2014-10-26, 18:25
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Lite lustigt att både jag och Muhammad (islams profet) försökte ta våra liv innan en andevarelse gav oss uppdrag på jorden.

Uppdrag som kan liknas vid Jesus frestelser av Satan i öknen.

Felet jag och Muhammad kanske gjorde var att tro anden ÄR Gud. Jesus visste att det var Satan, för han steg ner från himlen. Gud är ju allvetande, men min poäng är att man fuskar lite genom att läsa bibeln.

Förstod jag rätt nu?
Du menar att när du mådde pyton så räddade Satan dig?
Och att det underförstått var Guds vilja att Du skulle ta livet av Dig?
Citera
2014-10-26, 18:34
Medlem
Citat:
Därför att man kanske insett att livet är som ett test.

Alternativt: insett att livet är ett menlöst, plågsamt kämpande från punkt X (intet) till punkt X (återigen: intet), via punkt Y (livet) och, istället för att acceptera detta, fantiserat ihop ett trevligt efterliv; utan grund vare sig i empiri, logik eller något annat.

Citat:
Vi vet att vi tillhör Gud och att hela världen är i den ondes våld. (1 Joh 5:19)

1 Joh 2:5
Älska inte världen och det som finns i världen. Om någon älskar världen finns inte Faderns kärlek i honom. 16Ty det som finns i världen, vad kroppen begär, vad ögonen åtrår, vad högfärden skryter med, det kommer inte från Fadern utan från världen. 17Och världen förgår med sina lockelser, men den som gör Guds vilja består för evigt.

(Jesus) Om ni vore av världen, skulle världen älska er som sina egna. Men ni är inte av världen, utan jag har utvalt er och tagit er ut ur världen. Därför hatar världen er. (Joh 15:19)

Jesus svarade: ”Mitt rike är inte av den här världen. Om mitt rike vore av den här världen, hade mina tjänare kämpat för att jag inte skulle bli överlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike inte av den här världen.” (Joh 18:36)

Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, det som är gott och fullkomligt och som behagar honom. (Rom 12:2)

Min lilla renlighetsritual efter att ha läst något likt ovanstående (obs; mycket blinkande ljus): https://www.youtube.com/watch?v=RDmfbJQ0amk
Senast redigerad av Frigjord 2014-10-26 kl. 19:07.
Citera
2014-10-26, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Förstod jag rätt nu?
Du menar att när du mådde pyton så räddade Satan dig?
nej, snarare att han släpptes lös på mig.

Citat:
Och att det underförstått var Guds vilja att Du skulle ta livet av Dig?
nej, jag lever i högsta grad. Exakt vad jag hör här vet jag inte men jag litar på Jesus.

Citat:
Joh 17

9 Jag ber för dem. Det är inte för världen jag ber utan för dem som du har gett mig, eftersom de är dina. 10 Allt mitt är ditt och allt ditt är mitt, och jag är förhärligad i dem. 11 Jag är inte längre kvar i världen, men de är kvar i världen när jag går till dig. Helige Fader, bevara i ditt namn dem som du har gett mig, för att de skall vara ett, liksom vi är ett. 12 Medan jag var hos dem, bevarade jag i ditt namn dem som du har gett mig. Jag vakade över dem, och ingen av dem gick förlorad, ingen utom fördärvets man, för att Skriften skulle uppfyllas. 13 Nu går jag till dig, och detta säger jag medan jag är i världen, för att deras hjärtan skall vara fyllda av min glädje. 14 Jag har gett dem ditt ord, och världen har hatat dem, eftersom de inte är av världen, liksom inte heller jag är av världen. 15 Jag ber inte att du skall ta dem ut ur världen utan att du skall bevara dem för det onda. 16 De är inte av världen, liksom inte heller jag är av världen. 17 Helga dem i sanningen, ditt ord är sanning. 18 Liksom du har sänt mig till världen, så har jag sänt dem till världen. 19 Och jag helgar mig för dem, för att de skall vara helgade i sanningen.

så jävla typiskt att när jag skriver det här så hör jag en låt "Jesus.. we trust in you". Jason Upton Live at WSF-ESjuV3amamg.m4a - sånt händer rätt ofta btw.
Senast redigerad av saggeliten 2014-10-26 kl. 18:44.
Citera
2014-10-26, 18:44
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
nej, jag lever i högsta grad.

Det är bra det!
Citera
2014-10-26, 19:03
Medlem
Citat:
Därför att man kanske insett att livet är som ett test.

