• 23 172 online
  • 1 101 583 medlemmar
  • 57 373 455 inlägg
2014-10-25, 13:29
Medlem
Har jobbat nu i ett år på ett stort teknikföretag. Arbetet går mestadels ut på att hjälpa kunder samt konfiguration av utrustning och viss ärendehantering.

Anställd via bemanning som förhoppningsvis ska resultera i en fast anställning inom kort.

Har jobbat 75% hela tiden och då fått ut mellan 11-12000kr netto. I början på september blev jag erbjuden 100% och högg direkt då det kändes som en utmärkt möjlighet att höja lönen.

Lönen kom igår, och den landade på 14 000kr netto.

Det är som att luften har gått ur mig, jag vet inte vad jag ska göra. Erbjuds jag fast anställning så kommer jag få en något högre lön, men det handlar inte om några enorma summor. En två tusenlappar extra per månad.

Jag har en flickvän som sliter och drar i mig för hon vill ut och resa och jag hade en förhoppning om att min höjning av arbetstid skulle börja ge mig en summa varje månad att spara inför det vilket inte hände. Samtidigt har min far just gått bort, han bor och kommer ifrån ett annat land så nu ska jag från mina 14 000kr betala både resa och hotell i åtminstone två dygn för att gå på begravningen.

Har levt som en råtta senaste månaderna för att betala gamla skulder (vilket jag gjort), och nu är begravningen på gång. Tjejen vill ut och resa kring nyår.

Jag har ingen bil, jag bor i en hyres-etta i ett miljonprogram, jag har i princip inga utgifter att skära i förutom konsumtion och sista "prylen" jag köpte var en mobiltelefon för 2000kr förra hösten, och innan det en dator 2011.

Jag har ingenting sparat och arbetsmarknaden i staden jag bor i är inte blomstrande, och lär inte bli bättre med vår nuvarande regering heller. Jag skulle definitivt kunna flytta och har köplats på lite olika hyresbolag runtom i Sverige, men med ett kapital på hundralappar så är det inte realistiskt än så länge.

Känns som att jag är inmålad i ett hörn och mitt enda alternativ är att jobba vidare bara för att överleva. Hela mitt liv står still och jag är helt blank vad gäller hur det ska utvecklas. Mitt enda hopp är att bli fast anställd och kunna utvecklas internt inom företaget men det är ju processer som kan ta åratal.

Lång post men kände att jag behövde skriva av mig. Finns säkert fler som är/har varit i samma sits. Hur ser ni på eran situation? Vad kan man göra?

Jag vill inte gärna låna pengar för exempelvis en resa men både jag och tjejen har jobb, är ~25år gamla och jag har varken köpt eller rest något dom senaste åren. Det "förväntas" vara fullt rimligt att vi exempelvis tar en semester ihop. Något jag vill både för mig själv och för henne då jag samtidigt börjar få signaler från henne att hon upplever att hennes liv börjar stå still och att jag tråkar ut henne.
Citera
2014-10-25, 13:43
Medlem
... Känns som att bruden får komma ned på jorden lite grand faktiskt.
Citera
2014-10-25, 13:44
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorea
Jag har ingen bil, jag bor i en hyres-etta i ett miljonprogram, jag har i princip inga utgifter att skära i förutom konsumtion.

Och hur fan kan du INTE klara dig på 14000:- då?
Citera
2014-10-25, 13:45
Medlem
Hur mycket över har du varje månad? börja spara det lilla du eventuellt har över varje månad!
14k på heltid är ju inte bra alls, sök nytt jobb även fast det kanske är svårt med jobb!
Hur är fickvännens ekonomi då?
Citera
2014-10-25, 13:46
Avstängd
existentiellas avatar
om du inte kan hitta ett bättre jobb eller få högre lön så kan du försöka tjäna något på en hobby om du har det. typ om du gillar sticka t.ex så kunde du sälja typ mössor och tröjor och spara alla pengar du får in på just det. alltså, för att inte försöka belasta dig i mer arbete så kan du se över om du kan tjäna lite extra på saker du redan gör.

lycka till
Citera
2014-10-25, 13:47
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Skaffa ny kärring..
Citera
2014-10-25, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Och hur fan kan du INTE klara dig på 14000:- då?

Klara gör jag mig absolut, går ingen nöd på mig på så sätt. Mina fasta utgifter per månad är:

Hyra: 3400kr
El, internet, försäkringar osv: 700kr
Gammalt skitlån hos storbank: 700kr
Busskort: 500kr
Matkonto: 2000kr

Dvs ca 7300kr i mer eller mindre fasta utgifter.

Försöker hålla igång ett någorlunda socialt liv och det kostar väl i runda slängar 2000kr till per månad.
Citera
2014-10-25, 13:52
Avstängd
Du klagar på att du får 14000 i dina händer efter skatt. Ett företag utnyttjade 3 st utbytesstudenter som vardera hade masterexamen inom programmering. Vardera fick 11000 kronor EFTER SKATT. De kände givetvis inte till systemet i Sverige och hur det fungerar. Ingångslönen för en programmerare ligger runt 20000 efter skatt.

Där har du något att tuggga på, dumpa för övrigt tjejen, har hon inte sina egna jävla pengar?
Citera
2014-10-25, 13:57
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorea
Klara gör jag mig absolut, går ingen nöd på mig på så sätt. Mina fasta utgifter per månad är:

Hyra: 3400kr
El, internet, försäkringar osv: 700kr
Gammalt skitlån hos storbank: 700kr
Busskort: 500kr
Matkonto: 2000kr

Dvs ca 7300kr i mer eller mindre fasta utgifter.

Försöker hålla igång ett någorlunda socialt liv och det kostar väl i runda slängar 2000kr till per månad.

Och då har du 4000:- kvar varje månad, vad är problemet?
Citera
2014-10-25, 13:59
Medlem
BigBusinesss avatar
Välkommen till Sverige. Här går det inte att bli rik på arbete. Vägarna till förmögenhet är Sosse-pamp så man hamnar i konstiga styrelser (SVT, Riksbyggen eller liknande), tur med fastighetsaffärer (det tåget har nog gått), eller möjligen styrelse i de större aktiebolagen.

Altså, tur eller möjlighet att sno av ett stort kollektivs pengar.

Vad tjänar du då föresten innan skatt? Låter ju som en ok lön. Du fattar att när folk säger vad de tjänar på Flashback så blåljuger de?

För oss utan arv att vänta är det spaaaara som gäller.

Ta en funderare på detta nästa gång du går i röstar. Nu ska vi i landsort sponsra Stockholmarnas turism o fritidsaktiviteter. Skoj va? (Tänker på gratis statliga museer).
Senast redigerad av BigBusiness 2014-10-25 kl. 14:01.
Citera
2014-10-25, 14:24
Medlem
Baachs avatar
Hur kan du inte klara dig?
Jag är student och tar bara CSN på 50 % samtidigt som jag jobba lite extra. Får ut runt 10000 varje månad och min hyra är ändå 400 kronor högre än din. Trots det så kan jag ändå spara minst en 1000-lapp varje månad. Hur kan du inte klara dig?
Citera
2014-10-25, 14:35
Medlem
CaMaRo1337s avatar
Är du inte nöjd med lönen eller jobbet överhuvudtaget? Mitt tips till dig är att söka andra jobb vid sidan av ditt och sedan när du bli tillkallad till intervju (om du blir det) jämföra lönen med din nuvarande. Detta kan bara ge positiv effekt, då du antingen uppskattar ditt nuvarande jobb eller så har du stor chans att få ett nytt jobb med bättre lön. WIN-WIN (förutsatt att man får jobbet)
Citera