2014-10-26, 12:31
Bannlyst
Finns det nåt om g.m psyke under häktningen? Har dom ballat ur?
Citera
2014-10-26, 12:36
Medlem
Mitt bidrag på 200 är på väg innan dagens slut

Madis besatthet av Rami borde man kunna utnyttja, om man kan pricka in hennes humör lagom till rättegången.
Hon skriver att hon kommer att avslöja allt om han skiljer sig/förskjuter henne.
Om det varit ett svenskt par är en skilsmässa en enkel sak. I den palestinska kulturen ngt helt annat gissar jag?

Hon säger att Yara inte ska få gå emellan dom
Jag försöker tänka bort Yaras sönderslagna lilla kropp där en benpipa sticker ut. Blodspår i varje rum. Madi i badrummet och spolar av flickan, Rami stänker parfym på barnkroppen.

Madi kan inte ha förstått att flickan var död.
Eller förstod hon det och det hon menade var att Yaras död inte skulle få gå emellan deras familj?
Och hennes kommentar när polisen kommer på vvalborgsmässoafton "JAG har ju inte gjort ngt". Om hon nu ska skydda honom till varje pris varför säger hon inte "VI har inte gjort ngt"

Varför stänger han av kameran occh börjar filma igen efter 3 min
Citera
2014-10-26, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverte
Skenäktenskaps-tanken skrev jag om här tidigare, när jag förstod att han stod nära Karlskronakvinnan. Har också sett dessa "lyckade" avtal tidigare men då att en Svensk kvinna och i andra fallet en Svensk man gjort en ekonomisk uppgörelse....

Det är kanske därför han så förtvivlat gärna vill träffa sin fru - han måste övertala henne att gå med på skilsmässa och därmed gå med på Plan B (eller C...)
Citera
2014-10-26, 12:48
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013

Madis besatthet av Rami borde man kunna utnyttja, om man kan pricka in hennes humör lagom till rättegången.
Hon skriver att hon kommer att avslöja allt om han skiljer sig/förskjuter henne.
Om det varit ett svenskt par är en skilsmässa en enkel sak. I den palestinska kulturen ngt helt annat gissar jag?

Jag försöker tänka bort Yaras sönderslagna lilla kropp där en benpipa sticker ut. Blodspår i varje rum. Madi i badrummet och spolar av flickan, Rami stänker parfym på barnkroppen.

Eller förstod hon det och det hon menade var att Yaras död inte skulle få gå emellan deras familj?
Och hennes kommentar när polisen kommer på vvalborgsmässoafton "JAG har ju inte gjort ngt". Om hon nu ska skydda honom till varje pris varför säger hon inte "VI har inte gjort ngt"

I första klippet ser man ju inte Yara, han stänger säkert av kameran så vi inte hör att han säger till frun att bära in henne till duschen. Sedan vill han säkert se till att allt blod runnit av henne innan han sätter på kameran igen. Undrar vad Madi tänkte egentligen när han började förfasa sig över vem som slår ett barn när hon duschade av kroppen. Hon verkar ju bara ha svarat "okey Rami" nästan som hon avfärdade det han sa som trams. Jag menar hon är ju väl medveten om att han slagit barnen också, dessutom (enligt Yara) så slår han mycket hårdare än Madi.
Citera
2014-10-26, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whodoneit
Finns det nåt om g.m psyke under häktningen? Har dom ballat ur?

De sitter i häkte för att de ballade ur…

I denna sak har jag omprövat mycket av mina tidigare uppfattningar om svenskt häkte och särskilt häktningstider…

Nu är jag av uppfattningen att dessa filurer mår bra av så lång tid som möjligt i häkte…

De behöver lugna ner sig och landa på vår del av planeten!

Min förhoppning är att båda på var sitt sätt inser situationens allvar, och att poletten trillar ner hos hela denna klan.
Citera
2014-10-26, 12:52
Medlem
Iobberknolls avatar
Tror ni förresten att Madi och Ramis egna pojke, den äldsta, kan ha blivit manipulerade att tala till pappans fördel?
Citera
2014-10-26, 12:55
Medlem
[quote=LaScala|50875685]Javisst förekommer aga! Både i hemmen och i skolan.

Det finns ju misstanke om att Yara vistats längre i Sverige än vad som uppgetts:
Ur sammanfattningen i trådens början:
Officiellt kom Y*r* i början av 2013 men kan ha befunnit sig i Sverige längre än så. MGM2 (frun) greps för stöld 2012 och hade då en 6-7åring med sig som kan ha varit Y*r*.[/QUOT

Jo, detta vet jag ju...har en god vän som blev vittne till när Madi greps där. Vännen kan inte säga att hon minns den flickans utseende. Om nu Yara kom redan 2012...var hennes skola bombad då? Eller är detta en efterkonstruktion?
Har läst tråden sedan första början men...blir mer och mer förvirrad
Citera
2014-10-26, 12:56
Medlem
Citat:
Det är kanske därför han så förtvivlat gärna vill träffa sin fru - han måste övertala henne att gå med på skilsmässa och därmed gå med på Plan B (eller C...)

Där slog du nog "huvudet på spiken"
Citera
2014-10-26, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatarer
Loyola Satte in 247 sek
Kulturellatantella satte in 250 kr
Kleopatra2013 sätter in 200 kr

200 kr är på väg, gjordes för 5 minuter sedan. Jag är på resande fot och bett en bekant om hjälp med betalningen.
Citera
2014-10-26, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Jag undrar förresten hur kommunen hanterat det faktum att Yara led av PTSD från Gaza. Vilka insatser sattes in för att hjälpa henne med det? Hon borde ha träffat en del vårdpersonal, pedagoger och psykologer?

Personalen, de som hanterar PTSD, borde också ha märkt av förändringar i flickans psyke. Mig veterligen kan sådan behandling pågå ganska länge för att man vill försäkra sig om att den lyckats.

Det finns ingenting som tyder på att Yara behandlats för PTSD eller andra skador av bombningarna. Pappan som sa sig vara så orolig för hennes skull så att de skickade hit henne, har inte nämnt något alls om bristande vårdinsatser, bara varit kritisk till socialtjänsten, skolan och det svenska samhället i stort.

Skolsköterskan var hon hos, för vägning och mätning, och hon signalerade oro i en anteckning när Yara inte hade ökat i vikt, men som nästan allt annat i den här historien, så följdes det inte upp.

För övrigt finns det fler behandlande experter på PTSD i Gaza än här per invånare, genom de hundratals hjälporganisationer som är verksamma där. Så den hjälpen hade de kunnat få om det varit sant.
Citera
2014-10-26, 13:06
Medlem
LaScalas avatar
Citat:

Skilmässa enligt islam är lätt fixat. För mannen vill säja.

Vill det sej riktigt illa kan det gå till så här:
Talaq är ett ensidigt förskjutande från mannens sida, en skilsmässa som inte kräver hustruns medgivande och som godkänns utan hennes vetskap

Nu finns det ju olika förfaranden men det är inte särskilt krångligt. Det är skammen som är värst..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Talaq
Citera
2014-10-26, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Tror ni förresten att Madi och Ramis egna pojke, den äldsta, kan ha blivit manipulerade att tala till pappans fördel?

Absolut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in