2014-10-26, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Det var första gången jag skrev det nya provet i går och förr bestod provet av FEM olika delar - hör och häpna. Jag skiter i om det består av två, åtta eller 160 delar. Det är totalen som skall räknas!
Du skriver ju att du vänder dig mot normeringen men det verkar ju vara viktningen du ser som problemet.

Jag förstår ditt resonemang, men också avsikten med att vikta resultatet då specifik kompetens inte är lika gångbar som generell i många utbildningar. Dock har det ju diskuterats om hp ska differentieras så att antagning till exempelvis civ ing görs med större vikt mot KVA.
Citera
2014-10-26, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Okej. Du menade på att det var bättre förr - då det bara fanns en del. Man räknade på exakt samma sätt som nu, bara det att det faktum att endast en del fanns innebär att "totalen" = normering.

Nu, sedan 2011, finns det däremot två delar - en verbal och en kvantitativ - och nu räknar man exakt likadant som förr, men på båda delarna var för sig. Detta innebär att numera så är "totalen" =/= normering.

Jag förstår ärligt talat inte vad du vill. Att det finns en slags orättvisa i att t.e.x 70 och 80 poäng ger samma normerade resultat på en del - okej, visst, men någonstans måste ju en lägsta gräns dras.

Frågan är vem som är värst, du eller den där "OrkarInteBetyg123" i tråden om juristprogrammet.

Jag vill ha en del.
Citera
2014-10-26, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Okej. Du menade på att det var bättre förr - då det bara fanns en del. Man räknade på exakt samma sätt som nu, bara det att det faktum att endast en del fanns innebär att "totalen" = normering.

Nu, sedan 2011, finns det däremot två delar - en verbal och en kvantitativ - och nu räknar man exakt likadant som förr, men på båda delarna var för sig. Detta innebär att numera så är "totalen" =/= normeringen
Normering har alltid gjorts, däremot inte viktningen som görs nu.
Citera
2014-10-26, 11:56
Medlem
Man-of-Jazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OFOTCN
Antalet extra skrivande!

Edit: Jämfört med förra höstens prov då.

Aaaha! Då hänger jag med! Det är nog ca 7000 fler skrivare detta provet som du säger, men antalet skrivare brukar inte påverka så mycket så normeringarna kommer nog se ut som vanligt!
Citera
2014-10-26, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
För varje gång jag läser om de engelska texterna till 31 & 32 på den första verbala delen blir jag mer säker att mina svar A & D är rätt. Visade det för min bor som studerat i England i mer än 2 år och min mamma som är amerikansk medborgare och båda kunde inte förstå hur det kunds bli 31,D och 32,A. Hoppas de ändrar då jag är oerhört desperat efter lite mer verb poäng.

Härligt att höra, 2 extra poäng kan man alltid behöva. Nån som vill starta en online petition som protest mot UHR?
Citera
2014-10-26, 12:00
Medlem
L1zards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimeFlow
Härligt att höra, 2 extra poäng kan man alltid behöva. Nån som vill starta en online petition som protest mot UHR?

Vänta tills imorgon först, då UHR anställda öppnar mailen och ser 100+ mail om 31/32. Håll inte på att dra en igång online petition än, skicka ett mail istället, troligen mer effektivt.
Citera
2014-10-26, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flattire
Du skriver ju att du vänder dig mot normeringen men det verkar ju vara viktningen du ser som problemet.

Jag förstår ditt resonemang, men också avsikten med att vikta resultatet då specifik kompetens inte är lika gångbar som generell i många utbildningar. Dock har det ju diskuterats om hp ska differentieras så att antagning till exempelvis civ ing görs med större vikt mot KVA.

Det funkade ju ganska ok förr. De som plockar massa poäng på matten kanske söker ingenjör och de som läser texter bra kanske väljer något annat.
Citera
2014-10-26, 12:07
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilG
Nu blev jag sugen på att göra högskoleprovet nästa vår

Gjorde HP oförberett när den nya "modellen" hade kommit ut 2011, fick 1.0 på den. Jag läser väldigt mycket på min fritid, både böcker och tidningsartiklar (som jag inte gjorde när jag gjorde HP). Men när det kommer till matematik är det inte min starkaste sida. Vilka böcker ska man dra igenom? Har tre matematikböcker som samlar damm hemma av någon oklar anledning, nämligen A till C från förra läroplanen. Vilka av dessa är adekvata för att höja sig på den kvantitativa delen? Allihop? A-B? Enbart A? Eller måste jag köpa några nya bokjävlar?

Ingen som kan svara?
Citera
2014-10-26, 12:13
Medlem
Man-of-Jazzs avatar
Citat:
Ingen som kan svara?

Matte A och B bör du köra genom iaf! Men matte C skadar inte heller, jag fick bäst resultat på kvantitativa delen när jag läste matte C i andra klass på gymnasiet!
Citera
2014-10-26, 12:14
Medlem
Citat:
Ingen som kan svara?

Tips är att du gör de två kvantdelar från igår och analyserar dina svagheter och styrkor. Sen kan du börja plöja igenom matte A och B. Provet hittar du på studera.nu.
Citera
2014-10-26, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ingen som kan svara?

JAG anser att du ska gå igenom A-C och att det är fullt tillräckligt. Dock krävs det en hel del nötning för att klara uppgifter som man aldrig sett innan - dvs tillämpa kunskaperna i praktiken i skarpt läge. Att få färre än fem fel utan att använda matematik på en i det närmaste daglig basis skulle jag säga är extremt osannolikt.
Citera
2014-10-26, 12:16
Medlem
Orwellians avatar
Citat:
Ingen som kan svara?

Trist svar, men hade du sökt i tråden så hade du fått hundratals svar på din fråga. Kan ändå svara dig: Matte A ska räcka, men jag hade pluggat igenom den boken ordentligt först för att sedan använda Khan Academy/matteboken.se/eventuellt Matte B-bok för att repetera och stärka eventuella svagheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in