Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-26, 19:15
  #133
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorea
Klara gör jag mig absolut, går ingen nöd på mig på så sätt. Mina fasta utgifter per månad är:

Hyra: 3400kr
El, internet, försäkringar osv: 700kr
Gammalt skitlån hos storbank: 700kr
Busskort: 500kr
Matkonto: 2000kr

Dvs ca 7300kr i mer eller mindre fasta utgifter.

Försöker hålla igång ett någorlunda socialt liv och det kostar väl i runda slängar 2000kr till per månad.
Vad menar du här med "socialt liv"? Jag har ett ganska socialt liv och jag lägger inte ut i närheten av de summorna. Kan man inte vara social utan att spendera pengar så bör man nog tänka efter lite.
Citera
2014-10-26, 19:54
  #134
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Vad menar du här med "socialt liv"? Jag har ett ganska socialt liv och jag lägger inte ut i närheten av de summorna. Kan man inte vara social utan att spendera pengar så bör man nog tänka efter lite.
han springer väl på krogen 3 ggr per vecka.
Citera
2014-10-26, 19:55
  #135
Medlem
madchances avatar
25 år och fortfarande ingen kontakt med verkligheten?! Vafalls pojk?

Dock kan man ju resa runt väldigt billigt om man vill. Ni kommer ända till Thailand för under 4000 kr/näsa med sista minuten. Väl framme kommer ni klara er inom hushållsbudgeten. Vad är problemet egentligen?
Citera
2014-10-26, 19:58
  #136
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorea
Lönen kom igår, och den landade på 14 000kr netto.

Det är alltså 168 000 kr/år. Ett skitjobb javisst men det där gnället om semester är ju bara p-a-t-e-t-i-s-k-t.
Citera
2014-10-26, 20:10
  #137
Medlem
Blygfisens avatar
Ta ett snack med din tjej, är det bara hon som drar i resetråden så får hon bidra med pengar hon också.

Du lägger 2000kr på socialt liv? Innebär det att slurpa i sig dyrt kaffe på fik och krogbesök?
Citera
2014-10-26, 21:05
  #138
Medlem
SundbornPunschs avatar
Åk till Budapest, flög dit riktigt billigt med norwegian nu i sommar. Kostnaden för boende, shopping, mat och dryck är låg där med. Själv bodde jag på ett extremt billigt hostel, men ett hyfsat hotell borde inte kosta så mycket heller. Trivdes väldigt bra där och kommer att åka dit igen.

Har också sett att staden kallas för centraleuropas Paris, säg det till din tjej så vill hon säkert åka dit
Citera
2014-10-26, 21:35
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det är en struntsumma i det stora hela.
Det finns hur mycket resurser som helst om de prioriterar rätt.
Och ja, jag är gärna med och betalar åt studenterna.

Generöst av dig!

Dock så tror jag mer på systemet likt det norska.
Det finns väldigt många studenter som inte tar sin examen. De pluggar ett år, misslyckas/festar bort det och återvänder sedan hem. Det är ju inte meningen att dessa ska kunna snylta till sig skattepengar så enkelt.
Men de som väl har tagit sin examen hade ju kunnat få en avskrivning om statskassan räckt till!
Citera
2014-10-26, 22:29
  #140
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingECantona
Hahahaha

hur känns det att du jobbar 100% och sliter som ett djur medan jag har a-kassa och inte lyfter ett finger och får ut 12K netto?

som att det där kommer livet ut.. smartass. TS har fast inkomst tills han säger upp sig, du har ut 12k netto i max 200dagar till...
Citera
2014-10-26, 22:55
  #141
Medlem
TrueCs avatar
Jävla jantesverige, här får man minsann inte vara missnöjd över en jävla pisslön inte. Nej, sitt på en stol och var tacksam över din lön, även om prostituerade har högre taxerad inkomst än dig!


Till TS; det finns bara en lösning, sök dig vidare, sök sök sök tills du jagat på något bättre.
Citera
2014-10-26, 23:53
  #142
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Generöst av dig!

