Citat:
Ursprungligen postat av
BautaWille
Varför skulle då inflationen ha ägt rum och varför dessutom under en extremt kort tidsrymd?
Om det inte går att svara på dom frågorna (vilket jag inte vet om det går eller inte) så är det väl inte helt osannolikt att Penrose har rätt?
Finns trevliga matematiska modeller att gräva ner sig i som förklarar varför och hur. Och bara för att vi inte just nu kan förklara en ståndpunkt behöver inte en annan eller motstående vara rätt??? Modern kosmologi har ju bara några tiotalet år på nacken.
Innan dess hade vi typ hyfsade teleskop som vi tittade på galaxer med.
Datorkraften och teknikutvecklingen är ju enormt förbättrad idag med tex sammankopplade teleskop i "jättekluster" än bara för 30 år sedan.
Inflationen tror man ägt rum pga universums ålder, temperatur och utbredning får svårt att förklaras utan den. Vidare skulle jag tro att universum hade kollapsat utan den, utan att kunna matematiskt kunna leda det i bevis. Frågan blir snarast om man kan finna matematiska modeller för rumtiden som kan leda till andra effekter som kan empiriskt härledas ur samma modell. Och på det djupet om vilka modeller det skulle kunna vara och vilka effekter det skulle kunna handla om sträcker sig inte min kunskap eller tid för ämnet.