Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-31, 00:07
  #253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jobbar man heltid för 12000kr brutto så är man efterbliven och lurad. Det finns inget annat sätt att se det på.

Jag jobbar hellre heltid för den lönen än att ligga på soffan med soc bidrag och vara en lat samhällsparasit.
Citera
2018-03-31, 00:17
  #254
Medlem
Varför är du kvar? 14000 tusen är skit. Bor du i en håla?

Sök jobb. Bor du i en stad som är någorlunda stor och är svensk och har över 100 IQ så ska det inte vara så svårt.

Efter du fått ett jobb så begär du lönehöjning på 20%. Ger han dig inte så adios.

Var glad du har flickvän. Du hade gått under om du bodde själv. 14000 är nästan mina utgifter för en månad.
Citera
2018-03-31, 00:19
  #255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Du verkar ju ha noll koll på vad ett vanligt liv kostar idag. För ca 25k brutto har jag försörjt en hel familj i över 10 år och haft råd med utlandsresor etc. Sambon hade noll i inkomst. Det funkade bra.

Tveeeek på detta.

Möjligtvis om era utlandsresor var Danmark och barnen får skämmas för sina second hand-kläder i skolan
Citera
2018-03-31, 01:08
  #256
Medlem
LuluBrooksies avatar
Fattar inte hur du kunde gå +25% upp i arbetstid men bara få +21% mer i lön? Du har alltså fått en LÖNESÄNKNING om man jämför din timlön.
Citera
2018-04-05, 09:17
  #257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balkanpsyko
Tveeeek på detta.

Möjligtvis om era utlandsresor var Danmark och barnen får skämmas för sina second hand-kläder i skolan

Nej, det blev Paris, Gdansk, Barcelona och Wien.

Med tanke på ditt nick så förväntar jag mig ingen som helst intelligens.
Man kan leva smart på EN lön, det är inte många som klarar det.
Citera
2018-04-11, 16:11
  #258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Nej, det blev Paris, Gdansk, Barcelona och Wien.

Med tanke på ditt nick så förväntar jag mig ingen som helst intelligens.
Man kan leva smart på EN lön, det är inte många som klarar det.

Haha nog du som är ointelligent som dömer andras intelligens efter namn, det är ganska korkat. Men okej då Einstein. Kan du lägga upp en sammanfattad kortfattad budget hur det kan se ut i er familj. Menar inte att du ljuger men tänker ni måste ju leva sjukt snålt. 25000 brutto blir typ 18000 netto, hur går det runt?
Citera
2018-09-22, 21:24
  #259
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorea
Har jobbat nu i ett år på ett stort teknikföretag. Arbetet går mestadels ut på att hjälpa kunder samt konfiguration av utrustning och viss ärendehantering.

Anställd via bemanning som förhoppningsvis ska resultera i en fast anställning inom kort.

Har jobbat 75% hela tiden och då fått ut mellan 11-12000kr netto. I början på september blev jag erbjuden 100% och högg direkt då det kändes som en utmärkt möjlighet att höja lönen.

Lönen kom igår, och den landade på 14 000kr netto.

Det är som att luften har gått ur mig, jag vet inte vad jag ska göra. Erbjuds jag fast anställning så kommer jag få en något högre lön, men det handlar inte om några enorma summor. En två tusenlappar extra per månad.

Jag har en flickvän som sliter och drar i mig för hon vill ut och resa och jag hade en förhoppning om att min höjning av arbetstid skulle börja ge mig en summa varje månad att spara inför det vilket inte hände. Samtidigt har min far just gått bort, han bor och kommer ifrån ett annat land så nu ska jag från mina 14 000kr betala både resa och hotell i åtminstone två dygn för att gå på begravningen.

Har levt som en råtta senaste månaderna för att betala gamla skulder (vilket jag gjort), och nu är begravningen på gång. Tjejen vill ut och resa kring nyår.

Jag har ingen bil, jag bor i en hyres-etta i ett miljonprogram, jag har i princip inga utgifter att skära i förutom konsumtion och sista "prylen" jag köpte var en mobiltelefon för 2000kr förra hösten, och innan det en dator 2011.

Jag har ingenting sparat och arbetsmarknaden i staden jag bor i är inte blomstrande, och lär inte bli bättre med vår nuvarande regering heller. Jag skulle definitivt kunna flytta och har köplats på lite olika hyresbolag runtom i Sverige, men med ett kapital på hundralappar så är det inte realistiskt än så länge.

Känns som att jag är inmålad i ett hörn och mitt enda alternativ är att jobba vidare bara för att överleva. Hela mitt liv står still och jag är helt blank vad gäller hur det ska utvecklas. Mitt enda hopp är att bli fast anställd och kunna utvecklas internt inom företaget men det är ju processer som kan ta åratal.

Lång post men kände att jag behövde skriva av mig. Finns säkert fler som är/har varit i samma sits. Hur ser ni på eran situation? Vad kan man göra?

Jag vill inte gärna låna pengar för exempelvis en resa men både jag och tjejen har jobb, är ~25år gamla och jag har varken köpt eller rest något dom senaste åren. Det "förväntas" vara fullt rimligt att vi exempelvis tar en semester ihop. Något jag vill både för mig själv och för henne då jag samtidigt börjar få signaler från henne att hon upplever att hennes liv börjar stå still och att jag tråkar ut henne.
Du skriver bra. Pratar du lika bra och rycker upp dig lite föreslår jag att du siktar på en annan del av organisationen; nämligen försäljningen istället för supporten. Anledningen är att det alltid finns mer pengar där pengarna kommer in i en organisation.
Mitt andra tips är att du ska fokusera på ditt jobb istället för tjejen om du vill komma någonstans. Försäljning må vara lukrativt, men det kostar i energi.
Citera
2018-09-22, 21:29
  #260
Medlem
[Assman]s avatar
Du har bättre lön på Ica... Byt tjej och jobb.
Citera
2022-12-05, 09:55
  #261
Avstängd
Allt handlar också om hyran . Bor du i en mindre ort och hyran är under 4000 så klarar man sig.
Citera
2022-12-05, 13:52
  #262
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Allt handlar också om hyran . Bor du i en mindre ort och hyran är under 4000 så klarar man sig.

Eller om hyran är 10'000 och du får 6'000 i bostadsbidrag och bara behöver betala 4'000 själv.
Citera
2022-12-05, 14:45
  #263
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Du vet att du har en patetisk lön, när någon frågar vad du har för lön, och du svarar ärligt, och frågeställaren börjar hånflabba.

Man skäms ju då, men borde inte arbetsgivaren skämmas dubbelt så mycket?
Citera
2022-12-05, 15:37
  #264
Medlem
Byt jobb.
Lss boende, jobba heltid och lite övertid så får du ut 30 efter skatt.
Behövs ingen erfarenhet.
Bara vara en ok människa med ok moral
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback