Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas-P
Det där med torped låter ngt långsökt.
Vad skulle syftet varit?
Sänka en passagerarfärja som befann sig i "storm" , med 1000 pers. ombord?
Du är medveten om att Sverige hjälpte USA och NATO att stjäla militärutrustning från de forna Sovjetstaterna va? Estonia var ett civilt skepp som användes för att frakta den här utrustningen, och hade gjort det i 30 månader innan natten hon sjönk. De som styrde operationen räknade kallt med att ryssarna inte skulle ge sig på ett civilt skepp (det räknas dock som krigsskepp när man fraktar krigsmateriel) med mänskliga sköldar ombord.
De hade fel.
På något sätt har man sänkt Estonia genom antingen en torped (från en rysk ubåt) eller genom en kontrollerad sprängning, eftersom det måste ha uppstått en läcka i skrovet på något vis. Man kan inte heller utesluta att en kollision med en ubåt eller ett militärfartyg har orsakat läckan.
Jag kan inte påstå att jag har mer bevis för det ena eller andra av dessa scenarion, förutom ett vittnesmål som jag länkade till i ett tidigare inlägg från en militär som var ombord på en svensk ubåt som skuggade Estonia.
Det finns så mycket omständigheter kring hela fallet som talar för att det inte har gått till så som den officiella utredningen fastslår i alla fall.
Citat:
Estoniarapporten uppfyller inte elementära krav på en utredning varför ett fartyg sjunker och varför så många omkom. Att skylla på visiret håller inte. Uppgifter om fartygets skick och underhåll, vattentäta dörrar och länspumpsystem saknas helt och uppgifterna om evakuering och livflottar är makabert felaktiga. En enkel stabilitetsberäkning visar att vatten på bildäck aldrig sänker ett fartyg – det slår runt och flyter upp och ned. Kommissionen har felaktigt hemligstämplat uppgifter om att Estonia var läck före slagsidan uppstod och har sedan vägrat att diskutera olyckan med utomstående expertis och intresserade.
Citat:
1. Kommissionen beslöt olycksorsaken bara nitton dagar efter olyckan utan att följa uppdragsgivarnas utredningsdirektiv. Den egentliga haveriutredningen gjordes mellan den 10 och 17 oktober 1994 och sedan har inga slutsatser ändrats under 163 veckor.
2. Nyckelvittnen som såg vatten komma in på bildäck har givit motsägelsefulla uppgifter senare.
3. Tiden för olyckan, kl. 01.15, är inte bekräftad eller säker.
4. Visiret förlorades 1 570 meter väster om vraket. Skeppets kurs och fart före/under-/efter förlusten av visiret har aldrig klarlagts.
5. Dykarundersökningen var ofullständig.
6. Ombordkörningsrampen var aldrig öppen.
7. Hållfasthetsanalysen av visirlåsen gjordes efter att man kungjort resultatet.
8. Det finns inga säkra bevis att visiret föll av, när färjan var på väg till Söderarm-/Stockholm.
9. Det finns inga säkra bevis att vatten kom in på bildäck vid främre rampen.
10. Inga andra olycksorsaker har undersökts.
11. Kommissionen har nedvärderat passagerares vittnesmål, helt ignorerat innebörden och därefter hemligstämplat brev från tyska varvet.
Källa.
Angående visirlåsen:
Citat:
Alla tre fästöron, med vilka bottenlåset var fastsatt på förpiksdäcket, bröts loss enligt kapitel 8.6.1 i slutrapporten medan fästörat på visirets botten och låsbulten var intakta. Låsbulten skars loss under dykningsarbetena och togs upp till ytan för närmare granskning. Börje Stenström, medlem i den svenska delen av JAIC, som fanns med ombord på dykplattformen, beslöt tyvärr att kasta bulten tillbaka i sjön och förstörde på så vis ett viktigt bevismaterial. Vem som helst med sunt förnuft torde se detta beslut som helt ofattbart men det visar på en slags avsiktlig inriktning till förfalskning eller att göra det omöjligt att få JAIC:s slutsatser bekräftade.
Källa.
Hela utredningen kring Estonia innehåller mängder med såna här helt inkompetenta och uppseendeväckande handlingar. Hade jag haft någon anhörig som omkom på Estonia så hade jag garanterat varit mordbenägen vid det här laget. För även jag som bara har läst om det blir så fruktansvärt förbannad på hur man
medvetet har vilselett hela svenska folket, och främst de anhöriga, för att dölja den mörka sanningen.
Jag hoppas verkligen att vi får en regering en vacker dag som kan gå till botten (bokstavligen) med Estoniakatatrofen. Bärga skeppet, gör en grundlig utredning och framför allt: Ställ de ansvariga inför rätta. Det är helt sjukt att man kan komma undan med något sånt här. Men så är det - de mest kriminella är inte de som sitter i fängelset - det är faktiskt våra politiker.