2013-10-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Redigera in dina svar. Hur ska nån annars kunna bekräfta?
Alltså de är inte ens svar, bara massa kladd

Skulle vara tacksam om jag fick lite hjälp att förstå.
Citera
2013-10-13, 22:01
Medlem
Fris avatar
De flesta stora exoplaneter som hittats hittills har elliptiska banor med hög eccentricitet. Om planetsystem formas i en roterande disk av gas och damm, hur får då jätteplaneter elliptiska banor? Kan de formas så från början, kan en proptoplanetär disk rotera i ellipser? Eller krävs det kollisioner mellan jätteplaneter?
Citera
2013-10-13, 22:13
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
De flesta stora exoplaneter som hittats hittills har elliptiska banor med hög eccentricitet. Om planetsystem formas i en roterande disk av gas och damm, hur får då jätteplaneter elliptiska banor? Kan de formas så från början, kan en proptoplanetär disk rotera i ellipser? Eller krävs det kollisioner mellan jätteplaneter?

Det är väl något som inte är helt klarlagt, men här är ett papper som föreslår att den höga eccentriciteten uppstår som följd av interaktioner mellan flera stora planeter i planetsystemet:
http://arxiv.org/abs/0705.2164
Citera
2013-10-14, 20:35
Medlem
MentosFruitcores avatar
Tänkte fråga i fysik-forumet men passar bättre här kanske.

Jag har läst/hört någonstans att information som åker in i ett svart hål, även om den åker ut i form av strålning, i verklig mening är förstörd. Stämmer detta eller skulle man rent teoretiskt sett kunna utvinna information även från strålningen?
Citera
2013-10-15, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Det är väl något som inte är helt klarlagt, men här är ett papper som föreslår att den höga eccentriciteten uppstår som följd av interaktioner mellan flera stora planeter i planetsystemet:
http://arxiv.org/abs/0705.2164
Man får ju hålla i minne också att det är just jätteplaneter med elliptiska banor som är enklast att hitta.

Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Tänkte fråga i fysik-forumet men passar bättre här kanske.

Jag har läst/hört någonstans att information som åker in i ett svart hål, även om den åker ut i form av strålning, i verklig mening är förstörd. Stämmer detta eller skulle man rent teoretiskt sett kunna utvinna information även från strålningen?
Det lättaste sättet att svara på din fråga är helt enkelt, man vet inte. Finns ett flertal teorier om detta. Det är en något obekväm lösning, att säga att informationen förstörs, även om det verkar så baserat på semi-klassisk gravitation. Nackdelen är ju att det går helt emot flera saker som anses vara fundamentalt inom fysiken, typ kausalitet eller konservationen av energi.

Hawking hade ju en teori om strålningen som döptes efter han, men långt ifrån alla skriver under på samma hypotes. Andra teorier som att informationen sparas i ett s.k. babyuniversum eller att den släpps lös efter att det svarta hålet har upplösts efter x antal miljarder år är lika mycket spekulation som sci-fi.
Senast redigerad av PuffaRoll 2013-10-15 kl. 13:53.
Citera
2013-10-15, 14:09
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffaRoll
Man får ju hålla i minne också att det är just jätteplaneter med elliptiska banor som är enklast att hitta.
Här säger ett par astronomer som hittat 24 exoplaneter med både transitering, astrometri och doppler (tror de använt alla de tre metoderna) att så INTE är fallet! Kommer i slutet under frågestunden. Utan närmare förklaring dock. Det är väl avståndet i sig som avgör, variationer i avståndet kanske snarare komplicerar beräkningarna av banan. Första approximationen är väl cirkulär bana, med mer info kan man beräkna eccentriciteten. Videoklippet har ett par år på nacken, vilket är mycket i exoplanetbranschen:
https://www.youtube.com/watch?v=WHjQAlh21II

