2014-10-25, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joyyy
Finns det någon mer än jag som inte tycker att något av svaren på fråga 13, provpass 4, passar in särskilt bra? Jag menar bara för att man känner sig respekterad betyder det ju inte att man känner Tillfredsställelse. Eller har jag tolkat den fel?

Merparten var ju faktiskt nöjda..

"Men närmare 90 procent av tolkarna upplevde att patienterna var nöjda. Och bland läkarna trodde 85 procent att patienterna var nöjda med samtalet. Det överensstämmer rätt väl med patienternas egna upplevelser så som de beskrivs i avhandlingen. Cirka 80 procent av patienterna kände sig respekterade för sin kultur, sin personlighet och sina önskemål."
Citera
2014-10-25, 22:51
Medlem
Citat:
Finns det någon mer än jag som inte tycker att något av svaren på fråga 13, provpass 4, passar in särskilt bra? Jag menar bara för att man känner sig respekterad betyder det ju inte att man känner Tillfredsställelse. Eller har jag tolkat den fel?

Jag tror att det var läkarna som uppfattade kommunikationsproblem, medan patienterna upplevde tillfredsställningsproblem
Citera
2014-10-25, 22:52
Medlem
bel0ws avatar
Citat:

Jag störde mig på denna frågan, men inte riktigt av samma anledning som dig.

"Av resultaten i avhandlingen framgår att cirka hälften av patienterna som haft tolk vid läkarbesöket upplevde kommunikationsproblem på grund av språkliga och kulturella skillnader."

Jag tycker det är bristfällig information att skriva "cirka hälften" för att senare i frågan skriva "merparten"
Senast redigerad av bel0w 2014-10-25 kl. 22:55.
Citera
2014-10-25, 22:52
Avslutad
Har inte pluggat 1 sekund inför provet. Har inte använt matte sedan 2an i gymnasiet och är 24 idag. Har bara gjort matte a.

jag fick:
1: 22
2: 13
4: 21
5: 17

Vet inte riktigt hur man räknar ut snitt osv. Jag är relativt nöjd med tanke på att jag inte gjort ett skit med skolan på typ 6 år.

Har jag chans att då 0.9 eller runt där?

Ska plugga matte b nu under höst / våren och göra om det då.
Citera
2014-10-25, 22:53
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
Håller med.

Our planet is getting mad as hell and it isn’t going to take it any longer. It’s an old theme but a rich one, and in the 1950s and 60s it provided plots for dozens of science-fiction disaster novels. Cities were drowned, oceans eradicated and pastures killed off as authors subjected civilisation to indignities – apocalyptic literature that mirrored the era’s cold war uncertainties. Today, this kind of storytelling has taken on a harder edge and eco-thrillers have become a more robust genre on the page and the screen. Environmental fiction is moving away from its roots in science fiction and becoming part of mainstream literature – as is revealed by some of the most recent novels to tackle climate change and the like.

Question

31. What is the main point here?

A Environmental fiction is now a regular part of contemporary literature.
B Science fiction and eco-thrillers are pure storytelling.
C Environmental fiction is best described as books on catastrophes and wars.
D Science fiction is sometimes close to ordinary fiction in its criticism of modern society.

Var finns kopplingen på fråga D? Jag ser den faktiskt inte.
Citera
2014-10-25, 22:53
Medlem
AbsolutHerberts avatar
AD verkar ju otroligt vanligt, 9/10 verkar ha satt AD. Hoppas på en korrigering imorgon bitti.
Citera
2014-10-25, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menar
Har inte pluggat 1 sekund inför provet. Har inte använt matte sedan 2an i gymnasiet och är 24 idag. Har bara gjort matte a.

jag fick:
1: 22
2: 13
4: 21
5: 17

Vet inte riktigt hur man räknar ut snitt osv. Jag är relativt nöjd med tanke på att jag inte gjort ett skit med skolan på typ 6 år.

Har jag chans att då 0.9 eller runt där?

Ska plugga matte b nu under höst / våren och göra om det då.

Du fick 0,75 med förra provets normering.
Citera
2014-10-25, 22:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HappyStreet
Du fick 0,75 med förra provets normering.

Ja det suger ju. Får plugga lite och lära mig matte b tills nästa gång så kanske jag kan 0.9-1.1 vilket jag behöver för att vara "säker" på utbildningen jag vill söka.
Citera
2014-10-25, 22:57
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Our planet is getting mad as hell and it isn’t going to take it any longer. It’s an old theme but a rich one, and in the 1950s and 60s it provided plots for dozens of science-fiction disaster novels. Cities were drowned, oceans eradicated and pastures killed off as authors subjected civilisation to indignities – apocalyptic literature that mirrored the era’s cold war uncertainties. Today, this kind of storytelling has taken on a harder edge and eco-thrillers have become a more robust genre on the page and the screen. Environmental fiction is moving away from its roots in science fiction and becoming part of mainstream literature – as is revealed by some of the most recent novels to tackle climate change and the like.

Question

31. What is the main point here?

A Environmental fiction is now a regular part of contemporary literature.
B Science fiction and eco-thrillers are pure storytelling.
C Environmental fiction is best described as books on catastrophes and wars.
D Science fiction is sometimes close to ordinary fiction in its criticism of modern society.

Var finns kopplingen på fråga D? Jag ser den faktiskt inte.
Alltså, science fiction kritiserade samhälleliga fenomen under kalla kriget, som fortfarande är modern society, på ett liknande sätt som environmental fiction kritiserar samhälleliga fenomen relaterade till klimatförändringar under den senare tiden.
Citera
2014-10-25, 22:59
Medlem
Minuslogaritms avatar
Kva: 65/80
Verb: 67/80

Kan det bli 1.75?
Citera
Medlem
joyyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejHopps
Merparten var ju faktiskt nöjda..

"Men närmare 90 procent av tolkarna upplevde att patienterna var nöjda. Och bland läkarna trodde 85 procent att patienterna var nöjda med samtalet. Det överensstämmer rätt väl med patienternas egna upplevelser så som de beskrivs i avhandlingen. Cirka 80 procent av patienterna kände sig respekterade för sin kultur, sin personlighet och sina önskemål."

Jo, jag noterade det. Men enligt mig är det ju endast tolkarnas subjektiva bedömning. Inte patienternas egna upplevelser. Det enda vi får veta är ju att:

Cirka 80 procent av patienterna kände sig respekterade för sin kultur, sin personlighet och sina önskemål.

Jag har svårt att få det till att de känner sig tillfredställda. Men det är ju bevisligen rätt svar, så förmodligen tänker jag fel.
Citera
Medlem
L1zards avatar
Jag kan hålla med till viss del att fråga 31. kan tolkas till svaret D.
Men jag kan inte acceptera fråga 32 skulle vara A. Är orimligt och långsökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in