2019-02-07, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Bra inlägg. Jag tror på teorin om att en rysk ubåt sänkte Estonia med en torped för att bland annat svenska spioner stal och fraktade krigsmateriel från Sovjet. Det skapade ett hål i skrovet vilket gjorde att fartyget kunde sjunka så snabbt.

Jag tror inte på torped utan kollision för hur skall annars bucklan på visiret förklaras som är gjord så att säga "underifrån".

Då förstår jag hur du menar.
Bucklan ja, man påstår att det hände när visiret lossnade.
Citera
2019-02-07, 22:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Jag tror inte på torped utan kollision för hur skall annars bucklan på visiret förklaras som är gjord så att säga "underifrån".

Här är ett vittnesmål angående torpeden som avfyrades av en rysk ubåt, som observerades av en svensk ubåt som skuggade Estonia.

Estonia kan fortfarande ha krockat med en ubåt eller en militärbåt, det ena utesluter inte det andra.
Citera
2019-02-07, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Här är ett vittnesmål angående torpeden som avfyrades av en rysk ubåt, som observerades av en svensk ubåt som skuggade Estonia.

Estonia kan fortfarande ha krockat med en ubåt eller en militärbåt, det ena utesluter inte det andra.

Så någon påstår att Estonia träffades av en torped. Men ingen överlevande såg eller kände av någon explosion?????
Citera
2019-02-07, 23:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så någon påstår att Estonia träffades av en torped. Men ingen överlevande såg eller kände av någon explosion?????

Källa på det?

Jag har nämligen läst annat:

Citat:
Många överlevande berättade att de hört ett par kraftiga explosioner. Dessutom såg de brand ombord när den var på väg att sjunka, något som bland andra Kent Härstedt berättar om i sin bok ”Det som inte kunde ske”. Hur kunde det brinna om det ”bara” var bokvisiret som lossnat?
Citat:
Flera av de överlevande berättade att de hörde ”kraftigt metalliskt ljud före haveriet”. En visselblåsare som kontaktade Lars Borgnäs menade att Estonia beskjutits med torpeder som skapade hål under vattenlinjen. Flera överlevande hörde ett par kraftiga smällar innan båten kantrade.

Från det här dokumentet, sida 4.

Rekommenderar att läsa hela det dokumentet, står mycket intressant där.
Citera
2019-02-07, 23:37
Medlem
Citat:
Källa på det?

Jag har nämligen läst annat:

Från det här dokumentet, sida 4.

Rekommenderar att läsa hela det dokumentet, står mycket intressant där.

Du förstår nog vilka skador det blir om ett fartyg träffas av en eller flera torpeder.
Hade flera torpeder träffat så bör alla ha märkt det.

Aldrig hört att han pratat om en brand ombord.

Ska läsa det du länkade.

Läst detta nu och tycker bara det mesta är massa strunt.
Kent ser en brand ombord. Kan köpa det. Men då ska det vara massa skador med mera efter att torpeder träffat.

Har mkt svårt att tro på detta scenario
Senast redigerad av El-Strutso 2019-02-07 kl. 23:54.
Citera
2019-02-08, 15:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Du förstår nog vilka skador det blir om ett fartyg träffas av en eller flera torpeder.
Hade flera torpeder träffat så bör alla ha märkt det.

Aldrig hört att han pratat om en brand ombord.

Ska läsa det du länkade.

Läst detta nu och tycker bara det mesta är massa strunt.
Kent ser en brand ombord. Kan köpa det. Men då ska det vara massa skador med mera efter att torpeder träffat.

Har mkt svårt att tro på detta scenario

Vilket scenario tror du på då? För inte köper du väl den officiella utredningen?
Citera
2019-02-08, 16:29
Medlem
Det där med torped låter ngt långsökt.
Vad skulle syftet varit?
Sänka en passagerarfärja som befann sig i "storm" , med 1000 pers. ombord?

Och de sänkande/torpederande ryssarna måste väl i så fall ha varit synska? Vetat om, att de vattentäta dörrarna som var under vattenlinjen alla stod öppna?
Det kan precis lika gärna ha handlat om en kollision med en tappad container. Vilken skadade eller slet bort en av de nymonterade fen-stabilisatorerna, som satt i fartygssidan.
En ruptur på 0.5 kvm räckte gott till, för att på 20-30min släppa in nog med vatten, så att färjans initialstabilitet äventyrades.
Citera
2019-02-08, 16:51
Medlem
Citat:
Vilket scenario tror du på då? För inte köper du väl den officiella utredningen?

Nej den officiella nej. Men att man sänkt Estonia med torpeder det köper jag aldrig
Citera
2019-02-08, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Vad skulle syftet varit?

Och de sänkande/torpederande ryssarna måste väl i så fall ha varit synska? Vetat om, att de vattentäta dörrarna som var under vattenlinjen alla stod öppna?
Det kan precis lika gärna ha handlat om en kollision med en tappad container. Vilken skadade eller slet bort en av de nymonterade fen-stabilisatorerna, som satt i fartygssidan.
En ruptur på 0.5 kvm räckte gott till, för att på 20-30min släppa in nog med vatten, så att färjans initialstabilitet äventyrades.

Ja det låter bra mkt mer trodligt att man kolliderat med något.
Citera
2019-02-08, 16:59
Avstängd
dacks avatar
Väldigt svaga torpeder då för en kraftig skulle ju lemlästat folk.
Citera
2019-02-08, 18:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Vad skulle syftet varit?

Du är medveten om att Sverige hjälpte USA och NATO att stjäla militärutrustning från de forna Sovjetstaterna va? Estonia var ett civilt skepp som användes för att frakta den här utrustningen, och hade gjort det i 30 månader innan natten hon sjönk. De som styrde operationen räknade kallt med att ryssarna inte skulle ge sig på ett civilt skepp (det räknas dock som krigsskepp när man fraktar krigsmateriel) med mänskliga sköldar ombord.

De hade fel.

På något sätt har man sänkt Estonia genom antingen en torped (från en rysk ubåt) eller genom en kontrollerad sprängning, eftersom det måste ha uppstått en läcka i skrovet på något vis. Man kan inte heller utesluta att en kollision med en ubåt eller ett militärfartyg har orsakat läckan.

Jag kan inte påstå att jag har mer bevis för det ena eller andra av dessa scenarion, förutom ett vittnesmål som jag länkade till i ett tidigare inlägg från en militär som var ombord på en svensk ubåt som skuggade Estonia.

Det finns så mycket omständigheter kring hela fallet som talar för att det inte har gått till så som den officiella utredningen fastslår i alla fall.

Citat:
Estoniarapporten uppfyller inte elementära krav på en utredning varför ett fartyg sjunker och varför så många omkom. Att skylla på visiret håller inte. Uppgifter om fartygets skick och underhåll, vattentäta dörrar och länspumpsystem saknas helt och uppgifterna om evakuering och livflottar är makabert felaktiga. En enkel stabilitetsberäkning visar att vatten på bildäck aldrig sänker ett fartyg – det slår runt och flyter upp och ned. Kommissionen har felaktigt hemligstämplat uppgifter om att Estonia var läck före slagsidan uppstod och har sedan vägrat att diskutera olyckan med utomstående expertis och intresserade.

Citat:
1. Kommissionen beslöt olycksorsaken bara nitton dagar efter olyckan utan att följa uppdragsgivarnas utredningsdirektiv. Den egentliga haveriutredningen gjordes mellan den 10 och 17 oktober 1994 och sedan har inga slutsatser ändrats under 163 veckor.

2. Nyckelvittnen som såg vatten komma in på bildäck har givit motsägelsefulla uppgifter senare.

3. Tiden för olyckan, kl. 01.15, är inte bekräftad eller säker.

4. Visiret förlorades 1 570 meter väster om vraket. Skeppets kurs och fart före/under-/efter förlusten av visiret har aldrig klarlagts.

5. Dykarundersökningen var ofullständig.

6. Ombordkörningsrampen var aldrig öppen.

7. Hållfasthetsanalysen av visirlåsen gjordes efter att man kungjort resultatet.

8. Det finns inga säkra bevis att visiret föll av, när färjan var på väg till Söderarm-/Stockholm.

9. Det finns inga säkra bevis att vatten kom in på bildäck vid främre rampen.

10. Inga andra olycksorsaker har undersökts.

11. Kommissionen har nedvärderat passagerares vittnesmål, helt ignorerat innebörden och därefter hemligstämplat brev från tyska varvet.
Källa.

