2014-10-25, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Nej, jag satte likhetstecken mellan långa köer till alla hyresrätter och bostadsbrist.

Eller har jag missat något? Låt säga att din amerikanska kollega ska jobba en obestämd tid i Stockholm. Han vill av någon anledning ha ett vitt förstahandskontrakt på en hyresrätt. Han vill bo i ett hyfsat område, och har gott om pengar.

Var hittar han denna hyresrätten? Finns det någon i Stockholm som inte har minst 100 sökande?

Nej, det är ingen kötid till bostadsrätter med marknadspris.

Men det är lång kötid till alla hyresrätter i storstäderna.

Han hittar den förmodligen genom att någon på företaget där han ska jobba känner någon som är hyresvärd och inte har ett kösystem. Den välbeställde amerikanen behöver med lite tur alltså inte köa alls. Tjänster och gentjänster mellan folk som har gott pengar. Inget konstigt med det egentligen och jag har inget moraliskt problem med det.
Citera
2014-10-25, 17:41
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffe123
Han hittar den förmodligen genom att någon på företaget där han ska jobba känner någon som är hyresvärd och inte har ett kösystem. Den välbeställde amerikanen behöver med lite tur alltså inte köa alls. Tjänster och gentjänster mellan folk som har gott pengar. Inget konstigt med det egentligen och jag har inget moraliskt problem med det.

Det är nog så han får göra. Men det motsäger inte direkt min tes.
Citera
2014-10-25, 17:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, jag satte likhetstecken mellan långa köer till alla hyresrätter och bostadsbrist.

Eller har jag missat något? Låt säga att din amerikanska kollega ska jobba en obestämd tid i Stockholm. Han vill av någon anledning ha ett vitt förstahandskontrakt på en hyresrätt. Han vill bo i ett hyfsat område, och har gott om pengar.

Var hittar han denna hyresrätten? Finns det någon i Stockholm som inte har minst 100 sökande?

Nej, det är ingen kötid till bostadsrätter med marknadspris.

Men det är lång kötid till alla hyresrätter i storstäderna.

Du känner alltså till hyresrätter i Stockholm eller i övriga Sverige som har långa köer och marknadspriser, var då?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-10-25 kl. 18:06.
Citera
2014-10-25, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffe123
Det händer säkert, men det hör inte till vanligheterna kan jag lova dig. Inte många hyresvärdar som låter lägenheter stå tomma i väntan på att någon av deras vänner ska ha en vän som vill flytta till Sverige. Någonting som är bra mycket vanligare är att företaget äger en eller flera lägenheter som deras anställda kan "mellanlanda" i, eller att de hyr boende i andrahand. Eller står för lägenhetshotell.

Annars kan du läsa länken jag postade tidigare i dag.
Citera
2014-10-25, 18:45
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du känner alltså till hyresrätter i Stockholm eller i övriga Sverige som har långa köer och marknadspriser, var då?

Nej, vad jag känner till så finns det inga hyresrätter med marknadspriser i Sverige (?)

Hade vi haft marknadspriser så hade köerna varit kortare.

Nu har vi inte marknadspriser. Alltså finns det vare sig lång eller kort kö till hyresrätter med marknadspriser.

Det vi däremot har är långa köer till de hyresrätter som faktiskt finns att tillgå idag:

Citat:
jag satte likhetstecken mellan långa köer till alla hyresrätter och bostadsbrist.

Du behöver inte hålla med om att man ska kalla detta för "bostadsbrist".

Men du menar väl ändå inte att det är kort kötid för hyresrätter (vita förstahand, yada yada) oavsett prisläge?
Citera
2014-10-25, 18:54
Medlem
Citat:
Det finns gott om folk här som tror att marknadspriser på hyresrätter per definition innebär att ingen annan är eller kommer vara intresserad av att bo där till det priset som betalas. Alltså, skulle Stockholmshem auktionera ut hyreskontrakten i morgon (där buden är månadshyra) menar de att det omöjligen kan bildas en kö hos Stockholmshem bestående av andra individer som har samma eller högre betalningsvilja för existerande förstahandskontrakt...

Jag skulle vilja se det system där hyran kan justeras uppåt om hyresvärden får ett högre bud av någon annan...
Citera
2014-10-25, 19:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, vad jag känner till så finns det inga hyresrätter med marknadspriser i Sverige (?)

Nu har vi inte marknadspriser. Alltså finns det vare sig lång eller kort kö till hyresrätter med marknadspriser.

Det vi däremot har är långa köer till de hyresrätter som faktiskt finns att tillgå idag:

Du behöver inte hålla med om att man ska kalla detta för "bostadsbrist".

Men du menar väl ändå inte att det är kort kötid för hyresrätter (vita förstahand, yada yada) oavsett prisläge?

Nu blir du nästan rolig.

1. Du sätter likhetstecken mellan köer till alla hyresrätter och bostadsbrist
2. Alla hyresrätter du känner till i Sverige är sådana som är prisreglerade, dvs. under marknadspris
3. Du håller inte med om du satte likhetstecken mellan köer till billiga hyresrätter och bostadsbrist

Kan du utveckla detta?
Citera
2014-10-25, 19:08
Medlem
Citat:
Nu blir du nästan rolig.

2. Alla hyresrätter du känner till i Sverige är sådana som är prisreglerade, dvs. under marknadspris
3. Du håller inte med om du satte likhetstecken mellan köer till billiga hyresrätter och bostadsbrist

Kan du utveckla detta?
Det finns dyra hyresrätter också, nybyggen med presumptionshyra. Det är alltså kö även till dyra hyresrätter.

