2014-10-26, 13:35
Bannlyst
Oavsett om facit är rätt eller fel är det ju helt uppenbart att frågorna är värdelöst utformade (av de inkompetenta nollorna på Umeå universitet).
Citera
2014-10-26, 13:37
Medlem
qazdtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Begränsningsåtgärder inom äldrevården får inte förekomma rutinmässigt och flera studier visar att åtgärderna inte har lett till ett minskat antal fallskador. Begränsningsåtgärder ska vara ordinerade, och i de fall de förekommer måste de beordras och regelbundet omprövas.

Någon mer än jag som svarade på detta sätt och anser att det hade funkat lika bra?

Svarade även jag så men i efterhand håller jag med om att detta svarsalternativ är fel. Detta pga "Begränsningsåtgärder ska vara ordinerade, och i de fall de förekommer måste de beordras och regelbundet omprövas." meningen blir inte vettig då man skriver samma sak i två på varandra följande satser.
Citera
2014-10-26, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qazdty
Svarade även jag så men i efterhand håller jag med om att detta svarsalternativ är fel. Detta pga "Begränsningsåtgärder ska vara ordinerade, och i de fall de förekommer måste de beordras och regelbundet omprövas." meningen blir inte vettig då man skriver samma sak i två på varandra följande satser.

Hmm. Du har en poäng där men jag tycker ändå att ordinerade är lite "svagare" än beordras. En läkare kan väl till exempel ordinera motion till en patient?
Citera
2014-10-26, 13:47
Medlem
qazdtys avatar
Citat:
Hmm. Du har en poäng där men jag tycker ändå att ordinerade är lite "svagare" än beordras. Än läkare kan väl till exempel ordinera motion till en patient?

Absolut är betydelsen av orden i sig inte den samma men i mitt tycke fyller de i detta sammanhanget ungefär samma funktion.
Citera
2014-10-26, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Det står inte bokstavligen och explicit, men om det hade gjort det så hade det varit en dålig uppgift när det handlar om läsförståelse. Det krävs ju ingen läsförståelse om det bara står rätt upp och ner vad som är rätt svar.

Jag kan inte ens förstå varför A skulle kunna vara rätt med hjälp av dina förklaringar. Dessutom tycker jag ditt resonemang är märkligt. Om ett av alternativen står rakt ut i texten, medan det andra kräver en långsökt och krånglig tankegång, varför ska då det långsökta vara rätt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Alltså, science fiction kritiserade samhälleliga fenomen under kalla kriget, som fortfarande är modern society, på ett liknande sätt som environmental fiction kritiserar samhälleliga fenomen relaterade till klimatförändringar under den senare tiden.
Du är helt ute och.cyklar. Science fiction har inte kritiserat någonting samhälleligt enligt texten.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qazdty
Absolut är betydelsen av orden i sig inte den samma men i mitt tycke fyller de i detta sammanhanget ungefär samma funktion.

Mm. Jag ogillade slentrianmässigt - det var därför den gick bort för mig. Rutinmässigt och dokumenteras hade varit bäst
Citera
2014-10-26, 13:58
Medlem
L1zards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joyyy
Jag skulle behöva lite vägledning i hur man ska tänka på LÄS-delen. Fick 14/20 på gårdagens högskoleprov och skulle vilja höja mig till runt 18-19/20. Det jag inte riktigt förstår är hur man ska resonera eftersom jag tycker att jag tänker rätt, men ändå blir det fel.

Här nedan följer de uppgifter jag skulle vilja ha förklarat för mig:

Provpass 1

16. Skillnaderna i tillgång till psykolog vid vårdcentral varierar inom landet. Ger texten någon förklaring till detta, och i så fall vilken?

Rätt svar är D - Nej, texten ger ingen förklaring till detta.

Jag svarade B - Ja, en övervägande andel av alla vårdcentraler drivs i offentlig regi.

Anledningen till att jag svarade B var eftersom det i texten står att:

Av de offentliga vårdcentralerna är det endast 30 procent som har anställda psykologer, medan 43 procent av de privata har anställda psykologer.

Vilket jag tycker är anledning till att tillgång till psykolog varierar över landet, och texten redovisar ju även att det ser ut på det sättet? Men ska man tänka så att texten verkligen måste skriva ut att det är den stora anledningen?

Provpass 4

13. Vilket ord beskriver bäst den upplevelse som merparten av patienterna i studien hade av vårdmötena?

Rätt svar är C - Tillfredsställelse.

