2014-10-26, 10:19
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Yara hann inte vara i Sverige så länge. Jag undrar om de äldsta skadorna är från tiden i Gaza. Det skulle förklara varför hon inte bröt ihop, hon var van vid att bli misshandlad. Om det inte är så tycker jag inte att hennes intelligens förklarar att hon stod ut och teg. Om hon var så intelligent så hade kunnat kontakta sin familj från skolan, utan att Madi visste om det. I så fall måste föräldrarna antigen redan när hon åkte hit, eller i ett senare skede sagt till henne att stå ut misshandel och illabehandling hos Rami och Madi för att få familjen hit.

Ja, det kan ju vara så att Yara "uppfostrats" även hemma i Gaza.
Hon kanske av nån anledning upplevdes som ett besvärligt barn?
Hamilkars inlägg här fick mej att fundera:

(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona
Citera
2014-10-26, 10:20
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Du har rätt i att när Yara fick Rami som "särskilt förordnad vårdnadshavare" så blev hon medlem i hushållet, dvs inte familjehemsplacerad. Det är en lite billigare lösning för kommunen, något som kan ha bidragit till beslutet. Förutom barnbidraget, som är statligt, så får familjen lite mer i socialbidrag för att familjen är större, samt troligen lite mer i bostadsbidrag. Inte lön för uppdraget.

Jag hör till dem här som tror att det fanns en ekonomisk uppgörelse mellan de biologiska föräldrarna och Rami. Och att den inte infriades när föräldrarnas anknytningsansökan dröjde, och till och med visade sig vara osäker.

God man skulle Rami inte ha kunnat bli, för att bli utsedd till god man i Sverige måste man kunna tala och skriva svenska obehindrat, men Rami har tolkbehov.

Ja, så egentligen, oavsett hur de hade handskats med det rent formella och juridiska så hade det blivit en förlustaffär. Ekonomiskt upplevde de bara en marginell förändring. Det fick mer pengar att handskas med, men utgifterna växte också.

Givetvis måste det finnas privata pengar med i spelet. Varför skulle de annars åta sig uppdraget? De är uppenbart inga idealister eller barmhärtiga smariter. Yara har varit en handelsvara. Godkänd av svenska staten.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-10-26 kl. 10:23.
Citera
2014-10-26, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Du har rätt i att när Yara fick Rami som "särskilt förordnad vårdnadshavare" så blev hon medlem i hushållet, dvs inte familjehemsplacerad. Det är en lite billigare lösning för kommunen, något som kan ha bidragit till beslutet. Förutom barnbidraget, som är statligt, så får familjen lite mer i socialbidrag för att familjen är större, samt troligen lite mer i bostadsbidrag. Inte lön för uppdraget.

Den externa utredningen som Karlskrona kommun beställde http://www.karlskrona.se/Global/Karlskrona%20kommun/Dokument/Medieservice/externutredning_140630.pdf
Där är utredaren kritisk till att kommunen har privatplacering hos släktingar som praxis när det gäller ensamkommande barn, för att det innebär sämre kontroll och insyn i hemförhållandena än i familjehem.
Enligt reglerna ska man ompröva beslutet med samtal och hembesök var sjätte månad när det är en privatplacering, men det verkar inte ha skett. Raden av försummelser är lång, som vi vet.

Men de skyldiga till vanvård, misshandel och mord är de häktade. Enbart de häktade.
Citera
2014-10-26, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, det kan ju vara så att Yara "uppfostrats" även hemma i Gaza.
Hon kanske av nån anledning upplevdes som ett besvärligt barn?
Hamilkars inlägg här fick mej att fundera:

(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona

Med tanke på bio-mammans fråga, när de skypade med Yaras skola "slår läraren barnen i Sverige" så verkar aga acceptabelt...eller har jag missuppfattat.

Ang tidslinjen så har jag ingen koll alls men...när yngste sonen var högst 3 mån gammal så träffade jag Yara. Hon hade fastnat i en hiss. Hörde henne ropa på hjälp och svarade att hon inte skulle vara orolig. När jag letade i väskan efter mobilen så ropade hon igen "stanna...gå inte !!
Hur länge hade Yara varit i Sverige då? Hade hon kunnat hinna att lära sig dessa ord och dess betydelse?
Hissen gick igång igen, till översta 4:e våningen och nedför trappen kommer denna lilla späda flicka med babyn "på höften". Fick en Mörk blick av henne när jag ville ta babyn och hjälpa henne ner..hon släppte inte taget....
Citera
2014-10-26, 11:01
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverte
Med tanke på bio-mammans fråga, när de skypade med Yaras skola "slår läraren barnen i Sverige" så verkar aga acceptabelt...eller har jag missuppfattat.

