Citat:
Ursprungligen postat av
LaScala
Krass som jag är så ser jag inget andra motiv att ta hit Yara än ekonomiska. När man ser hur hon fått sova i ett hörn på golvet i vardagsrummet och hur hon haft det så känns det ju knappast troligt att man gjort det för att hon var någons älskling. Eller av medkänsla med en traumatiserad flicka.
PUT är en handelsvara. Många förbinder sej att betala för "hjälp" med PUT med engångssummor eller med månatliga avbetalningar när de väl fått PUT.
De tror ju att de ska kunna betala tillbaka så fort de väl kommer hit och blir rika.
Verkligheten blir en annan och de får leva i skuld till sina "hjälpare" och t o m begå brott (rån) för att betala tillbaka.
De hjälpsamma landsmännen är inte alltid så hjälpsamma.
...och jag antar att de förändrade reglerna för mottagande av personer från Gaza påverkat hela situationen, både ekonomiskt och tidsmässigt?
Varför övervägde man inte att skicka tillbaka Yara om hon var till sånt besvär? Fanns den möjligheten
överhuvudtaget? Eller hade bio-föräldrarna för avsikt att låta henne stanna för evigt även om de själv inte hade möjlighet att komma? Hade de kunnat tänka sig att vänta i t.ex tio år för att kunna komma hit?
Deras huvudsyfte påstods vara att Yara skulle slippa ifrån sina trauman med bombningarna. Rent generellt kan man väl säga att hon återhämtade sig väldigt snabbt när hon väl kom hit. Jag börjar ifrågasätta hennes trauman. Detta på grund av att hon har varit väldigt stark i allt det här. Hade hon varit skadad på något sätt(psykiskt) hade hon inte klarat av att leverera det teaterspel som krävdes av henne. Hon hade brutit ihop. Men det har hon aldrig gjort.
Flickan har inte brutit ihop en enda gång. Hon har snarare varit väldigt stark o intelligent i sin strävan att återförenas med sin familj.
Jag har funderat på om Madis ansträngningar att aldrig låta Yara tala enskilt med föräldrarna funnits redan från början eller dök de upp senare?
Det skulle vara intressant att veta hur gamla de äldsta skadorna är. När det hela började. Jag tror det började tidigt och att det eskalerat eftersom både Madi o Rami verkar njuta av vad de gör.