2014-07-03, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är så mycket lögner som cirkulerar, och det värsta är den, om en ovetandes mor i Gaza. Att hon inte vet eller skulle ha tagit reda på alla detaljer är nonsens. Det handlar om en kvinna som kan litteratur, och har smak för symbolik och metaforer.

Av böcker hon gillar så är det Isabel Allendes bok "The house of spirits" som handlar om en kvinna som var arg på sin man och bemötte hon med endast tystnad; hon vägrade prata med honom. Mannen hade svikit dottern, och piskat henne.

Av Madeleen Alnajjars Facebook framgår att hon tittar på TV och gillar serien Revenge. Det gör jag också, det är hämndfatasier som bäst när fantasier om hämnd verkställs, på löpande band. Ganska grotesk serie men underhållande.

Hon gillar Othello av Shakespeare, Sophies world av Jostein Gaarder och hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez. Avancerad smak, som tyder på att det rör sig om kvinna som är både bildad och utbildad. Hennes val av böcker och TV visar också på en upplyst och modern kvinna som gillar Oprah och Dr. Mehmet Oz. En kvinna som väljer själv det hon vill läsa eller se på TV.

Vad bra Vresrosen. Att ni hittat samma blodiga serie.

Biomamma är väl knappast ovetande om Ys död. Men kan ju ändå vara i sånt skick att det är svårt att ta in detaljer kring mordet. Biopappa kanske försöker skydda henne. Hon lär vara omgiven av en social gemenskap som tar hand om henne och jag tror knappast hon hänger över datorn och söker detaljer om sin dotter.

Paret vet vad de har att deala med kulturellt och det lär nog avspeglas i hur de väljer att agera under rättegången.
Senast redigerad av VemKom 2014-07-03 kl. 03:27.
Citera
2014-07-03, 09:03
Medlem
TVserien Revenge har jag missat - kan vara något för mig...
Biomamma gillar Isabelle Allendes bok "Andarnas hus", den boken är mycket bra och utspelar sig i Chile på landsbygden där en patriarkalisk man, Esteban (?) styr sin familj med järnhand.

Vad gäller barnen, om man inte kan bevisa att barnen varit utsatta för fysisk misshandel, så är det väl uppenbart att psykisk misshandel förekommit. Att vara åskådare til misshandel av en familjemedlem är ingen trevlig sak.

Vresrosens länkar om barnäktenskap är intressanta och fruktansvärda. Pedofiler.
Där står bl a att 30% (?) av dessa flickor även misshandlas kontinuerligt. Någon skriver om Yaras öde - var kommer raseriet från?
Urprunget vet jag inte men om man utsätts för kontinuerlig misshandel så är det ju lätt att det kan gå överstyr och leda till döden. Yara var ju bara 8 år. En fysiskt vuxen kvinna tåler mer stryk än en liten barnkropp.
Citera
2014-07-03, 09:29
Medlem
...sedan talas det om att man inte har beredskap för kulturskillnader, både skola och soc efterlyser utbildning i detta. Då undrar jag vad det är man vill ha utbildning i. Att det är kulturskillnad mellan olika länder - det vet vi. Det är skillnad mellan Sverige och Norge.

Men vi har en lagstiftning att följa. Vi har skolplikt. Vi får inte slå våra barn. Oavsett kultur.
Det är inte ok att barn från andra kulturer kommer försent till skolan på morgonen för att dom ska hinna springa ner i tvätystugan. Då får dom tvätta när dom har gjort läxan, förslagsvis vid 17.00-tiden på kvällen (om dom ska hinna gå och lägga sig vid 21.00 för att orka komma i tid till skolan dagen efter)
Citera
2014-07-03, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har så rätt. De kommer inte komma undan, det blir hämnd från familjen.

https://www.facebook.com/madleen.alnajjar

Böcker:

One Hundred Years of Solitude

The House of the Spirits

Sophie's World

Othello

TV:

Smallville

Revenge

Supernatural

The Vampire Diaries

Annat:

‎‎‎المكتبة - اضخم مكتبة لتحميل الكتب ع الفيس بوك‎, Wael Kfouri, Opera Winfrey‎, ‎Dr. Mehmet Oz, Home Decorating, ‎‎مجلة المرأة العربية‎, ‎ثقف نفسك‎‎‎‎, ‎‎‎‎كل يوم معلومة طبية‎, ‎شوف اون لاين - SHoFONLinE.orG‎‎, ‎‎ديكورات اخر موضه‎, Adam Sandler‎‎, ‎‎‎آڵڒٍمُـ‘ـٍُ حُـ‘ـُډۅډڪ ڵأڹھٍۑـ ۅچۅډڪـ‎, ‎نقابة العاملين في الوظيفة العمومية - م ت ف‎‎, ‎‎أنا مميز‎, Aroma Beauty Clinic‎‎‎och 36 till

Det är så mycket lögner som cirkulerar, och det värsta är den, om en ovetandes mor i Gaza. Att hon inte vet eller skulle ha tagit reda på alla detaljer är nonsens. Det handlar om en kvinna som kan litteratur, och har smak för symbolik och metaforer.