Dock så tror jag mer på systemet likt det norska.
Det finns väldigt många studenter som inte tar sin examen. De pluggar ett år, misslyckas/festar bort det och återvänder sedan hem. Det är ju inte meningen att dessa ska kunna snylta till sig skattepengar så enkelt.
Men de som väl har tagit sin examen hade ju kunnat få en avskrivning om statskassan räckt till!



Har de ett sådant system i Norge?

Självklart ska de ta examen! Tillägget kan vara att de blir återbetalningsskyldiga ifall de misslyckas ta examen. Därmed skulle man kanske slippa de som vill gå där bara för att...(valfri orsak), och den eventuella ökning som skulle bli följden av mitt eminenta förslag.

Det går ungefär 350.000 studenter och läser på grundnivå och fortsättningsnivå samt avancerad nivå idag (forskningen undantagen). Cirka 100000 nya studenter börjar per år. Men antalet examina per år är bara runt 70000 stycken, varför ett ganska stort bortfall - som du skriver - förekommer. Ganska exakt 30%. Approximativa värden.

Mitt förslag kostar 50 miljarder per år om vi antar att antalet studerande ökar till 500.000 studerande från dagens 350.000 studenter (inträdeskraven kommer att reglera en ev anstormning), om vi ger varje student 10.000 kr in på kontot under 10 av årets månader. Juni och juli förutsätts de ha arbetat eller sparat undan pengar för.

En välutbildad nation har aldrig skadat någon nation. Se bara på Asien. Där har de mycket högutbildade människor och många är överkvalificerade, och vilka länder är det som kommer ikapp övriga världen och förbi?
__________________
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-10-27 kl. 00:21.
Citera
2014-10-27, 00:36
  #143
Medlem
Zeromatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorea
Klara gör jag mig absolut, går ingen nöd på mig på så sätt. Mina fasta utgifter per månad är:

Hyra: 3400kr
El, internet, försäkringar osv: 700kr
Gammalt skitlån hos storbank: 700kr
Busskort: 500kr
Matkonto: 2000kr

Dvs ca 7300kr i mer eller mindre fasta utgifter.

Försöker hålla igång ett någorlunda socialt liv och det kostar väl i runda slängar 2000kr till per månad.

Vart tar resterande 7300:- vägen då?

* Har du Spotify? Säg upp det?

* Medlem i något fack? Säg upp dig, du har aldrig använt dem och kommer förmodligen aldrig göra det, såvida du inte har någon förmånlig försäkring genom dem, som skulle kosta lika mycket eller mer hos konkurrenter.

* Snus eller cigg? Försök sluta. Det är inte helt lätt, men det innebär enbart fördelar, inte minst ekonomiskt.

* Kläder? Du behöver inte nya plagg varje månad. Förmodligen inte ens en gång i halvåret, såvida du inte har hål i varenda strumpa.

* Micropizza, läsk, chips, godis, pizza/hamburgare/thaimat...? Du kan spara mycket pengar på att äta mer sund och nyttig mat. Veckohandla och håll dig borta från affärer resten av tiden. Nybakt surdegslimpa för 49:- på ICA MAXI är inte heller jättebra ur ett ekonomiskt perspektiv.

* Krogen? Bio? Ölhäng? ... tja.

* Köper du WoW-gubbar eller nåt sånt tjafs? Sluta med det.

Citat:
Ursprungligen postat av J.R
14000 netto är ungefär vad jag ligger på efter ca 5 års universitetsstudier och med nuvarande heltidsarbete åt världens största IT-företag. Jag klarar mig lik förbannat.

Förlåt om jag går off-topic...
Det låter märkligt. Räckte universitetsstudierna bara till ett butikssäljarjobb?
Dags för löneförhandling?
__________________
Senast redigerad av Zeromatic 2014-10-27 kl. 00:42.
Citera
2014-10-27, 01:28
  #144
Medlem
Ass.Parades avatar
Ska väl inte vara några större problem? Har under perioder de senaste två åren haft mindre inkomst än så. Inte världens bästa lön men du säger ju själv att du har 4000 kvar varje månad, du har ingen familj att försörja heller så jag ser inte det stora problemet faktiskt som många redan påpekat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback