2014-10-28, 16:56
Medlem
orrecrists avatar
vetenskapliga grunder och teorier till allting visst, men livet är ett stort jävla mysterium, det största av dem alla så de finns verkligen inte studier eller grunder till allting då kan de vara skönt att luta sig tillbaka på just begreppet Gud ibland utan att för den sakens skull släppa logiken & vetenskapen.
Citera
2014-10-28, 17:22
Medlem
goran744s avatar
Inte ens vetenskapen kan bevisa Guds existens eller ickeexistens.
Om du köper en lott så hoppas du och tror att du skall vinna på den , eller hur?
Tro är att tro och ett hopp om en Gud,svårare än så är det inte.
Citera
2014-10-28, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Om du köper en lott så hoppas du och tror att du skall vinna på den , eller hur?
Vadå inte ens? Jag kan komma på många saker som vetenskapen inte kan motbevisa.
Citera
2014-10-28, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
vetenskapliga grunder och teorier till allting visst, men livet är ett stort jävla mysterium, det största av dem alla så de finns verkligen inte studier eller grunder till allting då kan de vara skönt att luta sig tillbaka på just begreppet Gud ibland utan att för den sakens skull släppa logiken & vetenskapen.

När något verkar outgrundligt svårt att förstå så förefaller det vara ett "mysterium". Det finns oändligt många såna exempel i historien. Så Gud och realiteten kanske faktiskt inte alls är verkliga mysterium som vi aldrig kommer få kunskap om.

Citat:

I nuvarande läge så är det så. Men det är inte automatiskt omöjligt att logiskt bevisa icke-existensen av Gud eller annat metafysiskt. Det kan inte uteslutas att det kommer kunskap som inkluderar dessa til synes "mentala objekt".
Citera
2014-10-28, 17:44
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vadå inte ens? Jag kan komma på många saker som vetenskapen inte kan motbevisa.
ja det kan jag med och det går inte att fånga en människas psyke och känslor samt tankar i en burk men de finns där ändå. Eller hur?
Citera
2014-10-28, 17:49
Medlem
Citat:
ja det kan jag med och det går inte att fånga en människas psyke och känslor samt tankar i en burk men de finns där ändå. Eller hur?
Ja,har jag påstått nåt annat? Du skrev att vetenskapen inte kan motbevisa Gud som om det skulle ha något vetenskapligt värde. Som om det skulle styrka Guds existens på nåt vis. Vilket det inte gör.
Citera
2014-10-28, 17:52
Medlem
TheBurdens avatar
Ett sätt att bli religiös på är ju att ta en drog som gör att man får "visioner" och "uppenbarelser".
Citera
2014-10-28, 17:53
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja,har jag påstått nåt annat? Du skrev att vetenskapen inte kan motbevisa Gud som om det skulle ha något vetenskapligt värde. Som om det skulle styrka Guds existens på nåt vis. Vilket det inte gör.
Nej men låt det vara så då. Det är väl ingen som mår dåligt av att jag tror på Gud till exempel. Och jag behöver inga bevis och det är jag som tror.
Jag håller inte på och tjatar på en som inte tror.
När man tror på Gud så tror man utan ett behöva en styrkan på dennes existens.
Inget svårare än så.
Citera
2014-10-28, 17:57
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Nej men låt det vara så då. Det är väl ingen som mår dåligt av att jag tror på Gud till exempel. Och jag behöver inga bevis och det är jag som tror.
Inget svårare än så.

The Thing God Doesn't Know:
http://youtu.be/U6-zi25GgVE

Citera
2014-10-28, 18:03
Medlem
Citat:
Inget svårare än så.
Tycker du inte det är konstigt? Att tro på något utan bevis? Du måste väl ha fått din tro från någonstans?
Eller känns det bra att tro,är det därför du tror?
Citera
2014-10-28, 18:04
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
The Thing God Doesn't Know:
http://youtu.be/U6-zi25GgVE

Citera
2014-10-28, 18:05
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Tycker du inte det är konstigt? Att tro på något utan bevis? Du måste väl ha fått din tro från någonstans?
Eller känns det bra att tro,är det därför du tror?

"If you could argue with religious people, there would be no religious people."
- House M. D.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in