2014-10-25, 23:19
Medlem
canibuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demito
Det är förvisso ofta ett misstag att använda sina förkunskaper om det inte finns direkt stöd i texten. Du har dock helt rätt i din analys. Även andra halvan av sista meningen vittnar om att "environmental fiction" redan är del av mainstream:

"as is revealed by some of the most recent novels to tackle climate change and the like."

Men om ens förkunskaper verifieras i texten så borde det generellt inte vara ett misstag eller? Det var första gången jag skrev idag så jag har inte grepp om hur deras tänk brukar vara för proven. Kanske dom medvetet slänger in knasartiklar som förvirrar kunniga i området med grova faktafel? Typiskt akademiskt skit i sådana fall.
Citera
2014-10-25, 23:22
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
65/80 är 1.7 på verb väl?

2.0 på kvant och 1.7 på verb blir 3.7/2= 1.85

You're fine. Kommer in på samtliga lärosäten samt KI.

Får man fråga hur det gick för Mr.Pastmaster? Du hade väl som jag förstått det en ambition att skriva 2.0 och drömde om hur tidningarna skulle jaga dig, inte sant?
Citera
2014-10-25, 23:27
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canibus
Men om ens förkunskaper verifieras i texten så borde det generellt inte vara ett misstag eller? Det var första gången jag skrev idag så jag har inte grepp om hur deras tänk brukar vara för proven. Kanske dom medvetet slänger in knasartiklar som förvirrar kunniga i området med grova faktafel? Typiskt akademiskt skit i sådana fall.
Något som inte stämmer i verkligheten är aldrig ett rätt svar på proven, om det inte skett ett misstag förstås. Därför kan generella förkunskaper hjälpa en under provtillfället.
Citera
2014-10-25, 23:27
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Får man fråga hur det gick för Mr.Pastmaster? Du hade väl som jag förstått det en ambition att skriva 2.0 och drömde om hur tidningarna skulle jaga dig, inte sant?
Jo då, det verkar ha gått som planerat den här gången, men jag tänker skriva igen i vår.

Verb: 75/80
Kvant: 77/80
Citera
2014-10-25, 23:31
Medlem
canibuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
Jag förstår. Skrev inlägget för att frågan väckte en stor uppmärksamhet i denna tråd. Tycker också att D) ser ut som ett klokt svar på fråga 32. Dock så har jag läst texten återigen och kan ifrågasätta om D) verkligen är ett konkret svar eller ej.

"but the reason it is still used in China is because that’s the way most online advertisers, usually small and medium-sized companies with limited resources, like it. Cost-per-day not only has the benefit of familiarity, but with credible data thin on the ground it also provides a relatively reliable way of gauging the reach of digital campaigns."

Fråga 32 gäller i princip samma sak som 31. I texten står de att man "gillar" det, men man ska återigen inte blanda ihop ord. Att man gillar något betyder absolut inte att man föredrar något.

Därför tror jag att D) är ett felaktigt svar.

Jag tror du lägger för stor vikt vid enstaka ord. Hela stycket förklarar att det är det mest populära annonssättet för vanligvis små och medelstora bolag = i min värld att man också föredrar det.

Det ger också svar på varför små och medelstora bolag gillar det.

Man både föredrar och gillar det
Citera
2014-10-25, 23:32
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Jo då, det verkar ha gått som planerat den här gången, men jag tänker skriva igen i vår.

Verb: 75/80
Kvant: 77/80

Din lille jäkel. Mycket imponerande i vilket fall.
Citera
2014-10-25, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
De berörda texterna innan UHR plockar ned dem!

Our planet is getting mad as hell and it isn’t going to take it any longer. It’s an old theme but a rich one, and in the 1950s and 60s it provided plots for dozens of science-fiction disaster novels. Cities were drowned, oceans eradicated and pastures killed off as authors subjected civilisation to indignities – apocalyptic literature that mirrored the era’s cold war uncertainties. Today, this kind of storytelling has taken on a harder edge and eco-thrillers have become a more robust genre on the page and the screen. Environmental fiction is moving away from its roots in science fiction and becoming part of mainstream literature – as is revealed by some of the most recent novels to tackle climate change and the like.