Jag vägde både mellan A och C men svarade till slut C, även om jag inte tycker att något av svaren passade in särskilt bra. Det enda vi får veta enligt mig är ju att:

Cirka 80 procent av patienterna kände sig respekterade för sin kultur, sin personlighet och sina önskemål.

Vilket jag tycker gör det omöjligt för något av svarsalternativen att passa in. Bara för att patienterna känner sig respekterade betyder det väl inte att de känner sig tillfredsställda?

Jag skrev även om den här frågan igår kväll också och fick då till svar att det ju även står att:

Men närmare 90 procent av tolkarna upplevde att patienterna var nöjda. Och bland läkarna trodde 85 procent att patienterna var nöjda med samtalet.

Jag missade tydligen det helt vid provtillfället, eller jag lade ingen vikt vid det då iallafall. Men jag antar att det är det stycket som ligger till grund för svaret på frågan? Dock tycker jag fortfarande inte att de är korrekt att dra slutsatsen att patienterna känner sig tillfredsställda, eftersom det ju endast är vad tolkarna och läkarna tror att patienterna upplever. Det finns ju inget som säger att det verkligen förefaller på det sättet.

18. Vad gör enligt texten den odlade kassavan till ett intressant studieobjekt?

Rätt svar är C - Grödans ekonomiska och sociala betydelse i odlingsländerna.

Jag svarade först C, men ändrade sen till A efter att jag läst texten noggrannare. Anledningen till jag ändrade svar är främst eftersom det står att:

Därför är det även socioekonomiskt intressant när kassava nu i allt högre grad blir en handelsvara som kan ge hushållet en inkomst.

Jag tolkade det då eftersom det stod "även", att den sociala betydelsen inte var det som primärt gjorde kassavan intressant. Utan att det fanns något annat som gjorde den det.

Fastnade då för den här meningen:

Det är här Anna Westerberghs projekt kommer in. De vilda kassavasläktingarna är en gigantisk genetisk resurs där man kan hämta egenskaper som är önskvärda för den fortsatta förädlingen.

Kände mig inte helt hundra på att det var detta som gjorde den till ett intressant studieobjekt, men tyckte ändå att det passade in bäst. Även om jag nu i efterhand kan förstå att det var fel.

Sett till den här bakgrunden skulle jag vilja få det förklarat hur man egentligen bör tänka för att lyckas svara rätt på frågorna? Jag har gott om tid att läsa igenom dem och jag tycker att jag läser dem noggrant.

16. Du drar dina egna slutsatser. Texten drar inga slutsatser, utan det är dina egna. Problemet är att när man läser en text i "verkligheten" så är man ofta benägen att göra egna slutsatser. Det ska du inte göra här.
Citera
2014-10-26, 13:59
Medlem
qazdtys avatar
Citat:
Mm. Jag ogillade slentrianmässigt - det var därför den gick bort för mig. Rutinmässigt och dokumenteras hade varit bäst

Haha, kanske det! Är ganska säker på att det var just rutinmässigt som fick mig att välja det svarsalternativet under provet. Kändes som det ordet passade så bra i första delen.
Citera
2014-10-26, 14:02
Medlem
Storalfs avatar
Lite dåligt kan jag tycka det är att det inte kommer ett förtydligande på studera angående frågorna 31 och 32. Jag finner det osannolikt att så många personer som skrivit så bra på provet skulle missa två, till synes lätta, frågor i rad. För min del spelar 2 poäng hit eller dit ingen större roll men för många kan det vara avgörande för vilken utbildning de söker så det är viktigt att de så fort som möjligt klargör vad som är rätt.
Senast redigerad av Storalf 2014-10-26 kl. 14:16.
Citera
2014-10-26, 14:15
Medlem
hungrigmans avatar
Svarade D,D på 31,32 så hoppas bara att 32 är fel

Fick 63 på kvant och 46 på verb

Enligt tidigare normeringstabbelle får jag: VT 2014 1.35,
HT 2013 1.4, VT 2013 1.4
HT 2012 1.45 VT 2012 1.45
HT 2011 1.4

Vad tror ni jag hamnar på ??
Citera
2014-10-26, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Lite dåligt kan jag tycka det är att det inte kommer en förtydligande på studera angående frågorna 31 och 32. Jag finner det osannolikt att så många personer som skrivit så bra på provet skulle missa två, till synes lätta, frågor i rad. För min del spelar 2 poäng hit eller dit ingen större roll men för många kan det vara avgörande för vilken utbildning de söker så det är viktigt att de så fort som möjligt klargör vad som är rätt.

Spelar ju egentligen ingen större roll eftersom normeringen ändå inte är exakt. Men visst är det dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in