Av böcker hon gillar så är det Isabel Allendes bok "The house of spirits" som handlar om en kvinna som var arg på sin man och bemötte hon med endast tystnad; hon vägrade prata med honom. Mannen hade svikit dottern, och piskat henne.

Av Madeleen Alnajjars Facebook framgår att hon tittar på TV och gillar serien Revenge. Det gör jag också, det är hämndfatasier som bäst när fantasier om hämnd verkställs, på löpande band. Ganska grotesk serie men underhållande.

Hon gillar Othello av Shakespeare, Sophies world av Jostein Gaarder och hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez. Avancerad smak, som tyder på att det rör sig om kvinna som är både bildad och utbildad. Hennes val av böcker och TV visar också på en upplyst och modern kvinna som gillar Oprah och Dr. Mehmet Oz. En kvinna som väljer själv det hon vill läsa eller se på TV.

Är inte så säker på att det är hon som personligen har registrerat dessa.
På min fejja har det dykt upp alla möjliga olika filmer och böcker som jag påstås gilla.
Citera
2014-07-03, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
...sedan talas det om att man inte har beredskap för kulturskillnader, både skola och soc efterlyser utbildning i detta. Då undrar jag vad det är man vill ha utbildning i. Att det är kulturskillnad mellan olika länder - det vet vi. Det är skillnad mellan Sverige och Norge.

Men vi har en lagstiftning att följa. Vi har skolplikt. Vi får inte slå våra barn. Oavsett kultur.
Det är inte ok att barn från andra kulturer kommer försent till skolan på morgonen för att dom ska hinna springa ner i tvätystugan. Då får dom tvätta när dom har gjort läxan, förslagsvis vid 17.00-tiden på kvällen (om dom ska hinna gå och lägga sig vid 21.00 för att orka komma i tid till skolan dagen efter)

Det kanske inte alls handlar om kultur. Rami kan vara en driven psykopat och Amina kan ha en sadistisk störning. Paret kan ha varit skickliga lögnare och lyckats med konsstycket att inge förtroende hos samtliga instanser i Sverige och hos biofamiljen. Nu ska de krångla sig ur ett mord. Amina som misshandelsoffer och Rami möjligtvis som offer för en galen och våldsam fru. Det kan fungera.
Citera
2014-07-03, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013

Bra sagt! Barn ska ha samma rättigheter här, och föräldrar samma skyldigheter oavsett varifrån de kommer. Alla har ju det gemensamt att de har kommit hit. Ganska frivilligt. Och då är det inte skolpersonalens uppgift att sätta sig in i varenda s k kulturskillnad. Som du sa, det är skillnad mellan Norge och Sverige. Och inom länder, religioner och språkområden. Så det är en ogenomtänkt önskan de uttrycker, troligen i en känsla av vanmakt. I stället bör alla social-, skol- och AF-personal m fl få ökad kunskap och trygghet i den svenska lagstiftningen, det är den de ska följa och upplysa om.
Citera
2014-07-03, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Bra sagt! Barn ska ha samma rättigheter här, och föräldrar samma skyldigheter oavsett varifrån de kommer. Alla har ju det gemensamt att de har kommit hit. Ganska frivilligt. Och då är det inte skolpersonalens uppgift att sätta sig in i varenda s k kulturskillnad. Som du sa, det är skillnad mellan Norge och Sverige. Och inom länder, religioner och språkområden. Så det är en ogenomtänkt önskan de uttrycker, troligen i en känsla av vanmakt. I stället bör alla social-, skol- och AF-personal m fl få ökad kunskap och trygghet i den svenska lagstiftningen, det är den de ska följa och upplysa om.
Lite off topic, som jag ska försöka göra mer on:
Den första "bekännande" hustrumisshandlaren jag haft kontakt med (för ca 35 år sedan) kom från en annan världsdel och han sa' "det är våras kultur!" Från och med det mötet har jag alltid haft som tema att revolution och förändring måste börja i hemmet, annars är det bara trams och av intet värde.
Söker man sig till något bättre, så måste man fråga sig hur detta "bättre" har kommit till. Vi har ju också en kvinnornas historia som har betytt minst hälften för vår egen utveckling.
För att nu våga hoppa över ett antal led i resonemanget och landa här: det hindrar inte att man kan ha mjuka fält mellan två kulturer och bejaka båda!
Det är sådan tankar som jag skulle önska kunde utvecklas och ligga som grund för t.ex. en Lex Yara.
Jag tror nämligen att spänningen mellan det nya och det traditionellt hemvanda ligger under utvecklingen i just denna familj och att de snott in sig så kapitalt i den förvirringen att de inte ens kunnat söka stöd, än mindre ta emot den som kom frivilligt (jfr hembesöken).
Självklart har det hela komplicerats av att just de antagligen har någon form av personlighetsstörningar.
Om detta kunde jag babbla hur mycket som helst, men stannar här
Citera
2014-07-03, 12:01
Medlem
Om det är sant att Amani kommer ur en krets som är förankrad i Hamas religiösa idévärld medan Rami har Fatah-tillhörighet, så ligger ju deras egen kulturella spänning given redan där.
Det kan man fundera över när man ser i LVU-domen att hon absolut ville ha sina barn placerade i en muslimsk miljö, medan Rami tycks vackla. Han verkar då mera öppen, det viktiga är att barnen har det bra. Men sedan kommer kanske en eftertanke: barnen borde förankras i en muslimsk miljö (men helst inte i Amanis variant?)
Det är min reaktion på den delen av det ärendet.
Citera
2014-07-03, 12:02
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella

