Citat:
Ursprungligen postat av
joyyy
Jag skulle behöva lite vägledning i hur man ska tänka på LÄS-delen. Fick 14/20 på gårdagens högskoleprov och skulle vilja höja mig till runt 18-19/20. Det jag inte riktigt förstår är hur man ska resonera eftersom jag tycker att jag tänker rätt, men ändå blir det fel.
Här nedan följer de uppgifter jag skulle vilja ha förklarat för mig:
Provpass 1
16. Skillnaderna i tillgång till psykolog vid vårdcentral varierar inom landet. Ger texten någon förklaring till detta, och i så fall vilken?
Rätt svar är D - Nej, texten ger ingen förklaring till detta.
Jag svarade B - Ja, en övervägande andel av alla vårdcentraler drivs i offentlig regi.
Anledningen till att jag svarade B var eftersom det i texten står att:
Av de offentliga vårdcentralerna är det endast 30 procent som har anställda psykologer, medan 43 procent av de privata har anställda psykologer.
Vilket jag tycker är anledning till att tillgång till psykolog varierar över landet, och texten redovisar ju även att det ser ut på det sättet? Men ska man tänka så att texten verkligen måste skriva ut att det är den stora anledningen?
Varför tycker du det? Det framgår inte av det citerade stycket varför det är någon skillnad, det är bara ett konstaterande att det är det. Det ges inga bakgrundsmekanismer eller förklaringar i texten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Boblovebuds
Det skulle väl möjligtvis kunna vara D på 31 även om A är et mycket bättre alternativ. Men A på 32 är direkt felaktigt och det står ingenting om det i texten, det bara måste vara D på 32.
Det står inte bokstavligen och explicit, men om det hade gjort det så hade det varit en dålig uppgift när det handlar om läsförståelse. Det krävs ju ingen läsförståelse om det bara står rätt upp och ner vad som är rätt svar.