de ska bli familjens räddare och försörjare.

Och jag hoppas att Sverige så snabbt som möjligt inför samma regler som Norge. Det skulle vara humant mot de barn som annars skulle användas som brickor i ett cyniskt spel.

Ja! Den här tillströmningen av ensamkommande barn döljer mycket elände.
Och var tar de upp emot 1000 försvunna barnen vägen? Många tror att Sverige är en transitstation och att de säljs vidare till andra länder.
Läs gärna mitt inlägg här:
(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona

Läs mer: http://www.expressen.se/nyheter/tusen-ensamkommande-flyktingbarn-forsvunna/
Senast redigerad av LaScala 2014-11-01 kl. 22:16.
Citera
2014-11-01, 22:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så vitt jag förstår har alla PUT (Permanent Uppehålls Tillstånd).

Så Yara hade redan hunnit få det?

Yaras föräldrar, är det känt om även de sökt asyl i Sverige?
Citera
2014-11-01, 22:22
Medlem
snowman666s avatar
Så var tog Hamilkar vägen? Jag litar mer på en moderator än en ge mig mer pengar, som dessutom är ny reggad... Hamilkar pm:a konto nummer så bidrar jag med 200
Citera
2014-11-01, 22:24
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:

Eftersom barnen kommer tilsammans med Madleen så antar jag att de inte åker tillbaka till Gaza.

Mig veterligen har de inte sökt asyl. Än. Men jag har för mig att de var på väg/eller försökte ansöka precis innan Yara mördades.

I deras fall hade jag sökt mig annorstädes.
Citera
2014-11-01, 22:26
Medlem
Citat:

Ur minnet fick Yara det i juni/juli 2013.

Ja, dom ansökte om det. Pga att reglerna ändrades våren 2013 (blev svårare med anknytningsinvandring) så fattades ingen beslut utan det sköts framåt, troligen beslut först 2015. Tanken var att dom skulle komma hösten 2013.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in