Jag håller med. Att t.ex lärarna på Yaras skola inte visste om att även de har anmälningsplikt, att det inte enbart är rektorns ansvar, visar på att det råder en stor okunskap hos alla de som möter barn i sitt arbete.
Citera
2014-07-03, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Om det är sant att Amani kommer ur en krets som är förankrad i Hamas religiösa idévärld medan Rami har Fatah-tillhörighet, så ligger ju deras egen kulturella spänning given redan där.
Det kan man fundera över när man ser i LVU-domen att hon absolut ville ha sina barn placerade i en muslimsk miljö, medan Rami tycks vackla. Han verkar då mera öppen, det viktiga är att barnen har det bra. Men sedan kommer kanske en eftertanke: barnen borde förankras i en muslimsk miljö (men helst inte i Amanis variant?)
Det är min reaktion på den delen av det ärendet.

Finns det någon uppgift på det om Amina? Och verkar någon av dem ha någon förankring i någon idévärld överhuvudtaget.

Att Amina vill ha sina barn hos sina släktingar kan ju också vara en form av garant för hennes egen överlevnad. Som lär hänga på en skör tråd om hon inte får ett långt fängelsestraff. Hon kan hoppas att släkten i någon mån fortfarande stödjer henne och då blir barnens placering viktig.
Citera
2014-07-03, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Finns det någon uppgift på det om Amina? Och verkar någon av dem ha någon förankring i någon idévärld överhuvudtaget.

Att Amina vill ha sina barn hos sina släktingar kan ju också vara en form av garant för hennes egen överlevnad. Som lär hänga på en skör tråd om hon inte får ett långt fängelsestraff. Hon kan hoppas att släkten i någon mån fortfarande stödjer henne och då blir barnens placering viktig.
Jag har tagit för gott något som jag kanske missförstått och inte kollat själv, att det var så?
Vad hon själv uppgivit i sin asylansökan kan vi ju verkligen inte ta för sant - att hon kom hit av den anledningen att man ogillade denna mesallians i hemlandet.
Det är antagligen mer troligt att äktenskapet faktiskt var arrangerat, men då vet vi ju inte bakgrunden. Vi får leva med osäkerheten därvidlag, jag kan bara påpeka att jag skrivit "om".
Jag tror inte att det primära är att garantera sin egen överlevnad; den är garanterat ogaranterad, om man säger så. Men det kan också vara så att hon inte vill låta barnen leva vidare med Rami, om det skulle vara möjligt.
Jaja, tro hit och tro dit ... jag bara vrider och vänder på saken (SPEKULATION kallas det)

En annan sak som jag vrider på
Enligt LVU-domen hade äldsta sonen blivit hysterisk när han såg vad som hände med Yara.
Enligt Ramis pappa (BLT-intervjun) hade han och Rami pratat via Skype, när han hörde diverse oljud i bakgrunden och att Amani ropade till Rami att han skulle ta hand om sin son och samtalet avbröts.
Kan det vara samma händelse? Kan det i så fall vara det samtalet polisen vill höra?
Kan det då eventuellt stärka berättelsen att han visserligen var hemma, men i ett annat rum? Och att han insåg att detta var något som han alls icke hade varit inblandad i, tog fram kameran och ...
(SPEKULATION!)
Senast redigerad av tantigheter 2014-07-03 kl. 12:27.
Citera
2014-07-03, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Jag håller med. Att t.ex lärarna på Yaras skola inte visste om att även de har anmälningsplikt, att det inte enbart är rektorns ansvar, visar på att det råder en stor okunskap hos alla de som möter barn i sitt arbete.
Anmälningsplikt eller inte, ser man att ett barn far illa anmäler man detta .Ser du ett knivslagsmål ringer du polis det handlar om sunt förnuft . Tänkt mycket på resan med Y*r* till Holland kanske ville R*m* låta henne byta familj hon var ju klart en belastning för paret i Karlskrona.....Precis vad som helst kan hon där varit med om? Kan R*m* och Am*n* skylla på varandra och därmed gå fria? I USA fäller man väl båda,har vi inte ändrat lagen så samma gäller här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in