Ang tidslinjen så har jag ingen koll alls men...när yngste sonen var högst 3 mån gammal så träffade jag Yara. Hon hade fastnat i en hiss. Hörde henne ropa på hjälp och svarade att hon inte skulle vara orolig. När jag letade i väskan efter mobilen så ropade hon igen "stanna...gå inte !!
Hur länge hade Yara varit i Sverige då? Hade hon kunnat hinna att lära sig dessa ord och dess betydelse?
Hissen gick igång igen, till översta 4:e våningen och nedför trappen kommer denna lilla späda flicka med babyn "på höften". Fick en Mörk blick av henne när jag ville ta babyn och hjälpa henne ner..hon släppte inte taget....

Javisst förekommer aga! Både i hemmen och i skolan.

Det finns ju misstanke om att Yara vistats längre i Sverige än vad som uppgetts:
Ur sammanfattningen i trådens början:
Officiellt kom Y*r* i början av 2013 men kan ha befunnit sig i Sverige längre än så. MGM2 (frun) greps för stöld 2012 och hade då en 6-7åring med sig som kan ha varit Y*r*.
Citera
2014-10-26, 11:07
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Har vi diskuterat möjligheten att Madi och Rami fått betalt för att "ta hand om" Yara? Förutom att Yara ska vara hushållerska så kanske hennes föräldrar lovat Madi och Rami ekonomisk ersättning för besväret? Antingen när hela Yaras familj kommit in i Sverige eller månadsvis fram tills de kommer?

Med tanke på hur de åtalade skött sitt övriga liv så misstänker jag att t.ex en månadsersättning bara gått upp i rök. Och en större summa misstänker jag att de mycket väl kan ha förbrukat redan innan de ens fått den.

Problemet är att jag inte förstår vilken nytta Rami och Madi skulle ha av att ta hand om Yara. Motivet till mordet kan mycket väl uppdagas om man får reda på varför de överhuvudtaget övervägde att ta hit henne.
Madi hade ju lika bra kunnat ta väl hand om hemmet och sina egna barn för att väcka Ramis kärlek. Efter snatterierna hade det mest logiska varit att hon hade skött sig perfekt och blivit en drömhustru för Rami. Att ta in Yara som en spelbricka i hennes försök att blidka Rami känns konstigt?

Däremot tror jag att båda två är väldigt kåta på pengar. Att få det bättre ekonomiskt verkar angeläget. Med tanke på den lilla insyn vi fått i deras hem hade det inte behövts många tusenlappar( eller ens hundralappar) i månaden för att höja standarden rejält. Det är därför jag undrar om det förekommit privata inkomster för deras besvär med Yara.

För övrigt tror jag inte att Yara var Ramis älskling. Det är ett påstående som bygger på rena "myten" och är troligen en efterkonstruktion från Yaras föräldrar när de får frågan ....hur vågade ni skicka iväg flickan till ett främmande land?

...och jag tror att Rami är lika skyldig som Madi. De är sadister.

För mig ter sig både Rami och Madi som svårt psykiskt sjuka, vilket gör det svårt för dem att agera rationellt och förnuftigt. Allt blir en enda geggig röra utan igentligen motiv. Det är vansinnet som styr.
Citera
2014-10-26, 11:32
Medlem
Titiana har skickat in 200 kr
Nantale har skickat 200 kr
LaScala har skickat 251 kr
Skall kolla alla poster i dag o lägga ihop alla som skickat som postat om det och alla som pmat så att alla som hjälpt till kommer med och att alla ser totalt saldo.
På tisdag så bör det synas på kontot vad som kommit in då sharar jag en screen dump
Postar uppgifterna igen om fler vill va med o lägga till så att huberts kan köpa FUP o scanna hela o göra den tillgänglig
PLUSGIRO 418 99 01-4 OCR 9650000855539
Mottagare Coop Medmera "Medmera Bank AB"
Ingen kan se vem som betalar in då det går till coop medmera och jag kan bara se saldo så snälla PMA mig om ni skickat något så jag kan sätta upp er i tråden att ni varit med
Senast redigerad av Hatarer 2014-10-26 kl. 11:53.
Citera
2014-10-26, 11:45
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Jag däremot är inte så säker på att man skulle få ur henne nåt matnyttigt. Skulle hon våga att inte vara solidarisk med sin man?
Hon kan svara: "Jag vet inte, det var min man som ordnade allt" för att låta honom servera lögnerna.

