2014-10-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Alltså, science fiction kritiserade samhälleliga fenomen under kalla kriget, som fortfarande är modern society, på ett liknande sätt som environmental fiction kritiserar samhälleliga fenomen relaterade till klimatförändringar.

Nu var du lite snabbare än mig! Men det är precis som du säger.
Citera
2014-10-25, 23:01
Medlem
Frågan är om:
75/80 på KVA
65/80 på VERB
Räcker till läkarprogrammet?
Citera
2014-10-25, 23:01
Medlem
canibuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
Tycker fortfarande att 31 ska vara D.

"Environmental fiction is moving away from its roots in science fiction and becoming part of mainstream literature"

31. What is the main point here?

A Environmental fiction is now a regular part of contemporary literature.
B Science fiction and eco-thrillers are pure storytelling.
C Environmental fiction is best described as books on catastrophes and wars.
D Science fiction is sometimes close to ordinary fiction in its criticism of modern society.

Ni missuppfattar uppgiften. Läs A noggrant. "Environmental fiction is now a regular part of contemporary literature."

Att BLI och VARA skiljer på sig.

Detta är bara hur jag resonerade kring frågan.

Det var främst fråga 32 som i min värld är totalt given D.
Fråga 31 så glömmer du stycket ovanför som jag tycker säger mer
"
Today, this kind of storytelling has taken on a harder edge and eco-thrillers have become a more robust genre on the page and the screen. "

Om man sedan kollar ut i verkligheten så tycker jag det under många års tid nu producerats massvis med undergångsfilmer och böcker kopplade till klimat och natur. Det avgjorde saken för mig i varje fall
Citera
2014-10-25, 23:02
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remarthir
Frågan är om:
75/80 på KVA
65/80 på VERB

Fel tråd. Räkna ut ditt resultat med gamla normeringstabeller och posta här:
Kommer jag in med mina betyg/mitt reservnummer?
Citera
2014-10-25, 23:05
Medlem
demitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canibus
Om man sedan kollar ut i verkligheten så tycker jag det under många års tid nu producerats massvis med undergångsfilmer och böcker kopplade till klimat och natur. Det avgjorde saken för mig i varje fall

Det är förvisso ofta ett misstag att använda sina förkunskaper om det inte finns direkt stöd i texten. Du har dock helt rätt i din analys. Även andra halvan av sista meningen vittnar om att "environmental fiction" redan är del av mainstream:

"as is revealed by some of the most recent novels to tackle climate change and the like."
Citera
2014-10-25, 23:08
Medlem
Badfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
ORD var lätt i år, hade 17/20. Då menar jag extremt lätt jämfört med tidigare år då jag knappt visste ens vad orden var

Hade exakt samma resultat Gjorde orddelen för några år sedan och fick typ 50% eller nått. Var namn på floder mellan kullar i Norrland och liknande som skulle besvaras.

Misstänker att dom anpassar testet för att fler nya invånare ska klara det
Citera
2014-10-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remarthir
Frågan är om:
75/80 på KVA
65/80 på VERB

Med 1.75 kommer man in på samtliga skolor på vårtermine. Så ha en gissning.
Citera
2014-10-25, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av canibus
Det var främst fråga 32 som i min värld är totalt given D.
Fråga 31 så glömmer du stycket ovanför som jag tycker säger mer
"
Today, this kind of storytelling has taken on a harder edge and eco-thrillers have become a more robust genre on the page and the screen. "

Jag förstår. Skrev inlägget för att frågan väckte en stor uppmärksamhet i denna tråd. Tycker också att D) ser ut som ett klokt svar på fråga 32. Dock så har jag läst texten återigen och kan ifrågasätta om D) verkligen är ett konkret svar eller ej.

"but the reason it is still used in China is because that’s the way most online advertisers, usually small and medium-sized companies with limited resources, like it. Cost-per-day not only has the benefit of familiarity, but with credible data thin on the ground it also provides a relatively reliable way of gauging the reach of digital campaigns."

Fråga 32 gäller i princip samma sak som 31. I texten står de att man "gillar" det, men man ska återigen inte blanda ihop ord. Att man gillar något betyder absolut inte att man föredrar något.

Därför tror jag att D) är ett felaktigt svar.
Citera
2014-10-25, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Gjorde inte HP, men tycker AD är solkart.
Hade samma, omkastning av A och D, misstänkte att jag hade skrivit av fel från svarspapperet.
Citera
2014-10-25, 23:17
Medlem
Marsovs avatar
Jag var tyvärr inte närvarande idag och skrev provet själv - dock testade jag ORD-delen via Expressen, se här. Mitt resultat blev 13/20, det vill säga ett resultat som tydligen endast var bättre än 9% av alla 43000 som testat på via Expressen.

Kan det verkligen stämma?
Citera
2014-10-25, 23:19
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Med 1.75 kommer man in på samtliga skolor på vårtermine. Så ha en gissning.
65/80 är 1.7 på verb väl?

2.0 på kvant och 1.7 på verb blir 3.7/2= 1.85

You're fine. Kommer in på samtliga lärosäten samt KI.
Citera
2014-10-25, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Jag var tyvärr inte närvarande idag och skrev provet själv - dock testade jag ORD-delen via Expressen, se här. Mitt resultat blev 13/20, det vill säga ett resultat som tydligen endast var bättre än 9% av alla 43000 som testat på via Expressen.

Kan det verkligen stämma?

13/20 är bra på ORD tycker jag och det handlar självklart om folk som googlar orden som dom inte kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in