Question

31. What is the main point here?

A Environmental fiction is now a regular part of contemporary literature.
B Science fiction and eco-thrillers are pure storytelling.
C Environmental fiction is best described as books on catastrophes and wars.
D Science fiction is sometimes close to ordinary fiction in its criticism of modern society.

Citat:
Digital media’s big sale push worldwide may centre on how easy it is for marketers to measure the performance of online advertising campaigns, but such issues tend to get pushed to the side in China, home to the world’s largest internet population. Most online advertising in the *Middle Kingdom, much like neighbouring Japan and Korea, is not priced by how many people have seen an ad, or how many people were intrigued enough to click on it, but how long an ad is posted on a site. There has been no shortage of forecasting over the years, predicting the demise of a pricing model criticized as an antiquated old media legacy by detractors, but the reason it is still used in China is because that’s the way most online advertisers, usually small and medium-sized companies with limited resources, like it. Cost-per-day not only has the benefit of familiarity, but with credible data thin on the ground it also provides a relatively reliable way of gauging the reach of digital campaigns.

Question

32. What is suggested about online advertising in China?

A It is evaluated in the same way as in the rest of the world.
B Medium-sized businesses cannot afford online advertising.
C It is nowadays less frequently used than in Japan.
D Medium-sized businesses prefer time-based online advertising.
Nu är jag smådragen, men jag är 99% säker på min sak, A och D har kastats om. Det finns inte en stavelse i första texten som antyder någonting om "criticism of modern society", däremot i princip ordagrant alternativ A "Environmental fiction is moving away from its roots in science fiction and becoming part of mainstream literature."

32:an ska inte ens behöva diskuteras, självklart är A tokfel, och det står klart och tydligt i texten att [annonseringstypen] "medium sized buinesses"..."like it", syftande på tidsbaserad annonsering till skillnad från klickbaserad.

Stämmer det har jag 79 på verb och 76 på KVA
Citera
2014-10-25, 23:33
Medlem
Mikronesiens avatar
Fick bara 2 fel på första KVA. Sen på andra fick jag istället 0 fel.

78/80 KVA

VERB ska vi inte tala om dock. Det känns surt när det kommer ord man aldrig i hela sitt liv hört.
Citera
2014-10-25, 23:35
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Jag var tyvärr inte närvarande idag och skrev provet själv - dock testade jag ORD-delen via Expressen, se här. Mitt resultat blev 13/20, det vill säga ett resultat som tydligen endast var bättre än 9% av alla 43000 som testat på via Expressen.

Kan det verkligen stämma?
Inte omöjligt, personer kan ju lätt fuska på ett internet-test. 19/20 här, man kanske skulle gjort provet trots allt.
Citera
2014-10-25, 23:36
Medlem
LaudonISs avatar
Jag fick 75/80(40/40, 35/40) på KVA.
I våras fick jag endast 61/80 så jag är mycket nöjd.
Citera
2014-10-25, 23:36
Medlem
Enligt min rättning borde jag hamna på 1,75.

Ganska nöjd med det, med tanke på att jag i våras fick 1,4.

Vart förvånad över att kvantitativa gick bättre än verbala, tyckte verbala delen var mycket roligare, samt att jag inte övat någonting inför högskoleprovet, och bara läst matte c.
Citera
2014-10-25, 23:37
Medlem
Man-of-Jazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikronesien
Fick bara 2 fel på första KVA. Sen på andra fick jag istället 0 fel.

78/80 KVA

VERB ska vi inte tala om dock. Det känns surt när det kommer ord man aldrig i hela sitt liv hört.

Tyckte orden var ovanligt lätta, brukar alltid falla där annars.. surt att det gick dåligt men det kommer ju fler chanser! Grymt snyggt på matten också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in