Vi vet att vi tillhör Gud och att hela världen är i den ondes våld. (1 Joh 5:19)

1 Joh 2:5
Älska inte världen och det som finns i världen. Om någon älskar världen finns inte Faderns kärlek i honom. 16Ty det som finns i världen, vad kroppen begär, vad ögonen åtrår, vad högfärden skryter med, det kommer inte från Fadern utan från världen. 17Och världen förgår med sina lockelser, men den som gör Guds vilja består för evigt.

(Jesus) Om ni vore av världen, skulle världen älska er som sina egna. Men ni är inte av världen, utan jag har utvalt er och tagit er ut ur världen. Därför hatar världen er. (Joh 15:19)

Jesus svarade: ”Mitt rike är inte av den här världen. Om mitt rike vore av den här världen, hade mina tjänare kämpat för att jag inte skulle bli överlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike inte av den här världen.” (Joh 18:36)

Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, det som är gott och fullkomligt och som behagar honom. (Rom 12:2)
Och där kom bibelcitaten......som ett brev på posten.....
Citera
2014-10-26, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xozors
För en person som vill ha vetenskapliga grunder och teorier till allting förstår jag inte hur människor resonerar när de tror på något som helt bryter mot de fysiska lagarna. Meningen med tråden är inte att dumförklara någon, jag vill bara ha en förklaring på hur ni tänker kring religion.

Jag är religiös.

Jag tror mig förstå hur du tänker när du skriver, att du vill ha vetenskapliga grunder och teorier till allting. Du kan inte sätta dig in i allt. Det är en kvalificerad gissning från min sida. Jag tror att du litar på vetenskapsmän i allmänhet, p.g.a. peer review o.s.v.

Jag saknar denna tro på vetenskapsmän, rättare sagt en absolut tilltro till att de alltid har rätt bara för att, i värsta fall, några liktänkare granskar dem. Jo, jag tror på vetenskapen, men inte blint. Min erfarenhet är att det som man kan göra vetenskap av är väldigt begränsad. Vetenskap ska se ut på ett visst sätt.

På samma sätt som en elev i gymnasiet inte bara lär sig om fysik och matematik för att förstå världen, utan även lär sig analysera litteratur m.m. för att förstå världen. Lite så är religion för mig. Religion är som en skola.
Citera
2014-10-26, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FridjolfDjaert
På samma sätt som en elev i gymnasiet inte bara lär sig om fysik och matematik för att förstå världen, utan även lär sig analysera litteratur m.m. för att förstå världen. Lite så är religion för mig. Religion är som en skola.

Hur gör du när du studerar religion, likt en gymnasist, då? Jag är nyfiken. Själv föredrar jag filosofi framför teism.
Citera
2014-10-26, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Det finns det visst.
Om man tror på gud är man antingen jävligt korkad eller bara jävligt lat.

Gud finns inte. Gud finnes icke.

P.S.
Jag tror att Gud finns.
Senast redigerad av FridjolfDjaert 2014-10-26 kl. 19:26.
Citera
2014-10-26, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Hur gör du när du studerar religion, likt en gymnasist, då? Jag är nyfiken. Själv föredrar jag filosofi framför teism.

Jag läser i bibeln ibland. Jag tolkar och försöker förstå texten. Jag försöker gestalta och leva i samklang med det jag förstår.

Jag går i kyrkan ibland. Jag deltar i bibelstudier ibland. Jag träffar andra kristna. Vi pratar, diskuterar och lär oss av varandra.

Mig veterligen finns inga filosofskolor eller sammankomster i den stad där jag bor. Filosofi är i stort sett ett universitetsämne eller ett ensamt bokläsande vad mig anbelangar.
Citera
2014-10-26, 19:37
Medlem
Citat:
de länder som har högst utbildningsnivå har väl kristendomen som religion med dop och evangelierna om Jesus inpräntat sedan barnsben? märkligt sammanträffande.

Tur att vi har Santa/Satan på julafton så att han ställer allt till rätta med materiell lycka.

Nej, det är en förenkling. Framgångsrika länder är generellt sekulära, eller vill du kalla Sverige för ett kristet land där ca 80% betecknar sig ateister/agnostiker?

Du har dessutom många eländiga länder med kristendom. Eritrea och Etiopien är två exempel.
Citera
2014-10-26, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord

Man kan plugga religion på många sätt. Du får vara lite mer specifik.
Citera
2014-10-26, 19:42
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FridjolfDjaert

Vetenskap ska se ut på ett visst sätt.

.
På ett sätt som förstärker din religiösa världsbild antar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in