Angående visirlåsen:

Citat:
Alla tre fästöron, med vilka bottenlåset var fastsatt på förpiksdäcket, bröts loss enligt kapitel 8.6.1 i slutrapporten medan fästörat på visirets botten och låsbulten var intakta. Låsbulten skars loss under dykningsarbetena och togs upp till ytan för närmare granskning. Börje Stenström, medlem i den svenska delen av JAIC, som fanns med ombord på dykplattformen, beslöt tyvärr att kasta bulten tillbaka i sjön och förstörde på så vis ett viktigt bevismaterial. Vem som helst med sunt förnuft torde se detta beslut som helt ofattbart men det visar på en slags avsiktlig inriktning till förfalskning eller att göra det omöjligt att få JAIC:s slutsatser bekräftade.
Källa.

Hela utredningen kring Estonia innehåller mängder med såna här helt inkompetenta och uppseendeväckande handlingar. Hade jag haft någon anhörig som omkom på Estonia så hade jag garanterat varit mordbenägen vid det här laget. För även jag som bara har läst om det blir så fruktansvärt förbannad på hur man medvetet har vilselett hela svenska folket, och främst de anhöriga, för att dölja den mörka sanningen.

Jag hoppas verkligen att vi får en regering en vacker dag som kan gå till botten (bokstavligen) med Estoniakatatrofen. Bärga skeppet, gör en grundlig utredning och framför allt: Ställ de ansvariga inför rätta. Det är helt sjukt att man kan komma undan med något sånt här. Men så är det - de mest kriminella är inte de som sitter i fängelset - det är faktiskt våra politiker.
Citera
2019-02-08, 20:01
Medlem
Citat:
Du är medveten om att Sverige hjälpte USA och NATO att stjäla militärutrustning från de forna Sovjetstaterna va? Estonia var ett civilt skepp som användes för att frakta den här utrustningen, och hade gjort det i 30 månader innan natten hon sjönk. De som styrde operationen räknade kallt med att ryssarna inte skulle ge sig på ett civilt skepp (det räknas dock som krigsskepp när man fraktar krigsmateriel) med mänskliga sköldar ombord.

De hade fel.

På något sätt har man sänkt Estonia genom antingen en torped (från en rysk ubåt) eller genom en kontrollerad sprängning, eftersom det måste ha uppstått en läcka i skrovet på något vis. Man kan inte heller utesluta att en kollision med en ubåt eller ett militärfartyg har orsakat läckan.

Jag kan inte påstå att jag har mer bevis för det ena eller andra av dessa scenarion, förutom ett vittnesmål som jag länkade till i ett tidigare inlägg från en militär som var ombord på en svensk ubåt som skuggade Estonia.

Det finns så mycket omständigheter kring hela fallet som talar för att det inte har gått till så som den officiella utredningen fastslår i alla fall.

Källa.

Angående visirlåsen:

Källa.

Hela utredningen kring Estonia innehåller mängder med såna här helt inkompetenta och uppseendeväckande handlingar. Hade jag haft någon anhörig som omkom på Estonia så hade jag garanterat varit mordbenägen vid det här laget. För även jag som bara har läst om det blir så fruktansvärt förbannad på hur man medvetet har vilselett hela svenska folket, och främst de anhöriga, för att dölja den mörka sanningen.

Jag hoppas verkligen att vi får en regering en vacker dag som kan gå till botten (bokstavligen) med Estoniakatatrofen. Bärga skeppet, gör en grundlig utredning och framför allt: Ställ de ansvariga inför rätta. Det är helt sjukt att man kan komma undan med något sånt här. Men så är det - de mest kriminella är inte de som sitter i fängelset - det är faktiskt våra politiker.

Inte en chans att hon blev träffad av torped. Hade blivit en ordentlig explossion som alla överlevande hade hört. Vi pratar inte om några små metaliska smällar.
Hade blivit enorma skador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in