Citat:
Ursprungligen postat av
Quipu
jag är utbildad sjökapten. Estonias besättning var skolade i sovjetisk sjöfartshögskola, ultraauktoritär mao. vakthavande styrman ifrågasätter därav ej order om så kapten hade beordrat grundstötningskurs. de svenska fartygsinspektörerna som höll i övningen och kotrollen samma dag vill av naturliga skäl hålla ryggen fri men anmärkte ändå på slitna gummitätningar vid bogport och vattentäta luckor på bildäck "som tydde på att de aldrig stängdes". vidare nämner de "ingen respekt för fribord vid lastning" från befäl. dock ger andra vittnesmål av besättning bevis på att de tätade vattenintrång vid förliga lastrampen med allt från madrasser till övrigt lösöre. hur noggrant bogvisirets hälsa inspekterades får vi väl aldrig veta men idag är det garanterat striktare inspektionskrav och man använder kontinuerligt röntgen, ultraljud och ultraviolett ljus för att upptäcka initiala sprickor och tecken på metallutmattning. jag tycker du ska läsa denna artikel och igen begrunda vad gott sjömanskap innebär. inte för att ni maskinnissar bryr er men ändå..
http://www.sjofartstidningen.se/med-lost-bogvisir-pa-finlandsfarja/
Med det du nu presenterar är det skrämmande om det är sant, att du erhållit en sådan utbildning, och ändå påvisar en sådan okunskap. Å andra sidan vet jag att Kaptener inte bryr sig ett skvatt om fartyget de har högsta ansvaret för, utan försöker skyffla över allt på maskinavdelningen. Skulle villa se några svettiga styrmän underhålla någonting överhuvudtaget
Sänker du själv ner farten på ditt fartyg till en hastiget som fimpar tidtabellen totalt vid en vindmedelhastighet på 18 s/m? Skulle inte tro det...
När fan röntgas bogvisir!? De åtskilliga varvsvistelser jag medverkat i har röntgen endast kommit i fråga om det varit ingrepp i själva skrovet under varvsvistelsen.
Du avslöjar dig i varje illa formulerat inlägg med din totala okunskap. Du har fortfarande inte bemött faktumet att än idag är tidtabellen viktigast och att VL eller TS knappast drog ner farten innan Estoniakatastrofen.
Din okunnighet hindrar dig tydligen inte från att yra om Sovjetisk härskarteknik över utsedda befäl. Finns det alltså en kvarvarande Sovjetisk kraft som tvingar Östersjöflottans nuvarande befähavare att gång på gång inte sänka farten!? Vilken fart anser du är lämplig i 18 s/m?
Dina byxor ligger nu vid fotknölarna och det är sannerligen ingen vacker röv som uppenbarar sig.