Jag är inte så romantisk när det gäller dessa kusinäktenskap, att mannen har en kvinna bredvid är nåt som får accepteras av många kvinnor i hennes situation.
Det som är viktigt är att de får komma till Sverige, bli försörjda och för omvärlden visa att de inte förskjutits.
Det finns fall där männen skaffat ny svensk kvinna och barn men ändå tagit hit sin fru och flera barn för att inte få släktens vrede över sej.
Kvinnan vågar inte protestera, hon riskerar att bli hemsänd igen av mannen.

Nu kan ju Yaras mamma vara av en annan kaliber och ha en egen röst. Vad vet jag, jag talar bara av egen dyster erfarenhet.

Det blir intressant att höra vad islamologen Jan Hjärpe (http://sv.wikipedia.org/wiki/Jan_Hj%C3%A4rpe) har att säja. Han är kallad till rättegången.

igår stängde Egypten gränsövergången vid Rafa efter terrordådet i Sinai så nu sitter pappa Mohammed säkert. Tror han.

Sant, men även att ibland har de fruns tillåtelse att skaffa sig en älskarinna, skaffa en unge med denna så de får upphållstillstånd. Därefter skiljer mannen sig och tar hit sin första fru. Ded utnyttjar alltså svenska kvinnor för att få sitt PUT. Eller så "skiljer" de sig från frun när de skaffat en svensk kvinna som de påstår sig "älska", "dyrka marken hon går på", osv (sett det på riktigt), sen lämnas den svenska kvinnan efter att mannen fått PUT och plötsligt går han tillbaka till sin fru, för de har löst "sina problem".

Tycker egentligen synd om naiva svenskarna som går på sånt skit..
Citera
2014-10-26, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverte

Din ögonblicksbild av Yara i trappan med minstingen i ett fast grepp fick mig att bli stum och faktiskt tårögd. Tack för det inlägget, det ger en bild av hur duktig och tapper hon försökte vara.
Citera
2014-10-26, 12:09
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatarer
Titiana har skickat in 200 kr
Nantale har skickat 200 kr
LaScala har skickat 251 kr
Skall kolla alla poster i dag o lägga ihop alla som skickat som postat om det och alla som pmat så att alla som hjälpt till kommer med och att alla ser totalt saldo.
På tisdag så bör det synas på kontot vad som kommit in då sharar jag en screen dump
Postar uppgifterna igen om fler vill va med o lägga till så att huberts kan köpa FUP o scanna hela o göra den tillgänglig
PLUSGIRO 418 99 01-4 OCR 9650000855539
Mottagare Coop Medmera "Medmera Bank AB"
Ingen kan se vem som betalar in då det går till coop medmera och jag kan bara se saldo så snälla PMA mig om ni skickat något så jag kan sätta upp er i tråden att ni varit med

Jag har visst trott jag var på Tradera? Bjöd över med en krona
Citera
2014-10-26, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Sant, men även att ibland har de fruns tillåtelse att skaffa sig en älskarinna, skaffa en unge med denna så de får upphållstillstånd. Därefter skiljer mannen sig och tar hit sin första fru. Ded utnyttjar alltså svenska kvinnor för att få sitt PUT. Eller så "skiljer" de sig från frun när de skaffat en svensk kvinna som de påstår sig "älska", "dyrka marken hon går på", osv (sett det på riktigt), sen lämnas den svenska kvinnan efter att mannen fått PUT och plötsligt går han tillbaka till sin fru, för de har löst "sina problem".

Tycker egentligen synd om naiva svenskarna som går på sånt skit..

Skenäktenskaps-tanken skrev jag om här tidigare, när jag förstod att han stod nära Karlskronakvinnan. Har också sett dessa "lyckade" avtal tidigare men då att en Svensk kvinna och i andra fallet en Svensk man gjort en ekonomisk uppgörelse....
Citera
2014-10-26, 12:27
Medlem
Citat:
Jag har visst trott jag var på Tradera? Bjöd över med en krona
Loyola Satte in 247 sek
Kulturellatantella satte in 250 kr
Kleopatra2013 sätter in 200 kr
Vresrosen satte in 200 kr
Senast redigerad av Hatarer 2014-10-26 kl. 13:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in