Vi får se. Snart. Jupiters cirkulära bana har föreslagits stabilisera alla andra planeters banor cirkulärt också. Det kanske alltid hänger på att det finns en planet vars massa är större än summan av alla planeters, och att den har råkat få cirkulär bana. Eller snarare inte fått sin naturligt cirkulära bana störd av någon konkurrerande jätte. Ändå har Jupiter en eccentricitet på nsätan 0.05, vilket inte är helt lite, tre gånger mer än Jordens. Och 8 av Neptunus 9 innersta månar, inklusive stora Triton, har alla eccentricitet mindre än 0.0005, mindre än 1% av Jupiters, ett extremt cirkulärt system.
Senast redigerad av Fri 2013-10-15 kl. 14:21.
Citera
2013-10-15, 14:30
Medlem
Citat:
Här säger ett par astronomer som hittat 24 exoplaneter med både transitering, astrometri och doppler (tror de använt alla de tre metoderna) att så INTE är fallet! Kommer i slutet under frågestunden. Utan närmare förklaring dock. Det är väl avståndet i sig som avgör, variationer i avståndet kanske snarare komplicerar beräkningarna av banan. Första approximationen är väl cirkulär bana, med mer info kan man beräkna eccentriciteten. Videoklippet har ett par år på nacken, vilket är mycket i exoplanetbranschen:
https://www.youtube.com/watch?v=WHjQAlh21II

Vi får se. Snart. Jupiters cirkulära bana har föreslagits stabilisera alla andra planeters banor cirkulärt också. Det kanske alltid hänger på att det finns en planet vars massa är större än summan av alla planeters, och att den har råkat få cirkulär bana. Eller snarare inte fått sin naturligt cirkulära bana störd av någon konkurrerande jätte. Ändå har Jupiter en eccentricitet på nsätan 0.05, vilket inte är helt lite, tre gånger mer än Jordens. Och Neptunus 8 innersta månar, inklusive stora Triton, har alla eccentricitet mindre än 0.0005, mindre än 1% av Jupiters, ett extremt cirkulärt system.

Kan tänka mig att med tiden så kommer alla stabila omloppsbanor cirkularisera (är detta ens ett ord?) sig något men är vid formationen, på grund av formationsprocessen, nästan alltid elliptisk. Svårt att tänka mig att man får en cirkulär omloppsbana medans en massa stenar som regnar ner, som exempel.
Citera
2013-10-15, 15:51
Medlem
Åldras ljus?
Citera
2013-10-15, 16:02
Medlem
Fris avatar
Citat:
Kan tänka mig att med tiden så kommer alla stabila omloppsbanor cirkularisera (är detta ens ett ord?) sig något men är vid formationen, på grund av formationsprocessen, nästan alltid elliptisk. Svårt att tänka mig att man får en cirkulär omloppsbana medans en massa stenar som regnar ner, som exempel.
Jag skulle tro att det är tvärtom!
Nebulosor som faller samman till protostellära skivor borde väl naturligt bli cirkulära. Det verkar i alla fall svårt att försöka röra med en sked i kaffet så man får en elliptisk virvel... Eccentriciteten borde komma först senare, när det klumpat ihop sig och planeter som har liknande massa stör varandra. Ta det som en fråga mer än som ett svar. jolindbe föreslog här just ett svar i den riktningen, vad jag förstår.
Citera
2013-10-15, 16:21
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att det är tvärtom!
Nebulosor som faller samman till protostellära skivor borde väl naturligt bli cirkulära. Det verkar i alla fall svårt att försöka röra med en sked i kaffet så man får en elliptisk virvel... Eccentriciteten borde komma först senare, när det klumpat ihop sig och planeter som har liknande massa stör varandra. Ta det som en fråga mer än som ett svar. jolindbe föreslog här just ett svar i den riktningen, vad jag förstår.
Jag har lekt lite medMy Solar System och dom himlakropparna jag prövat där tenderar att stabilisera sig i en cirkulär bana, iff det är ett stabilt system. Men någon som har bättre data på observationer får gärna svara!
Citera
2013-10-15, 21:11
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Det lättaste sättet att svara på din fråga är helt enkelt, man vet inte. Finns ett flertal teorier om detta. Det är en något obekväm lösning, att säga att informationen förstörs, även om det verkar så baserat på semi-klassisk gravitation. Nackdelen är ju att det går helt emot flera saker som anses vara fundamentalt inom fysiken, typ kausalitet eller konservationen av energi.

Hawking hade ju en teori om strålningen som döptes efter han, men långt ifrån alla skriver under på samma hypotes. Andra teorier som att informationen sparas i ett s.k. babyuniversum eller att den släpps lös efter att det svarta hålet har upplösts efter x antal miljarder år är lika mycket spekulation som sci-fi.
Tackar för svar!

Min fråga är att om vi antar att hawkings-strålning sker, och strålning far ur svarta hål, innehåller den strålningen teoretiskt sett någon information, eller anses informationen vara för evigt förlorad?
Citera
2013-10-16, 15:02
Medlem
Ingen som vill förbarma sig över min fråga?

Åldras ljus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in