Det är möjligt att de hyrorna till och med ligger över vad marknadshyrorna skulle ligga på. Detta beror på att presumptionshyror sätts på en väldigt liten del av lägenheterna, hade även de andra lägenheterna varit med i konkurrensen kanske det riktiga marknadspriset på de lägenheterna hamnat någonstans mellan de två.
Citera
2014-10-25, 19:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Det finns dyra hyresrätter också, nybyggen med presumptionshyra. Det är alltså kö även till dyra hyresrätter.

Det är möjligt att de hyrorna till och med ligger över vad marknadshyrorna skulle ligga på. Detta beror på att presumptionshyror sätts på en väldigt liten del av lägenheterna, hade även de andra lägenheterna varit med i konkurrensen kanske det riktiga marknadspriset på de lägenheterna hamnat någonstans mellan de två.

Dyra enligt ditt tycke kanske men fortfarande under marknadspris, eller hur?
Citera
2014-10-25, 19:34
Medlem
Citat:
Så med andra ord kan det andra kallar bostadsbrist lösas genom att folk bor trängre då de i dag bor stort, men du har ingen åsikt om hur litet man kan bo innan det blir problematiskt. Så bekvämt för dig.
Om du ska dra slutsatser åt andra; lägga slutsatser i deras mun, så får du åtminstone lov att lämna en redogörelse. Nu sitter du bara och hittar på.

Vad är det som andra kallar bostadsbrist? Är andra ens överens om det?
Är det att det är kö till förstahandskontrakt. I så fall försvinner den om man införa marknadshyra. Finns ingen kö längre.

Citat:
Du har alltså satt dig i en situation där du kan hävda att bostadsbrist ALDRIG kan existera.
Hur då? Finns det ens ett överenskommet sätt att mäta. Nu är du igång påstår saker om andra igen.
Det är knappt att du kan skriva en mening utan att göra det.

Citat:
Vad är det för krav för att få den? Är en enstaka lägenhet nog för att bevisa att 80 000 personer INTE är i omedelbart behov av boende? Står den tom?
Står de 80000 ute i regnet?
Eller är det några som är på gång att skiljas. Och mycket väl kan bo där de bor i några månader till.
Om de 80000 bor någonstans handlar det bara om en omallokering.
Och driver den omallokeringen upp priset någonstans snabbare än byggfacket höjer lönekostnaderna så kommer företagsamma personer att bygga fler bostäder. (Givet att det inte är omöjligt av något annat skäl att bygga, måste jag nog förklara för dig).

Citat:
Okej. Jag har hyrt ut en lägenhet i andrahand i en stad med marknadspriser. Det skulle ju inte existera enligt dig. Är det tillräckligt sakligt?
Skulle det inte ens existera? Var har jag skrivit det?
Eftersom du är helt oförmögen att svara på dravlet du häver ur dig så kan jag svara åt dig. Ingenstans.
Jag har tvärtom pekat på vid vilka omständigheter det kan förekomma och sagt att det är ringa omfattning.

Om du hade haft någon slags läsförståelse så hade du också kunnat läsa innantill och ta in det.

Citat:
Jag förmodar ju att du är åtminstone normalintelligent och att jag inte behöver förklara att den förslagna definitionen exkluderar studentboenden, äldreboenden, sjukhem, hotell, vandrarhem, vårdhem och andra slags särskilda boenden.
Om du vill exkludera studenter och säga att det är ett slags "korttidsboendet" som är ok, så är det bara att du ursäktar dig och lägger till det när saken kommer upp. Då accepteras det. Men varför du inte klarar ens den formen av normal konversation hoppas jag att du vet själv.

Citat:
Som vanligt märker du ord i stället för att svara. Alternativet är att alla på Stanford frivilligt bosatte sig två i varje rum, någonting som inte är särskilt troligt. Därför förutsatte jag att Stanford infört nya regler. Men visst, vi försöker igen:

Kan du vara mer specifik och berätta när alla på Stanford började bo två i varje rum?
Jag märker inte ord. Jag säger ifrån när du inte gör annat än att ställer folk till svars för sådant de aldrig på stått. Jag tror inte jag träffat på någon så extrem halmgubbe-generator någon gång.
Var skriver jag alla?

Citat:
Som vanligt försöker du själv slingra undan och undvika att svara genom att märka ord och attackera formuleringar samt häva ur dig otrevligheter
Nej, jag säger ifrån när du lägger dina fantasier i andras mun. Förstår inte varför du inte klarar att hålla dig till saken.

Citat:
men du själv har inga problem med att kalla fria fantasier från din sida (förlåt, "konkretisering") för "stående lösningsförslag"
Det går utmärkt att traversera bakåt i tråden, så hittar man upprepade önskemål om att staten skall bygga. Ett nytt Miljonprogram efterfrågas bokstavligen.

Citat:
Du är inget annat än en pajas, Gromph. Adjö.
Den nivån verkar du behärska och den kommer fram gång efter gång. Lägg nu mig på ignore permanent.
Citera
2014-10-25, 19:38
Medlem
Citat:
Jag har sett detta skrivas förr av andra, men aldrig fått något svar på hur det skulle fungera.
Hur skulle mekanismerna för de köerna se ut när man har marknadshyra?
Citera
2014-10-25, 20:01
Medlem
lm5711s avatar
Citat:

1. Ja

2. Har du en länk till någon som förmedlar hyresrätter (*) till marknadspris?

3. ???

Citat:
Kan du utveckla detta?

Jag påstår att idag är det svårt att få tag på en hyresrätt i Stockholm (*)

Om du inte håller med så kan du ju ge din syn på den saken.

(*) Vitt förstahandskontrakt, utan kontakter, i hyfsat område, hyfsat pendlingsavstånd till centrum, oavsett hyresnivå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in